Iurii TOPALĂ a publicat raportul cu privire la realizările obținute în primele 100 zile de activitate în calitate de Director General al Î.S. „Calea Ferată din Moldova”.
Mai jos vă prezentăm textul integral al raportului:
“Criza social-politică, economică prin care trecem, dar și situația geopolitică din regiune și-au pus amprenta și pe situația de la Î.S „Calea Ferată din Moldova”. Activitatea noastră este afectată în mod direct atât la capitolul transport și deservire călători cât și la volumele transporturilor de marfă pe calea ferată, provocând dificultăți financiare majore, care ne-au obligat și ne obligă să acționăm în consecință.
În pofida acestui fapt, conducerea Căii Ferate din Moldova împreună cu angajații întreprinderii au făcut față provocărilor majore cu care ne confruntăm, astfel încât să nu fie periclitată activitatea CFM, ba dimpotrivă, să înregistrăm succese pe anumite segmente.
În acest context vreau să punctez realizarea unui obiectiv primordial pentru mine personal și pentru întreaga echipă managerială a CFM – reluarea achitării salariilor celor peste zece mii de angajați a întreprinderii. Suntem la etapa când putem afirma cu certitudine, că foarte curând vor fi lichidate toate restanțele și vom avea salariile la zi. Vreau să prezint sincere mulțumiri tuturor angajaților, colegilor pentru proba de loialitate și susținerea acordată. Vreau să-mi exprim și o apreciere aparte Federației Sindicatului Feroviarilor din Moldova, care în această perioadă, extrem de complicată pentru întreaga companie, a dat dovadă de înțelegere și responsabilitate, fapt soldat cu semnarea Contractului Colectiv de Muncă.
În continuare, voi trece succint în revistă un șir de obiective, realizarea cărora au asigurat un randament corect și o relansare eficientă a activității Căii Ferate din Moldova, după cum urmează:
Am preluat 236 km de linii sau 134 porțiuni de linii pe care sunt stabilite limite de viteză din cauza infrastructurii deplorabile și catastrofale, motiv pentru care, în regim de maximă urgență, pentru a elimina riscurile de siguranță și securitate a traficului feroviar, am procurat peste 10 vagoane de traverse de linii, 168 m³ de traverse speciale pentru poduri și nu în ultimul rând 24 seturi de traverse pentru macazurile de cale ferată. Vreau să precizez că asemenea achiziții nu s-au mai făcut de peste 10 ani. Regretabil, neglijarea afecta în consecință siguranța traficului.
La capitolul realizări, cu aportul și susținerea „Укрзалізниця”, la data de 20 Octombrie 2015 am semnat împreună cu guvernatorul regiunii Odessa Mikheil Saakashvili Protocolul privind restabilirea a 22 km de cale ferată dintre stațiile Berezino (Ucraina) și Basarabeasca (Republica Moldova), demontată încă în anul 2000, astfel optimizând și intensificând interesele comercial-economice între Moldova și Ucraina.
În scopul minimizării cheltuielilor financiare, după o staționare de peste șaptesprezece luni, din varii motive, unele din ele depășind cadrul obiectiv, au fost repuse în circulație patru din cele cinci trenuri diesel modernizate. Aceste trenuri vin în suportul securității și confortului călătorilor, pe itinerarele bine cunoscute deja: Chișinău – Ungheni; Chișinău – Ocnița; Chișinău – Iași/Socola. De asemenea a fost inițiată și procedura de certificare pentru a nu permite degradarea lor și riscul să ajungă la fier uzat, asta în condițiile în care se achita în continuare creditul contractat pentru modernizarea lor. Vreau să-mi exprim bucuria aparte pentru proiectul Chișinău – Iași/Socola. Din primele zile am inițiat dialogul cu partea română pentru lansarea trenului modernizat pe acest itinerar. În scurt timp, la 30 septembrie 2015 acest proiect a prins viață, iar cetățenii au posibilitatea comodă și sigură de deplasare în Europa.
Un alt obiectiv ce ține de minimizarea cheltuielilor, a fost urgentarea reparației capitale, pornită de peste doi ani, a două locomotive magistrale. Au fost reparate si deja sunt repuse în serviciul cetățenilor.
La preluarea conducerii întreprinderii, am contabilizat un parc de doar 590 de vagoane marfare, aflate în trafic internațional, care nu asigurau un venit ce ar acoperi cheltuielile suportate de CFM pentru parcul vagoanelor străine aflate în circulație pe teritoriul Moldovei. Nu mă voi expune a cui este vina și care sunt cauzele, dar azi pot raporta că la moment întreprinderea pe care am onoarea să o conduc are în traficul internațional peste 1220 de vagoane marfare, adică cu 102% mai mult decât erau la 1 august 2015.
În plan extern au fost asigurate posibilitățile pentru călătorii noștri ca începând cu data de 13 decembrie 2015, să circule zilnic la București cu trenul „Prietenia”. De asemenea, în urma unor negocieri destul de complicate cu partea rusă, cetățenii noștri pot circula zilnic și la Sanct – Petersburg. Tot aici, la negocierile cu Federația Rusă, s-a reușit redeschiderea stațiilor Breansk și Suhinici pentru trenurile CFM care circulă pe ruta Chișinău-Moscova, închise pentru staționare de peste un an de zile. La fel continuăm să purtăm negocieri cu partea ucraineană pentru lansarea celei de a cincea garnituri de tren diesel modernizat pe itinerarul Chișinău – Odessa, sperăm în scurt timp să se ajungă la un rezultat pozitiv. Remedierea acestor probleme în activitatea noastră, va avea un impact major pentru a depăși scăderea de 22,7 la sută comparativ cu aceeași perioadă a anului 2014 la cursele internaționale și circa 19 la sută la cursele interne, deficiență pe care ne propunem să o recuperam în 2016.
Apropo, ce ține de rutele naționale Î.S. „Calea Ferată din Moldova” are mari dificultăți și restanțe la întreținerea și calitatea deservirii acestora. Unul din motive, este lipsa de subvenționare din partea statului pentru acest tip de mijloc de transport, chiar dacă practica internațională din domeniu prevede un sprijin al statului, iar transportul feroviar face parte din categoria de transport ecologic și ieftin, în special pe cursele naționale. În acest sens vom depune toate eforturile și capacitățile pentru racordarea acestui segment la rigorile europene.
La capitolul transport marfă principala sursă de venit a întreprinderii, unde concurența cu transportul auto este foarte acerbă, avem mai multe probleme. Motivele sunt diferite, începând cu lipsa de control pe perioada de noapte, inclusiv lipsa echipamentului tehnic necesar pentru monitorizarea supraîncărcării volumelor de marfă de către transportatorii auto, continuând cu criza economică dar și geopolitică din regiune, și nu în ultimul rând lacunele din legislație ce ar reglementa această ramură a economiei naționale. Astfel, având o diminuare a venitului de circa 30,6 % pentru ultimele 4 luni ale anului curent raportat la aceeași perioadă a anului 2014 oricum facem tot posibilul de a menține în stare funcțională Calea Ferată din Moldova.
Reiterez că situația financiară nu este nici pe departe una dintre cea mai bună fiind în strânsă concordanță cu numărul de pasageri și tone/marfă transportate pe calea ferată.
Gestionarea eficientă a resurselor și schimbarea radicală a principiului de utilizare a fluxului monetar, ca exemplu îndreptarea a 45% către achitările salariale, 25% – produse petroliere, 15% – servicii comunale și doar 10% pentru necesitățile subdiviziunilor și necesităților curente, ne vor ajuta să depășim perioada de criză financiară pentru CFM. Pentru optimizarea cheltuielilor de activitate am operat mai multe acțiuni sporite de securitate și austeritate economică, cum ar fi sistarea serviciilor de monitorizare a aparatelor Delta SU, rezilierea contractelor păguboase pentru CFM, deciziilor privind modul de repartizare a adaosurilor la salarii, astfel reducând cheltuielile cu peste 350 mii lei lunar.
Un capitol aparte îl constituie realizările ce țin de finanțarea externă, singura soluție care poate asigura un viitor pentru CFM. Au fost semnate două Acorduri de Grant oferite de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) ca urmare a decretelor nr.1755 și 1756 din 17 Septembrie 2015 emise de Președintele Nicolae Timofti în cadrul Proiectului de restructurare a Căii Ferate din Moldova semnat dintre BERD și Guvernul Republicii Moldova în suma de 52,5 mil. euro.
Totodată semnarea la data de 10 Octombrie 2015 a încă două Acorduri de Grant între BERD, Ministerul Transportului și Infrastructurii Drumurilor și Calea Ferată din Moldova, adică:
– 5 milioane de euro, acordat din Fondul de Investiții pentru Vecinătate (NIF) care va fi folosit la procurarea locomotivelor și facilitarea depourilor din prima tranșă a Proiectului și respectiv;
– 250 mii euro, acordat din Fondul Special al BERD care va fi folosit la componentul Sistemul Informațional de Management Energetic (EMIS) din prima tranșă a Proiectului.
De remarcat că începând cu 5 Octombrie 2015 a fost relansată activitatea grupului de negociatori din partea Republicii Moldova cu Banca Europeană de Investiții (BEI) asupra contractului de finanțare celei de a doua parte a proiectului de achiziționare a locomotivelor și reabilitare a infrastructurii de cale ferată în sumă de până la 52,5 milioane euro.
Aceasta este o scurta radiografie a celor 100 de zile la conducerea Căii Ferate din Moldova. Consider că avem o dinamică bună, am reușit să impulsionăm activitatea CFM, să asigurăm parteneriate viabile externe, să depășim confruntările interne, să inițiem un dialog responsabil cu toți cei care poarta blazonul CFM ! Vă asigur că voi face tot ce-mi stă în putință, ca să putem spune cu toata mândria: „Eu sunt de la CFM!!!””
Elena Ivanov