La inițiativa Partidului Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM), în cadrul Primăriei municipiului Chișinău au fost organizate dezbateri publice privind problema traficului și ambuteiajelor din Capitală.
În cadrul dezbaterilor, arhitectul șef al orașului Chișinău, Sergiu Borozan, a vorbit despre cauza ambuteiajelor din municipiu, dar și soluționarea acestora prin reorganizarea schemei complexe a transporturilor.
„Direcția generală de arhitectură și urbanism susține discuțiile în îmbunătățirea infrastructurii transporturilor. Politicile urbanistice întotdeauna s-au discutat și propus, însă, din păcate, puține rezultate avem. În anii ‘90 planul general nu funcționa din cauza legilor din Republica Moldova, lucrările asupra planului general s-au început din anul 2003. Pe parcursul a 10 ani s-a depistat multe divergențe și neajunsuri, ceea ce ține de dezvoltarea și infrastructura transporturilor este un compartiment al planului general. La ziua de azi, noi am propus un caiet de sarcini și am împărțit acestea pe etape. Trebuie să mergem cu pași mai mici, dar încrezuți. Am propus reorganizarea schemei complexe a transporturilor, să se calculeze capacitatea de primire a transporturilor pe drumurile respective și să se coordoneze fluxurile de transport, așa cum se face în toată lumea. La ziua de azi există politica – orașul să fie pentru cetățeni, dar nu doar pentru automobile. Am ajuns la un moment critic, astăzi se implică societatea civilă în ceea ce ține de transporturi, dar și oamenii de știință care vin cu propuneri. În zona de centru trebuie să fie fluidizat transportul în felul următor: 30% transport public, 30% transport privat, 30% cicliști și alții, iar 10% -pietonal. Sunt foarte multe propuneri de a exclude Bulevardul Cantemir și de a modifica Sfatul Țării, se propune la fel introducerea tramvaiului, cum și trasarea liniilor pentru cicliști si bicicliști”, a menționat el.
Reprezentantul Inspectoratului Național de Patrulare al MAI, Nicolae Scurtu, a vorbit despre ceea ce duce la blocarea străzilor.
„Fluxul de transport din Chișinău s-a majorat considerabil. În acest sens, INP a emis o dispoziție prin care s-au identificat mai multe intersecții din capitală unde sunt ambuteiaje, astfel au fost plasați colaboratori de poliție. Problema în oraș e în faptul că nu sunt parcări publice amenajate, benzile din partea dreaptă sunt ocupate cu automobile parcate, ceea ce duce la blocarea arterei. Vrem să atragem atenția la eliberarea autorizațiilor pentru construcție, să fie prevăzute aceste parcări pentru anumite locuri din preajma caselor, ceea ce de multe ori nu este prevăzut”, a conchis el.
Șeful fracțiunii PSRM din CMC, Ion Ceban, a analizat proiectele prezentate în cadrul dezbaterilor.
„Există o singură problemă în toate materialele prezentate, noi nu le vedem în implementare și nu le avem în dezbateri. La fel nu avem bugete și nu se realizează practic nimic. Dacă propuneți soluții, trebuie să avem un cadru temporar. Astfel dacă nu avem resurse, trebuie să vedem ce facem. Nu există un cadru temporar foarte clar definit, trebuie să fie foarte clară strategia de dezvoltare a transportului”, a declarat Ceban.
Mihaela Conovali