În 2015, raionului Rezina îi revin 7 milioane de lei, 2 milioane din care – primăriei Rezina, bani care urmează să fie investiți la decizia autorităților locale. Despre aceasta s-a vorbit în cadrul zilelor de audiență la care a participat Boris Gherasim, viceministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Iurie Pașa, managerul-șef adjunct al ÎS “Administrația de Stat a Drumurilor”, și dl Valeriu Brăila, șeful SA “Drumuri-Orhei”.
Referindu-se la succese, viceministrul a menționat că a fost realizat un punct foarte important din programul de guvernare – alocarea surselor financiare pentru repararea drumurilor din localitățile rurale, mecanism care a început să funcționeze în anul trecut.
“Sperăm că va fi aplicat și în viitor, așa, încât localitățile să primească o anumită sumă, în dependență de numărul populației, pentru reparația drumurilor din primării. În 2015, raionului Rezina îi revin 7 milioane de lei, 2 milioane din care – primăriei Rezina. Dumneavoastră decideți cum folosiți aceste mijloace. Sunt sume suficiente pentru a vă descurca. Astfel, veți dispune de posibilități pentru redresarea situației, dar veți putea fi și eligibili pentru aplicare la alte proiecte în domeniu, contribuind cu sumele respective la implementarea lor. Vrem să dezglodăm și să iluminăm Republica Moldova. Adevărat, se mai întâmplă și lucruri anapoda – construim drumuri, după care săpăm tranșee pentru montarea țevilor de apă și canalizare. Mai sunt obiecții la calitatea executării lucrărilor, dar, cu eforturi comune, vom realiza toate proiectele preconizate”, a mai spus Boris Gherasim.
Când a venit timpul întrebărilor, primarii prezenți în sală au avut mai multe – de la modalitatea de reparare a drumului în urma construcției apeductului (Păpăuți) până la necesitatea reabilitării anumitor porțiuni de drumuri din localitățile pe care le gestionează. Referitor la primul aspect, dlui primar i s-a spus că, în conformitate cu prevederile contractuale, antreprenorul care a efectuat lucrările de montare a apeductului este obligat să lase drumul în starea în care l-a găsit.
Primarul de Lalova a dorit să știe dacă se prevede ceva în aspectul reparării drumului înspre sat, cu o lungime de aproape 20 kilometri, greu de practicat. Boris Gherasim a răspuns că în anul acesta va fi finisat procesul de reconstrucție a arterelor naționale, după care se va atrage atenție sporită drumurilor locale, în dependență de prioritățile stabilite la nivel de raion.
Primarul de Mateuți a abordat starea în care se află o porțiune de vreo 5 km de drum asfaltat care duce înspre sat, întrebând dacă e posibil ca acesta să fie trecut în variantă albă și reparat. Răspunsul a fost unul negativ, dar urmat de îndemnul de a scrie un demers în adresa structurilor abilitate, ca să fie examinată modalitatea de reparație a porțiunii de drum și păstrarea învelișului actual.
Primarul de Saharna Nouă s-a interesat care e situația privind construcția sectorului de drum între satele Saharna și Saharna Nouă în urma vizitei factorilor decizionali, inclusiv a ministrului Vasile Botnari, și promisiunilor făcute de aceștia.
Eleonora Graur, președintele raionului, a intervenit în discuție și a îndemnat primarii să identifice problemele din localitățile dumnealor, după care, într-o ședință comună cu reprezentanții Consiliului raional, ai conducerii raionului, să fie identificate prioritățile în aspectul reparației drumurilor din teritoriu.
Câțiva primari (Cinișeuți, Țareuca) au abordat problemele generate de lucrările de reparație a traseului Orhei-Rezina, anumite aspecte care nu au fost executate cum se cuvine, în rezultat conducând la inundații și diferite probleme pentru locuitorii satelor. Dl viceministru a promis susținere în identificarea soluțiilor, de comun acrod cu Administrația de Stat a Drumurilor, care va delega un grup de specialiști pentru a examina starea de lucruri la fața locului.
Dina Roșca/Consiliul raional Rezina