Compania „Masterteh” este prima și deocamdată unica întreprindere din Moldova care produce biciclete. Pornind de la asamblare, în vara anului 2016 compania a ajuns la un ciclu de producție complet. În cadrul acestuia sunt fabricate și vopsite kiturile de ciclism din aluminiu și oțel, pe cadrul bicicletei sunt aplicate autocolante, iar apoi kiturile sunt acoperite cu lac. Fondatorul întreprinderii „Masterteh” este Andrei Tchmil, un ciclist de renume – campion al Moldovei și URSS, câștigător al Cupei Mondiale în rândul profesioniștilor.
„Kitul, – explică Andrei Tchmil, – constă din 10-11 piese ale bicicletei, de aceeași culoare: cadrul, furca, portbagajul din față și din spate etc.” Restul componentelor – jantele, schimbătoarele de viteză, șaua și altele, sunt livrate de către firmele de specialitate. Acesta este un principiu de producție a bicicletelor utilizat la nivel mondial. „Jantele le procurăm de la italieni, – explică Andrei Tchmil, – anvelopele de la cehi, o parte semnificativă din piese – de la compania japoneză „Shimano”. Vopseaua este din Italia. Noi exportăm biciclete în Europa, iar conform cerinței UE-EUR1, 60% din bicicletă trebuie să fie din materialele produse în Europa, iar restul de 40% – din restul lumii, inclusiv din Moldova”.
Tipurile de biciclete produse de „Masterteh”
Actualmente, sunt în vogă bicicletele de munte. Evident, astfel de modele sunt prezente în sortimentul întreprinderii. Există și alte tipuri de biciclete, cum ar fi cele de dame sau urbane. biciclete de dame, urbane. Modelele pentru bărbați au până la 27 de viteze, iar pentru dame este suficientă viteza 21.
„Noi producem biciclete pe categorii – continuă Andrei Tchmil. – Categoriile variază în funcție de diametrul roților, deoarece acestea reglează înălțimea bicicletei. Dacă bicicletele au un diametru de 24 inch – este vorba despre o bicicletă pentru copii; 26 inch – pentru adolescenți și persoane cu înălțime mică; 28 inch – biciclete pentru adulți. Există și categorii intermediare, de exemplu 27.5 inch.
Producând biciclete care corespund standardelor moderne, noi ne străduim, în același timp, să reducem prețul lor de vânzare. De exemplu, în cazul bicicletelor pentru femei, când „Masterteh” a început să le producă, acestea aveau un preț de 3 700 lei pentru cel mai simplu model. Astăzi, prețul aceluiași model este de 3 200 lei”.
Apropo de bicicletele pentru femei
Acestea nu au rămas în trecut. Pur și simplu, nu am mai fost obișnuiți cu ele. „În Republica Moldova erau importate bicicletele care se poziționau ca „unisex”, iar noi am decis să riscăm și am început să producem modele destinate femeilor – biciclete ușoare, elegante, unele modele având și coșuri pe portbagaj. Eu le numesc „caramele”, denumire ce provine de la culorile aprinse: roz, roz închis, crem, turcoaz întunecat”. Într-adevăr, aceste modele sunt ca niște flori luminoase într-o sală de expoziție. Femeilor noastre le place să se plimbe pe bicicletele „de dame” – în pantaloni, fuste, rochițe, pantaloni scurți. Printre modelele „feminine” sunt și unele simple, cu o viteză, dar există și modele cu 6 viteze. Pentru mediul urban nici nu e nevoie de mai multe viteze.
Culoarea bicicletei – un subiect separat
Sunt culori care înfrumusețează bicicleta, o fac mai atractivă. Dar există cazuri contrare, când culoarea influențează negativ percepția generală a bicicletei, cu toate că vopseaua în sine poate fi frumoasă și foarte costisitoare. „Am avut o comandă – 1.5 mii de kituri de culoarea mov, – spune Andrei Tchmil. – Vopseaua era scumpă, dar bicicleta nu arăta prea bine. Clientul nu a mai comandat biciclete de această culoare”.
Uneori, clienții își doresc o bicicletă de o culoare exclusivă, inedită. Partida minimă de vopsea „de culoare inedită” este de 500 kg. Prețul per kg pornește de la 5 euro. Primind această informație, entuziasmul cumpărătorului scade instant și acesta optează pentru alegerea unei culori existente în sortiment. „Mastertech” vopsește kiturile în 10-15 culori de bază, prin urmare, alegerea este destul de vastă.
Un singur cadru – mai multe modele
În baza unui cadru pot fi fabricate mai multe variante. „Utilizând schițele noastre, construcția cadrului este realizată de către Biroul de Proiectare din Italia”, – spune Andrei Tchmil. – Există un singur cadru, dar modelele și prețurile sunt diferite. Am asamblat un ghidon negru scump, alte pedale, șaua, câteva viteze și prețul bicicletei a sărit la 7 mii de lei. Utilizând același cadru, aceeași culoare (albastră), am asamblat un ghidon simplu, un far în stilul anilor ‘70, niște pedale simple și o singură viteză – varianta „replica” și prețul este de 3 200 lei”. „Recent am fost cu această bicicletă la VeloHora, – subliniază Andrei Tchmil. Dacă un ciclist cu experiență nu se rușinează să utilizeze o singură viteză, atunci o astfel de problemă nu ar trebui să existe nici în rândul amatorilor”.
„Întotdeauna avem în stoc 2-3 biciclete din fiecare model, am vândut – am fabricat altele, – afirmă Andrei Tchmil. – Anual dublăm producția de biciclete pentru piața internă. În primul an de producție am vândut 200 de biciclete. Anul următor – 400. În al treilea an – 750 de biciclete. Actualmente, depășim calendarul de anul trecut. În luna aprilie, de exemplu, am vândut 33 de biciclete, iar alte 51 au fost comandate pentru VeloHora”.
„Nu am fi supraviețuit fără export”
„Dacă am fi produs biciclete doar pentru Moldova, ne-am fi închis deja demult, – continuă Andrei Tchmil. – Ne ajută comenzile din Europa. Sunt comandate bicicletele asamblate. Recent am livrat o partidă în Belgia. Acum ne pregătim de livrarea a 911 biciclete în Rusia. Realizăm comenzi pentru firme de biciclete – am livrat 20 mii de kituri în Polonia. Acest lucru înseamnă că 20 mii de produse moldovenești au ajuns pe piața europeană”. În Polonia, kiturile din Moldova sunt asamblate cu accesorii și sunt comercializate sub alt brand – este un fel de globalizare cu participarea Moldovei.
Această bicicletă este visul lui Andrei Tchmil
„Eu înțeleg perfect situația financiară a majorității cetățenilor autohtoni, – spune directorul „Masterteh”. – Pentru unii, procurarea unei biciclete copilului reprezintă o adevărată realizare. Dar, dintr-un oarecare motiv, preferă modelele cu cadre din aluminiu. Acesta este cel mai scump tip de cadru. Sunt și cadre și oțel și din aliaje – mai ieftine. Ascultând argumentele, cad de acord, și procură un model mai ieftin. Prețurile pentru bicicletele noastre variază între 3 și 9 mii de lei. Principalul meu scop de producție constă în fabricarea bicicletelor accesibile. Deseori sunt întrebat de jurnaliști ce bicicletă mi-aș dori să confecționez și, bănuiesc, ei consideră că aș opta pentru un model inedit și super scump. Din contra, îmi doresc să produc o bicicletă accesibilă, ca aceasta să nu coste mai mult de 80 de euro – 1 700 – 1 900 lei, pentru că dacă o deteriorezi, să îți permiți să procuri alta. Căci bicicletele scumpe există și fără implicarea noastră”.
sursa: madein.md