
Lucrările de construcție, reabilitare, modernizare și extindere a unor drumuri publice au fost declarate de utilitate publică de interes național. Majoritatea lucrărilor de modernizare a infrastructurii rutiere sunt finanțate de partenerii externi. Un proiect de lege care prevede acest lucru a fost adoptat în lectura a doua de Parlament.
Potrivit reprezentanților Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, lucrările declarate de utilitate publică de interes național vizează trei categorii de proiecte, . Astfel, urmează să fie reabilitate mai multe drumuri de infrastructură majoră. Este vorba despre două tronsoane al drumului R 34 Hâncești – Leova – Cahul – Giurgiulești (sectoarele Hâncești – Cantemir și Cahul – Giurgiulești), precum și sectoarele II și III ale centurii municipiului Chișinău.
De asemenea, au fost declarate lucrări de utilitate publică de interes național câteva proiecte care sunt investiții sociale. Este vorba despre trei coridoare de drum din nordul, centrul și sudul țării, care au o lungime totală de 116 kilometri și conectează peste 45 de localități. Drumurile regionale G88 Cornești – Boghenii Noi – Năpădeni – M5 și G86 G88 – Dereneu – G85 au o lungime totală de 36 de kilometri și leagă 20 de localități. Drumul național G35 R14 –Țepilova – Vanțina – Căinarii Vechi; drumul regional G33 R12 – Mândâc — Zgurița – Mărculești – R13; drumul local L163 Trifănești – Alexandrovca – Izvoare au o lungime totală de 37 de kilometri și fac conexiunea a 15 localități. Drumurile G131 R35 – Bobeica – G132; G132 R35 – Baimaclia – Taraclia de Salcie – R32; G133 G132 – Tartaul – Gotești – R34 au o lungime totală de 43 de kilometri și leagă zece localități.
La fel, au fost declarate lucrări de utilitate publică de interes național două proiecte care reprezintă investiții transfrontaliere. Este vorba despre drumul de acces la podul de la Ungheni, regiunea Zagarancea, în apropiere de frontiera cu România. De asemenea, este planificată reabilitarea tronsonului de drum care face legătura dintre vama Reni și vama Giurgiulești, care va fi extins la patru benzi de circulație. Se mai planifică și construcția drumului de ocolire a satului Giurgiulești, iar infrastructura vamală de acolo va fi reabilitată.
Respectiv, terenurile sau construcțiile care sunt proprietate privată, precum și cele aflate în proprietatea unităților administrativ-teritoriale, situate în hotarele unor localități din raioanele Hâncești, Cahul, Călărași, Soroca, Florești, Ialoveni, Nisporeni etc. vor fi expropriate. Plata despăgubirilor pentru expropriere și cheltuielile pentru lucrările cadastrale și evaluarea bunurilor imobile vor fi efectuate din fondul rutier.
Documentul intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial.