Interviu cu Veaceslav Frunze, administrator al Întreprinderii de Stat pentru Utilizarea Spaţiului Aerian şi Deservirea Traficului Aerian „MOLDATSA” pentru Almanah Politic 2019.
Dle administrator, aţi putea să ne spuneţi în câteva cuvinte cu ce se ocupă Î.S. „MOLDATSA”?
Î.S. „MOLDATSA” nu este o întreprindere producătoare de bunuri, deci nu luptă pentru profit. Misiunea „MOLDATSA”, conform convenţiilor internaţionale ratificate, e să aibă grijă de viaţa oamenilor care folosesc servicii de transport aerian. Aici activează specialişti de care depinde siguranţa traficului aerian. Deciziile pe care ei le iau oferă
„MOLDATSA” posibilitatea să prevină coliziunile dintre aeronavele de pe suprafaţa de manevră şi obstacolele existente, să dirijeze eficient traficul aerian, să furnizeze informaţiile necesare executării sigure a zborurilor; servicii de comunicaţii, navigaţie şi supraveghere; servicii meteorologice aeronautice; servicii de informare aeronautică, dar şi servicii de proiectare a procedurilor de zbor instrumental.
Spuneaţi mai devreme că Î.S. „MOLDATSA” nu produce bunuri, deci nu luptă pentru profit. Aveţi, totuşi, un buget. Pe ce resurse se sprijină acesta?
Conform prevederilor internaţionale, Î.S. „MOLDATSA” activează în baza principiilor de autogestiune şi autofinanţare. Veniturile întreprinderii nu reprezintă încasări de la bugetul de stat, respectiv, banii utilizaţi pentru gestionarea activităţii întreprinderii nu sunt ai contribuabililor, aşa cum susţin unii în necunoştinţă de cauză. Î.S. „MOLDATSA” obţine venituri externe datorită activităţilor pe care le desfăşoară în plan internaţional. Republica Moldova este membră Eurocontrol (Organizaţia Europeană pentru Siguranţa Navigaţiei Aeriene) – statut pentru care „MOLDATSA” achită o taxă anuală, contribuind în acest fel la formarea bugetului acestei entităţi internaţionale. În funcţie de planul de cheltuieli şi venituri, raportat la numărul estimat de curse aeriene înregistrate în spaţiul aerian al Republicii Moldova, numărul de aterizări sau decolări pe aeroporturile internaţionale din ţară, noi stabilim tarifele de rută şi de terminal. La rândul său, Eurocontrol colectează aceste tarife de rută şi de terminal, pe care le achită operatorii aerieni pentru fiecare cursă executată. Banii acumulaţi de Eurocontrol sunt distribuiţi, ulterior, întreprinderilor ce gestionează traficul aerian din ţările membre, în baza formulelor stabilite în temeiul acordurilor internaţionale semnate de Republica Moldova.
Dle administrator, cum a fost anul 2019 pentru Î.S. „MOLDATSA”?
Aş începe cu faptul că a fost un an important pentru noi – Î.S. „MOLDATSA” a împlinit 25 de ani de la înfiinţare. Acest eveniment a fost un bun prilej de a privi înapoi şi de a face retrospectiva dezvoltării noastre instituţionale, dar şi corporative. Pe de altă parte, spiritul aniversar ne-a consolidat şi mai mult echipa, fortificându-ne pasiunea pentru acest domeniu şi obiectivele pe care vrem să le atingem de aici încolo.
Trebuie să recunosc, însă, că, pe lângă aniversare, împliniri şi victorii, am avut parte şi de evenimente neplăcute, neaşteptate şi de multe provocări. Înclin să cred că le-am făcut faţă tuturor şi – cel mai important – am învăţat lecţii din ele.
Aţi putea deschide parantezele spunându-ne care au fost direcţiile de activitate prioritare pentru Dvs. în 2019?
Pentru noi există o direcţie „sfântă”, cum zic poeţii – menţinerea nivelului înalt de siguranţă a zborurilor şi securităţii aeronautice. La categoria „prioritare”, putem puncta: îmbunătăţirea mecanismelor interne, eficientizarea tuturor domeniilor ce revin în responsabilitatea noastră şi iniţierea unor proiecte complexe, rezultatele cărora le vom resimţi în timp.
Care au fost, în opinia Dvs., cele mai mari realizări în 2019?
Oamenii care sunt responsabili de siguranţa traficului aerian trebuie să evolueze continuu şi să-şi dezvolte competenţele. Ei trebuie să fie pregătiţi să ia decizii corecte în orice situaţie dificilă.
Astfel, una dintre cele mai mari realizări a fost achiziţionarea Simulatorului Complex ATC al Î.S.
„MOLDATSA” (ce include şi 3D „TOWER”), care reprezintă un echipament de pregătire sintetică, bazat pe tehnologii avansate şi conceput pentru a oferi instruiri şi a menţine abilităţile profesionale ale controlorilor de trafic aerian, prin exersarea acţiunilor în condiţii speciale şi în situaţii de zbor (coborâre de urgenţă, incendiu la bordul aeronavei, rularea aeronavei în afara pistei, condiţii meteorologice extreme etc.). Acest simulator este unic în regiune şi a fost dat în exploatare în 2019. Implementarea lui este parte componentă a unei viziuni strategice în ceea ce priveşte pregătirea personalului. Acum ne pregătim să lansăm procedura de certificare a Î.S. „MOLDATSA” ca entitate de pregătire şi formare a controlorilor de trafic aerian. Pentru început, ne propunem să aplicăm această nouă competenţă pe interiorul întreprinderii noastre, apoi să o dezvoltăm şi în exterior, pentru a obţine cât mai multe beneficii din această investiţie.
Un detaliu foarte important este faptul că prevederile internaţionale impun ca serviciile de navigaţie aeriană să fie furnizate continuu, indiferent de situaţie sau de provocările ce pot să afecteze nemijlocit calitatea serviciilor „MOLDATSA”. Astfel, pentru situaţiile extreme, cauzate de calamităţi naturale şi/sau de alte circumstanţe, care nu pot fi prevenite sau anticipate, a fost creat Centrul de Rezervă de Dirijare a Traficului Aerian. Acesta reprezintă o unitate de dirijare a traficului aerian independentă şi separată (ca infrastructură), care are scopul de a asigura continuitatea serviciilor de navigaţie aeriană şi nivelul de siguranţă acceptabil în situaţii de contingenţă, acoperind întreg spectrul de servicii necesare managementului traficului aerian.
Punerea în aplicare a acestor două proiecte a fost posibilă graţie echipei profesioniste şi dedicate, care a lucrat asupra lor.
Ce provocări aveţi acum în faţă?
Ca şi pentru alte domenii, probabil, o provocare generală reprezintă instabilitatea la nivel regional, dar şi naţional. Aceasta poate afecta eficienţa proceselor interne, nu, însă, şi calitatea serviciilor furnizate de Î.S. „MOLDATSA”.
Ce aşteptări aveţi de la 2020, dar şi cum v-aţi dori să arate Î.S. „MOLDATSA” la finalul mandatului Dvs.?
Noi avem un principiu de care ne conducem: să furnizăm servicii de navigaţie aeriană şi să asigurăm managementul traficului aerian la un preţ rezonabil, pe o perioadă lungă de timp, fără a afecta siguranţa zborurilor, securitatea aeronautică şi mediul înconjurător.
Pe plan intern, îmi doresc ca întreprinderea „MOLDATSA” să devină sinonimă a noţiunii de confort – aceasta însemnând prietenie, unitate, profesionalism, încredere, transparenţă şi o atmosferă în care să fii nerăbdător ca să revii.
În ceea ce priveşte activitatea noastră, vreau ca serviciile furnizate de Î.S. „MOLDATSA” să atingă un nivel ireproşabil şi să devenim un model în plan regional sau chiar internaţional.
Şi un detaliu nu mai puţin important, cel puţin pentru mine, personal: vreau să păstrăm spiritul de echipă şi armonia. Or, acestea, după mine, sunt cele mai reuşite şi sigure forme de progres colectiv.
sursa: Almanah Politic 2019