
Copiii cu cerințe educaționale speciale din școlile mici din mediul rural vor putea beneficia de sprijin specializat direct în instituțiile în care învață. Ajutorul va fi acordat de către echipele mobile – o inițiativă lansată de Ministerul Educației și Cercetării, în parteneriat cu Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică și UNICEF. Acestea sunt în curs de pilotare în raioanele Drochia, Soroca și Cahul, până la 31 decembrie 2025.
Fiecare echipă va include un psiholog, un psihopedagog și un logoped, iar la necesitate și un pedagog. Totodată, echipele sunt dotate cu seturi de materiale didactice, sportive și jocuri. Activitatea echipelor mobile se va desfășura în incinta Centrelor de resurse pentru educație incluzivă din cadrul instituțiilor sau un alt spațiu special amenajat, asigurat de managementul instituției. După etapa de pilotare, modelul urmează a fi extins la nivel național.
„Echipele mobile vor aduce mai aproape serviciile de asistență psihopedagogică de copiii care au nevoie de sprijin, oferindu-le șansa de a învăța, de a se dezvolta armonios și de a-și valorifica potențialul unic, în propriul ritm și context. Prin activitatea acestor echipe, Ministerul Educației și Cercetării își propune să asigure accesul echitabil la educație de calitate pentru toți copiii.”, susține Inga Grosu, consultant principal în cadrul Ministerului Educației și Cercetării.
Specialiștii vor vizita școlile conform unui orar prestabilit, oferind copiilor cu cerințe educaționale speciale sprijin psihologic, psihopedagogic și logopedic. Totodată, echipele vor acorda părinților consiliere și ghidare privind dezvoltarea și incluziunea copilului, iar cadrelor didactice – asistență metodologică pentru consolidarea competențelor elevilor care beneficiază de servicii de suport.
„Incluziunea educațională înseamnă mai mult decât integrarea fizică a copilului în clasă, înseamnă acces facil la educație, iată de ce serviciile de suport sunt esențiale pentru elevii cu cerințe educaționale speciale și pentru părinții lor. Prin echipele mobile, vom oferi sprijin specializat direct la fața locului, încât copiii din școlile mici de la sate să nu fie nevoiți să aștepte sau să parcurgă distanțe mari pentru a primi ajutorul de care au nevoie. Credem că fiecare intervenție timpurie schimbă parcursul vieții unui copil și aduce beneficii întregii comunități”, menționează Virginia Rusnac, directoarea Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică.
Serviciile vor contribui la promovarea incluziunii, asistarea copiilor cu dificultăți de învățare, prevenirea abandonului școlar și la intervenții de criză în cazuri de violență sau traumă psihologică. Serviciile vor putea fi solicitate de instituțiile de învățământ, părinți, autorități locale, prestatori de servicii sociale, instituții medico-sanitare și alte organizații din domeniul protecției copilului și educației.
„Echipele mobile au un rol determinant în prevenirea excluziunii educaționale și sociale, prin identificarea timpurie a dificultăților de dezvoltare și învățare, fiind un liant esențial între copil, familie, școală și comunitate. Acestea facilitează colaborarea între toți subiecții implicați în educația copilului și asigură continuitatea serviciilor indiferent de locația geografică sau resursele disponibile la nivel local. UNICEF sprijină crearea și consolidarea acestor servicii în contextul mai larg al suportului multidimensional acordat Ministerului Educației și Cercetării în promovarea educației incluzive de calitate. Acest sprijin vizează nu doar extinderea acoperirii serviciilor psihopedagogice, ci și dezvoltarea capacităților profesioniștilor, elaborarea cadrului normativ și promovarea unor practici bazate pe dovezi, care să răspundă nevoilor reale ale copiilor și familiilor lor.”, afirmă Galina Bulat, coordonatoare Programe de Educație, UNICEF Moldova.
Inițiativa face parte din programul „Promovarea educației de calitate și a oportunităților de învățare pe tot parcursul vieții pentru toți”, implementat de UNICEF și UNDP, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, cu suportul financiar al Uniunii Europene.



















