Curtea de Conturi a Republicii Moldova, la data de 19 iulie curent, a examinat în cadrul unei ședințe online Raportul auditului conformității achizițiilor publice în cadrul sistemului Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene (MAEIE) în perioada 2019-2020, informează OFICIAL.
Potrivit CCRM, scopul auditului public extern a constat în evaluarea conformității procesului de achiziții publice potrivit prevederilor cadrului normativ-legal aplicabil cu emiterea concluziei generale de audit.
Aparatul central al MAEIE a realizat în anul 2019 achiziții publice în valoare totală de circa 9 mil. lei, fiind încheiate 173 contracte de achiziții publice.
În anul 2020 au fost încheiate 133 contracte în sumă totală de circa 10,5 mil. lei sau cu 1,4 mil. lei mai mult decât în anul precedent. Cea mai mare pondere o dețin achizițiile publice de valoare mică, cărora în anul 2019 le revin circa 56%, iar în anul 2020 – 33%.
Examinările auditului cu referire la planificarea achizițiilor publice a relevat că, procesul respectiv nu în toate cazurile a fost bazat pe cunoașterea obiectivă a necesităților de bunuri, lucrări și servicii ale instituției. Aceste circumstanțe au cauzat elaborarea cu unele rezerve a planurilor de achiziții publice, iar ulterioara achiziționare a unor bunuri și servicii s-a efectuat în afara relațiilor contractuale sau cu divizarea achizițiilor. Astfel, auditul denotă că aparatul central al MAEIE a încheiat cu 58 de contracte de valoare mică mai mult (în sumă de 2,2 mil. lei), comparativ cu achizițiile incluse în Planul anual de achiziții pentru anul 2019, și respectiv cu 18 contracte mai mult în anul 2020 (în sumă de 0,5 mil. lei).
Deficiențe au fost constatate prin divizarea achizițiilor publice pentru serviciile de mentenanță, curățenie și consultant IT, fiind efectuate achiziții prin contracte de valoare mică în sumă de 75,6 mii lei în anul 2019 și 80,8 mii lei în anul 2020, anterior datei înregistrării contractelor.
Potrivit cadrului regulamentar, regulile privind descrierea bunurilor, lucrărilor şi serviciilor stabilesc că specificațiile tehnice elaborate de autoritatea contractantă nu vor face referință la o anumită marcă comercială sau la un anumit agent economic. Contrar prevederilor menționate, în cazul unei achiziții ce ține de infrastructura rețelelor interne, documentația de atribuire cuprinde definirea unor articole folosind denumirea unei mărci comerciale. În opinia auditului, aceste circumstanțe determină favorizarea de participare la procedură a unor ofertanți și eliminarea ca inacceptabile a celorlalte oferte.
De asemenea, examinările auditului au constatat unele incertitudini la achiziția licenței Microsoft 365. În vederea elaborării constatării de audit, la acest capitol prin scrisorile Curții de Conturi au fost solicitate prezentarea de poziții, prin prisma competențelor instituționale de la Agenția de Guvernare Electronică și Serviciul Tehnologia Informației și Securitatea Cibernetică.
În cadrul aparatului central al MAEIE, în baza ordinului conducerii, este creat grupul de lucru pentru achiziții publice. Pentru asigurarea unei bune funcționări al grupului de lucru și în vederea neadmiterii abaterilor este necesară completarea reglementărilor interne privind organizarea achizițiilor publice de mărfuri, lucrări și servicii pentru necesitățile instituționale. Totodată, în cazul a 5 proceduri din 7 efectuate în anul 2019, auditul a constatat că nu au fost semnate sau lipseau declarațiile de confidențialitate și imparțialitate a membrilor grupului de lucru.
Referitor la misiunile diplomatice și oficiile consulare auditul, de asemenea, a scos în evidență deficiențe în procesul de achiziții publice. Astfel, în anul 2019 au fost efectuate procurări de bunuri, servicii și lucrări în sumă totală de circa 71,8 mil. lei, iar în anul 2020 – de circa 78,7 mil lei, cu 6,9 mil. lei mai mult față de anul precedent. Cea mai mare pondere din totalul de achiziții o dețin contractele de prestări servicii de 79,6% în anul 2019 și de 80,3% în anul 2020, urmat de achizițiile de bunuri, servicii sau lucrări exprimate prin contul de plată (fără contract) mai mare de 10,0 mii lei constituind 12,3% și respectiv 10,9%. Astfel, potrivit cadrului legal contractele de achiziții publice încheiate de către instituțiile serviciului diplomatic, sunt exceptate de la Legea privind achizițiile publice, dacă valoarea acestora nu depășește pragurile prevăzute de lege.
Auditul menționează că, misiunile diplomatice și oficiile consulare au încheiat contracte în sumă totală de 62,9 mil. lei în anul 2019 și în sumă de 70,0 mil. lei în anul 2020, dintre care, preponderent prestări servicii și achiziționarea bunurilor și lucrărilor. În contextul respectării principiilor de reglementare, auditul denotă că, instituțiile serviciului diplomatic nu dispun de planuri anuale de achiziții publice, prin care să fie fundamentată estimarea necesităților de procurări.
Astfel, ca urmare a verificărilor de audit, se exemplifică situația ce ține de capitolul investiții capitale pentru construcția unui sediu pentru una din misiunile diplomatice peste hotare. Auditul denotă că, contractele au fost încheiate cu rezidenți ai țării de reședință, nefiind aplicate procedurile de achiziții publice, având în vedere încadrarea în pragurile stabilite de Legea privind achizițiile publice. În aceste circumstanțe, în opinia auditului, se consideră că nu a fost respectată obligația prevăzută prin art. 7 din Legea privind achizițiile publice referitor la principiile de reglementare a relațiilor privind achizițiile publice.
De asemenea, se relevă situațiile în care una din misiunile diplomatice a încheiat 7 contracte pentru achiziționarea lucrărilor de reparații curente în sumă totală de 1,7 mil. lei. Din acestea, 5 contracte în sumă totală de 0,8 mil. lei au fost încheiate cu o întreprindere individuală, în 4 cazuri cu un interval de 2-4 zile, cu achitarea plăților anticipate în mărime 60%-70%. De asemenea, cu alt operator economic au fost încheiate 2 contracte în sumă totală de 0,9 mil. lei, cu achitarea plăților anticipate în mărime de 50% și respectiv 70%.
La fel, se atestă și efectuarea plăților anticipate în mărime de până la 100% pentru achiziționarea mijloacelor de transport procurate în anii 2019 și 2020.
În aceste circumstanțe, auditul identifică riscuri de netransparență a achizițiilor publice, cu achitarea prealabilă în sume semnificative, circumstanțe care pot favoriza anumiți operatori economici și pot condiționa riscuri de gestiune a banilor publici.
Curtea de Conturi conchide că, procesul de realizare a achizițiilor publice în cadrul sistemului Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene în perioada anilor 2019-2020 a fost cu deficiențe și vulnerabilități la toate etapele de realizare a achizițiilor publice, caracterizat prin cadrul regulator intern insuficient, inclusiv, ținând cont de specificul activității instituțiilor serviciului diplomatic. Aspectele menționate au influențat în mod negativ procesele de estimare, planificare și executare a bugetelor MAEIE și instituțiilor serviciului diplomatic în corelare cu principiile de buna guvernare, fiind limitată transparența în ceea ce privește informarea și accesibilitatea operatorilor economici potențiali privind achizițiile publice desfășurate, nefiind respectate principiile de legalitate, transparență și eficiență.
Cristina Pendea