În perioada ianuarie-septembrie, cel mai înalt nivel de executare a bugetului s-a atestat în raioanele Soroca, Telenești, Ștefan Vodă și Dondușeni (70-73%), iar cel mai mic nivel – în raioanele Nisporeni, Briceni, Cimișlia și Hâncești (60-61%).
Din Componenta Unități administrativ-teritoriale, în perioada menționată au fost alocate școlilor mijloace financiare în sumă de 215,8 mil. lei pentru diverse necesități, conform prevederilor Regulamentului aprobat prin Hotărârea de Guvern nr.868 din 08.10.2014. Din această sumă, 20% sau 43,6 mil. lei au fost utilizate pentru transportarea elevilor la și de la școală. Cea mai mare pondere la compartimentul respectiv s-a înregistrat în raioanele Leova, Râșcani și Drochia (39 -65 %), iar cea mai mică pondere – în Dondușeni, Edineț și Criuleni (1%).
La data de 01.10.2016 suma mijloacelor nerepartizate din Componenta UAT constituia 54,4 mil. lei.
Per ansamblu, mijloacele financiare din Componenta UAT au fost repartizate în conformitate cu prevederile cadrului legislativ, contribuind la îmbunătățirea situației și soluționarea mai multor probleme ale anumitor instituții de învățământ.
Totodată, raioanele care au alocat neregulamentar sume impunătoare, precum Dondușeni (cca 3,3 mil. lei), Ștefan Vodă (peste 2,6 mil. lei) și Ungheni (cca 1,7 mil. lei), nu au reușit să investească în dezvoltarea instituțiilor de învățământ.
Un alt Fond, care se formează la nivel de raion, este Fondul pentru Educația Incluzivă. Din acesta, în 9 luni ale anului 2016 au fost alocate mijloace financiare în sumă de 56 mil. lei, dintre 46,5 mil. lei (83%) au fost utilizate pentru salarizarea cadrelor didactice de sprijin, iar 9,5 mil. lei (17%) – pentru crearea și întreținerea Centrelor de Resurse. Suma mijloacelor nerepartizate constituie 7,1 mil. lei.
În 8 raioane (Dubăsari, Drochia, Dondușeni, Râșcani, Leova, Cantemir, Călărași și Basarabeasca) practic 100% din mijloacele Fondului pentru Educația Incluzivă se utilizează pentru a achita salariile cadrelor didactice de sprijin, nealocându-se finanțe pentru dotarea Centrelor de Resurse – loc în care aceste cadre trebuie să se ocupe cu elevii cu necesități speciale. Acest fapt constituie un obstacol pentru dezvoltarea condițiilor și acordarea suportului corespunzător elevilor cu necesități speciale.
Ministerul Educației va continua monitorizarea situației în fiecare raion, iar unde este nevoie, va înainta recomandările de rigoare.