Situația din domeniul aviației civile, în contextul Pandemiei „COVID-19”, a făcut subiectul unei ședințe trilaterale a instituțiilor abilitate – Agenția Proprietății Publice (APP), Autoritatea Aeronautică Civilă(AAC) și Î.S. „MOLDATSA”.
Potrivit unui comunicat de presă, întrevederea dintre conducătorii celor trei entități – Ghenadie Țepordei, Eugen Coștei și, respectiv, Veaceslav Frunze – a avut loc la sediul Întreprinderii de Stat pentru Utilizarea Spațiului Aerian și Deservirea Traficului Aerian “MOLDATSA” instituție din subordinea APP.
Administratorul interimar al Î.S. “MOLDATSA” a făcut o scurtă prezentare a cifrelor care descriu nivelul de stagnare a zborurilor .
„Industria transportului aerian se află în cea mai profundă criză din toate timpurile. Traficul aerian s-a redus cu până la 70%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Spre exemplu, la nivelul național, în primele două săptămâni ale lunii martie, comparativ cu anul 2019, traficul aerian terminal a înregistrat scăderi de la 8% la 20%, iar începând cu 16 martie 2020, a înregistrat un declin major de la 40% până la 95,4 %. Traficul aerian de tranzit a înregistrat scăderi de 40%-80%”, a declarat Veaceslav Frunze.
Totodată, acesta a subliniat faptul că, întreprinderea are pregătit un „Plan de contingență pentru asigurarea continuității furnizării serviciilor de navigație aeriană”.
„Scopul acestui plan este de a asigura o planificare adecvată, acțiuni coordonate între subdiviziunile operaționale ale întreprinderii, precum și cu instituțiile externe care au atribuții în gestionarea acestei crize. În afară de asta, “MOLDATSA” a pregătit și Centrul de Rezervă de Dirijare a Traficului Aerian – unitate independentă și separată (ca infrastructură), care are scopul de a asigura continuitatea serviciilor de navigație aeriană în situații de contingență”, a precizat Frunze.
La rândul său, Eugen Coştei a făcut o scurtă trecere în revistă a acţiunilor întreprinse de Autoritatea Aeronautică Civilă în contextul epidemiei de COVID-19, menţionând că, ultimele prognoze privind influența Coronavirusului asupra transportului aerian atestă un declin semnificativ, în condițiile în care o mare parte din flota operatorilor aerieni naționali/străini este consemnată la sol.
„Toate Autoritățile din domeniul transportului aerian, și nu doar, lucrează coordonat, în cooperare cu Instituțiile cu factor de decizie dar și cu statele membre, pentru a fi siguri că, cetățenii au acces la toate informațiile necesare, că drepturile pasagerilor sunt respectate și că menținem mobilitatea ce ar răspunde necesităților concetățenilor. Din 17 martie 2020, în Republica Moldova au fost sistate toate zborurile regulate de pasageri, Aeroportul Internațional Chișinău trecând în regim de lucru la comandă, făcând posibilă deservirea curselor charter speciale de repatriere a cetățenilor și menținerea transportului aerian de mărfuri. În perioada situației excepționale, aprobarea curselor charter este atribuită exclusiv Comisiei pentru Situații Excepționale”, se mai spune în comunicat.
Directorul General APP, Ghenadie Ţepordei a reiterat necesitatea ca instituțiile responsabile din domeniul aviației civile să își consolideze eforturile pe evaluarea continuă a riscurilor. Totodată, acesta a subliniat importanța unei pregătiri sporite în cazul în care epidemia se agravează și ajunge la o altă etapă.
„Apreciez profesionalismul de care a-ţi dat dovadă într-o perioadă deloc uşoară pentru Republica Moldova, dar şi pentru întreaga lume. Vă îndemn să fiţi şi în continuare vigilenţi şi să daţi dovadă de acelaşi profesionalism pentru că, pericolul pe care-l implică epidemia încă nu a trecut. Şi, cel mai important, vreau să accentuez rolul de maximă responsabilitate pe care îl veţi avea în perioada post epidemie, când va trebui de asigurat revenirea la o activitate normală a domeniului de care sunteţi responsabili”, a mai spus Directorul General APP.
După ședință, Ghenadie Ţepordei și Eugen Coștei au vizitat sălile operaționale ale Î.S. “MOLDATSA”, unde Veaceslav Frunze a făcut o descriere succintă a Simulatorului Complex ATC, care asigură instruirea continuă a controlorilor de trafic aerian, și o prezentare a Centrului de Rezervă de Dirijare a Traficului Aerian.
De asemenea, oficialii s-au familiarizat cu echipamentul de care dispune “MOLDATSA” și cu posibilitățile pe care le are întreprinderea întru gestionarea unei situații de contingență. „La final, părțile au agreat continuarea dialogului între instituțiile pe care le conduc și dezvoltarea planurilor de criză, astfel încât beneficiarii transportului aerian să fie în siguranță, iar impactul Pandemiei asupra personalului din domeniu, să fie cât mai mic posibil”, se mai spune în comunicat.
Andriana Cheptine