Eu nu o dată am abordat tema politicii bugetar-fiscale, care este un fel de constituţie pentru mediul de afaceri. În repetate rânduri am venit cu propuneri concrete referitor la interacţiunea ce ar trebui să existe între autorităţi şi reprezentanţii mediului de afaceri pentru ca politica bugetar-fiscală să reflecte echilibrul perfect al intereselor şi să genereze maximă eficienţă. Şi iată că acum constat că în direcţia respectivă s-a făcut un pas serios, autorităţile venind cu o nouă abordare a ceea ce înseamnă politica bugetar-fiscală.
Din start trebuie de menţionat că politica bugetar-fiscală pentru anul 2025 a fost elaborată de Ministerul Finanțelor cu suportul Misiunii Înalților Consilieri ai Uniunii Europene și a fost supusă unui proces complex de consultări cu reprezentanți ai mediului de afaceri, asociații comerciale și autorități publice centrale și locale. Aproximativ 300 de propuneri au fost examinate, o importantă parte fiind luate în calcul.
Apoi, trebuie menţionată şi campanie de informare cu privire la noua politică bugetar-fiscală, demarată de Ministerul Finanțelor împreună cu Misiunea Înalților Consilieri UE. Chiar în debutul campaniei, a avut loc un consistent dialog cu reprezentanţii mediului de afaceri, scopul urmărit fiind de a explica noile măsuri fiscale înainte de intrarea lor în vigoare, pentru a pregăti mediul de afaceri pentru viitoarele inovații și potențiale provocări. Iar inovaţii sunt mai multe, precum: revizuirea prevederilor privind prețurile de transfer, introducerea noului instrument de stimulare a angajării pe termen lung – stock option plan, acordarea dreptului de aplicare a metodei de amortizare accelerată pentru toate persoanele juridice; aspectele de armonizare a legislației naționale la directivele UE.
Însăşi, campania de conștientizare a politicii bugetare-fiscale pentru anul 2025 va continua în noiembrie și decembrie, ceea ce nu s-a mai făcut până acum. În premieră, vor fi organizate ateliere tematice, unde instituțiile publice și reprezentanți ai sectorului privat vor colabora în grupuri de lucru pentru identificarea soluțiilor de implementare eficientă a modificărilor legislative și promovare a dialogului constructiv între părțile interesate.
Deci, asistăm la implementarea unei noi abordări în raport cu politica bugetar-fiscală, despre necesitatea căreia eu am vorbit de nenumărate ori. Acum, însă, apare altă întrebare: dialogul pe marginea politicii bugetar-fiscale va avea un caracter sezonier sau permanent? Eu personal aş pleda pentru un caracter permanent şi mult mai nuanţat. Adică, dialogul ar trebui să existe pe durata întregului an, pe o platformă stabilită după criterii clare, şi nu doar atunci când există un concept deja elaborat al politicii bugetar-fiscale.
Cât despre caracterul mai nuanţat, cred că mediul de afaceri trebuie abordat nu ca un tot întreg, ci sectorial. Aceasta presupune că Ministerul Finanţelor trebuie să stabilească ramurile principale ale economiei naţionale şi să poarte dialog cu fiecare dintre ele în parte. Ele nu sunt atât de multe, de aceea ideea este cât se poate de realizabilă. Dacă tot s-a schimbat (în bine) abordarea politicii bugetar-fiscale, de ce să nu facem şi următorul pas?!
Viorel Godea, director general al companiei de construcţii „Lagmar”