Rețelele de magazine din Moldova ar putea trece în următorii ani la utilizarea ambalajelor returnabile din plastic, fiind tot mai motivate de noua legislație privind managementul deșeurilor de ambalaje și reducerea costurilor.
În cadrul unui atelier organizat de proiectul USAID Competitivitate și Reziliență Rurală (PCRR), reprezentanții supermarketurilor, distribuitorii de fructe, legume și alte produse proaspete au discutat despre posibilitatea de dezvoltare și implementare a sistemelor pentru ambalaje din plastic returnabile în retailul modern al Republicii Moldova, pe baza studiului „Implementarea sistemelor de pooling pentru ambalajele din plastic returnabile în Moldova”, elaborat de PCRR.
„Cel mai important segment al pieței serviciilor de ambalaje returnabile în Moldova este segmentul produselor horticole moldovenești, volumul potențial al pieței depășind 2 milioane de lăzi. Acest segment al pieței poate fi împărțit în două subsegmente principale: fructe și legume. Furnizorii locali de fructe către rețelele de retail folosesc în prezent, de regulă, ambalaje de carton sau lemn de unică folosință, care sunt costisitoare. La rândul lor, furnizorii de fructe către piețele en-gros folosesc ambalaje secundare. Prin urmare, piața fructelor moldovenești este, în prezent, cea mai pregătită pentru implementarea ambalajelor din plastic returnabile”, consideră Fedir Rybalko, consultant PCRR.
Experiența din Georgia și Ucraina demonstrează beneficiile utilizării lăzilor returnabile, cu reducerea costurilor și simplificarea operațiunilor. În Ucraina serviciile de pooling funcționează deja 10 ani. Experiența demonstrează că, cu cât mai scurtă este perioada de returnare a lăzii, iar lada este din nou reutilizată, prețul de arendă al acesteia este mai mic.
Unul dintre cele mai mari supermarketuri din Georgia a început implementarea sistemelor de pooling în operațiunile sale cu mai puțin de un an în urmă. Deja în primul an, aproximativ 70% dintre furnizorii de fructe și legume trec la noul sistem.
Marian Gorincioi, distribuitor de fructe către rețelele de magazine din Chișinău, spune că utilizează de 7 ani lăzile proprii din plastic pentru livrarea produselor. „Lăzile aparțin companiei noastre și analiza arată că, după un ciclu de 20 de utilizări, investiția se răscumpără”, spune Marian Gorincioi.
Rețeaua de supermarkete Metro a lansat un proiect pilot propriu de utilizare a lăzilor de plastic pentru mere. Strategia companiei prevede reducerea deșeurilor de ambalaje, dar și de a dezvolta modele de afaceri sustenabile pentru mediu. Experiența a fost un succes, totuși compania nu planifică să investească într-o afacere de tip prestator de servicii care să ofere ambalaj returnabil pentru întregul sector de retail din Moldova. Reprezentanții supermarketurilor au menționat despre necesitatea identificării unui actor care ar fi pregătit să investească într-un model de business externalizat și să se ocupe de toate componentele sistemului: procurarea lăzilor, spălarea, logistică, evidență, achitări, audit și altele.
„Implementarea unui sistem de pooling pe piața internă din Moldova este o chestiune ce ține doar de timp. Odată ce în sezonul curent mai mulți exportatori din țara voastră vor încerca primele livrări în UE folosind lăzi reutilizabile dintr-un sistem unic comunitar IFCO, preluarea practicii pe piața internă va fi mai simplă, pentru că companiile vor fi deja familiarizate cu întregul proces” a conchis Fedir Rybalko.
Implementarea sistemelor de pooling pentru lăzi returnabile din plastic în Moldova este inevitabilă, fiind susținută de experiențele pozitive din alte țări și de motivația legislativă și economică. Totuși, pentru o implementare de succes, este esențială colaborarea între retaileri, furnizori și un operator dedicat care să gestioneze logistic și operațional întregul sistem de pooling.