Viceministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Vitalie Rapcea, a oferit o reacție referitor la „impedimentele create de MTID și ASD în implementarea contractului de reabilitare a drumului de ocolire a orașului Chișinău, traseul R6 intersecție cu M1”.
Viceministrul a afirmat, pe o rețea de socializare, că este eronată informația precum că, ar exista documente relevante care demonstrează că MTID și ASD ar fi împiedicat implementarea proiectelor de reabilitare a drumului cu pricina.
„Antreprenorul general, Patstroi SK13 a utilizat peste 60% din timpul alocat pentru implementarea contractului, dar a realizat un progres mai mic de 1%. Contractul este unul de tip FIDIC, iar toate deciziile importante se iau cu consultarea băncii finanțatoare, în cazul nostru BEI. Toată corespondența relevantă nu se poartă la direct cu antreprenorul, ci prin intermediul inginerilor supervizori (Companii finanțate din străinătate). Există procese verbale ale ședințelor cu inginerii în care se scrie clar toate acțiunile care sunt instructate inginerului pentru a fi aplicate antreprenorului. La ultima ședință cu inginerul am participat personal. Astfel, inginerul a raportat că antreprenorul nu are mobilizat laborator, nu are mobilizată uzină de asfalt, nu are tehnică suficientă si nici personal. Iar garanția de avans nu a fost prezentată. Mai mult, subantreprenorul compania autohtonă ECOSEM este în incapacitate de a executa lucrări, iar tehnica îi este sechestrată. Mai este de menționat că pe șantier este excavată o porțiune de 800 m de drum deja de 1 an de zile, adâncimea excavării depășește 2 metri, iar malurile neprotejate ale excavarii se surpă. Astfel, personal am insistat ca inginerul să emită notă de corecție antreprenorului general.
Concluzionând, pe acest contract, sunt aprobate toate detaliile de execuție, din partea beneficiarului s-a făcut totul pentru a accelera implementarea acestuia, nu s-au pus niciodată nici un fel de impedimente, dar progres nu este, de aceea Ministerul si ASD vor continua să aplice toate prevederile contractuale pentru a determina antreprenorul să producă progres. Si daca trebuie cineva reținut pe acest caz atunci lista trebuie suplinită si cu directorii companiilor ECOSEM si Patstroi SK13.
Sunt dispus să ajut organele de anchetă cu furnizarea tuturor materialelor si informațiilor de care dispun pentru a demonstra că pentru toate contractele aflate în reabilitare Ministerul și Administrația de Stat a Drumurilor au depus toate eforturile pentru a accelera dramatic implementarea contractelor cu finanțare străiană și acest proces este declanșat și susținut de Guvern și Instituțiile Financiare Intrenaționale”, a explicat Rapcea.
Viceministrul s-a referit și la percheziția de la MTID. „Vreau să menționez că percheziția a fost făcută în prezența ministrului, iar mie și colegului meu Sergiu Bucataru nu ni s-a permis nici măcar să îi transmitem niște documente de serviciu pentru a fi semnate. La solicitarea mea de a-i transmite ministrului spre semnare ordinul cu privire la numirea în funcție a unuia dintre viceminiștri, doamna procuror m-a intimidat amenințându-mă că mă i-a și pe mine dacă mai insist, iar ordinul de desemnare a fost rupt de către doamna procuror. Daca așa abuzuri își permite doamna procuror cu viceminiștrii în funcție, îmi este frică să îmi imaginez cum e comportamentul acesteia cu oamenii simpli. Cred că este de prisos să menționez și despre faptul că deși ministrul este în funcție i s-a îngrădit dreptul cel puțin de a desemna un înlocțiitor pe perioada absenței sale”, a subliniat el.
Dina Roșca