Și-a început serviciul la întreprindere, pe atunci „Electrotocipribor”, actualmente INTROSCOP S.A., în anul 1968, în calitate de strungar în cadrul Departamentului tehnic. Pe atunci, Maria Foiu era studentă în ultimul an la Universitatea Tehnică din Moldova. De-a lungul anilor, întreprinderea și-a schimbat nu doar statutul, denumirea și profilul, aceasta însă nu a speriat-o, iar acum, Maria Foiu este cel mai experimentat angajat al INTROSCOP, având în spate 49 de ani de activitate. Despre cum e să muncești într-un domeniu timp de jumătate de secol, cu ce provocări s-a confruntat, dar și ce sfaturi are pentru cei tineri, am discutat cu cel mai „vechi” angajat al întreprinderii, Maria Foiu, în cadrul unui interviu pentru Provincial.md
P.: Vă amintiți ziua în care v-ați angajat la Introscop?
Maria Foiu: A fost demult, dar îmi amintesc foarte bine. Am început să studiez la Universitatea Pedagogică ca profesoară de matematică. La un moment dat am realizat că nu am să pot lucra cu copiii, este o responsabilitate enormă. Am hotărât să continui studiile la Universitatea Tehnică din Moldova și în ultimul an de studii, am venit la INTROSCOP, pe atunci „Electrotocipribor” . Învățam și munceam. În acele timpuri, era o uzină de producere a sistemelor ultrasonice. La început era complicat, apoi am devenit șef de schimb, mai apoi – șef de departament. Exact în acest loc unde lucrez acum, era „Secția nr.3”, secția mea.
P.: De-a lungul anilor, ați mai avut alte oferte de muncă?
M.F.: Da. Anterior, erau multe uzine producătoare. Muncitori, ca și acum erau puțini și mai puțini erau muncitori calificați.
P.: De ce ați refuzat?
M.F.: Petreceam mult timp la muncă, m-am atașat de colectiv, de acest loc, în plus, știam deja foarte bine sarcinile și responsabilitățile. Încă atunci, am hotărât că am să muncesc aici. Mi-am propus să avansez în post și să îmi fac responsabilitățile cât mai bine. Pe atunci, toți aveau același scop, să își găsească un loc de muncă pentru o perioadă îndelungată și să își aranjeze viața. A fost unul dintre cazurile, când am simțit că sunt la locul potrivit și anume aici, am să pot să îmi fac cariera pe care mi-o doream atunci. Cu timpul, m-am convins că nu am greșit, INTROSCOP a fost alegerea cea corectă.
P.: Dacă e să comparați cu ce a fost, cum, în opinia dvs., s-au schimbat lucrurile la INTROSCOP?
M.F.: Întreprinderea s-a schimbat foarte mult. Încăperile s-au modernizat, echipamentul a fost înlocuit, au fost create condiții bune pentru angajați. A venit o echipă nouă de manageri, tineri și energici cu viziuni noi. Dintr-o fabrică în stil sovietic s-a transformat într-o fabrică modernizată. Au început angajările în masă, au venit persoane tinere și ambițioase, în sfârșit tinerii noștri au unde să lucreze și să dezvolte. Când veneam la muncă, simțeam că și mie îmi vin puterile. Am început să fim apreciați, munca noastră a fost observată și pe arena internațională.
R.: V-a fost greu să vă adaptați schimbărilor ce au survenit de-a lungul anilor?
M.F.: Ba deloc. Suntem într-o companie unde este organizat procesul de instruire continuă. Avem toți instrucțiuni, pe care trebuie să le urmăm și inspectorii de calitate, împreună cu șefii de schimb, care ne ajută. La general, în întreprindere se practică o abordare individuală pentru fiecare angajat, astfel fiecare este integrat în proces. O singură problemă, pentru vârsta mea, este obositor să stau în picioare.
P.: Cu ce provocări v-ați confruntat de-a lungul acestor ani?
M.F.: Timp de aproape 50 ani am avut multe situații plăcute și mai puțin plăcute, dar este ceva normal pentru un proces de lucru și un colectiv numeros. Predomină mai multe amintiri frumoase, orice conflict mereu a fost mediat și rezolvat, în așa mod ca fiecare să fie mulțumit. Asta am apreciat întotdeauna, nu se lasă angajatul să confrunte singur cu problemele care apar la lucru, dar și cele personale.
P.: Ce vă place în INTROSCOP?
M.F.: Îmi place că, trecerea timpului nu a schimbat cele mai principale aspecte, după părerea mea. Administrația de atunci, cât și cea de acum, dezvoltă și ține la cultura organizațională. Se urmărește scopul de a proteja angajatul la locul de muncă și de a respecta drepturile acestuia. Se investește mult pentru instruirea angajatului și calificarea profesională. Calitatea este responsabilitatea noastră directă, de aceea fiecare angajat este ghidat și susținut în continuu.
P.: La întreprindere activează peste 2 mii de persoane. E o echipă foarte mare. Cu cei care interacționați, cum vă înțelegeți?
M.F.: După cum am menționat, colectivul este preponderent tânăr. Majoritatea lucrătorilor sunt fete și băieți, care sunt la primul lor loc de muncă sau care muncesc pentru a-și forma sau întreține familia. Îmi place să urmăresc cum lucrează și se dăruiesc procesului, îmi aduc aminte de mine la aceeași vârstă. Mereu sunt întrebată dacă am nevoie de ajutor și deseori îmi cer sfaturi.
P.: Ce sfat aveți pentru cei care vor să vină să activeze la INTROSCOP?
M.F.: Trebuie să înțeleagă că pentru orice lucru trebuie să ai răbdare să înveți și să devii profesionist în ceea ce faci, cu timpul o să vină și recompensa dar și recunoașterea. Dacă pleci undeva unde plătesc puțin mai bine, nu înseamnă că o sa fii recunoscut și prețuit. Din fericire, acum în țară se creează tot mai multe posibilități. INTROSCOP face tot posibilul ca fiecare să aibă șansa să lucreze, iar persoanele bune să fie apreciate.
Dina Roșca