Săptămâna trecută, la Cahul, a avut loc o ședință organizată de Inspectoratul Național de Probațiune, cu suportul Proiectului Uniunii Europene „Sprijin acordat sistemelor de executare, probațiune și reabilitare în Moldova” (EUTAP 4), potrivit gazetadesud.md.
Scopul acesteia a fost informarea grupului țintă despre avantajele probațiunii în societate și aplicarea alternativelor la detenție. La eveniment au participat angajați ai subdiviziunilor structurale și teritoriale ale Inspectoratului Național de Probațiune şi reprezentanți din cadrul Procuraturii şi judecătoriilor teritoriale din regiunea de sud a Moldovei.
În cadrul întrunirii s-a discutat despre concepția de dezvoltate a sistemului de monitorizare electronică a persoanelor supuse supravegherii.
Aceasta constă în supravegherea de la distanță prin sistemele GPS, utilaj telefonic fix sau mobil cu care se monitorizează mișcarea și locația persoanelor sus-menționate.
Potrivit reprezentanților Biroului de Probațiune, monitorizarea electronică are o serie de beneficii, cum ar fi reducerea recidivei, prevenirea influențele negative a închisorii (pedeapsă fără încarcerare), oferă transparență în viața de zi cu zi a infractorului, stabilește limite clare permise de lege, conduce la depopularea penitenciarelor și previne condamnarea la CEDO pentru condițiile de detenție nesatisfăcătoare.
Referitor la aspectul financiar, aceștia au constatat că cheltuielile pentru o persoană aflată în evidența organelor de probațiune constituie în jur de șapte lei pe zi, iar pentru un an, circa 2555 de lei. Acestea cuprind cheltuieli de infrastructură, în special pentru programe de probațiune, echipament, locațiunea oficiilor etc., pe când cheltuielile pentru un deținut aflat în penitenciar se ridică la aproximativ 179 de lei, iar pentru un an constituie circa 65 de mii de lei.
Monitorizarea electronică a fost implementată pentru prima dată în Moldova odată cu adoptarea de către Parlament a Legii nr.138 din 3 mai 2015 pentru modificarea și completarea unor acte legislative. Prin această lege a fost constituit cadrul legal de aplicare a monitorizării electronice, fiind completată Legea nr. 8 din 14 februarie 2008 cu privire la probațiune și Codul de Executare al Republicii Moldova.
Dina Roșca