Indicatoarele rutiere instalate recent în oraşul Ungheni mai mult încurcă traficului rutier, decât ar ajuta. Aceasta afirmă unii şoferi, dar şi pietonii, informează unghiul.info
Să le fi instalat cineva la nimereală sau echipa de „profesionişti” totuşi este restanţieră la capitolul circulaţia rutieră? Pentru aceasta am cerut ajutorul instructorilor de la o şcoală auto, doar dânşii sunt cei care zi de zi trebuie să îi ajute pe viitorii conducători auto să însuşească Regulamentul Circulaţiei Rutiere.
Am făcut o excursie pe străzile oraşului însoţiţi de Igor Cazilu, profesor siguranţă rutieră, Uniunea Conducătorilor Auto, membră a Asociaţiei Europene a Şcolilor Auto, filiala Ungheni. În viziunea lui, 30% din indicatoarele rutiere au fost instalate greşit. Prima greşeală muncitorii au comis-o lângă sediul şcolii auto. Aici au fost instalate două indicatoare, unul care interzice circulaţia autocamioanelor cu masa maximă ce depăşeste 3500 kilograme, iar mai jos altul care interzice circulaţia tractoarelor. Profesorul explică că cel dintâi indicator deja interzice circulaţia celor din urmă unităţi de transport.
Pe aceeaşi stradă – altă greșeală. Semnul rutier care indică locul pentru coborârea şi urcarea călătorilor a fost instalat în imediata apropiere cu intersecţia străzilor Decebal şi Crestiuc. Dacă vom consulta regulamentul rutier atunci vom găsi regula că este interzisă oprirea şi staţionarea voluntară a vehiculelor în intersecţie sau la o distanţă mai mică de 15 metri. Aici însă indicatorul a fost montat la doar 7 metri distanţă de la intersecţie.
Aceeaşi greşeală a fost comisă şi pe strada Ştefan cel Mare, unde indicatorul despre oprirea şi staţionarea vehiculelor se află chiar în imediată apropiere a trecerii de pietoni. Profesorul explică că aici a fost acoperit câmpul vizual al pietonului, ceea ce pune în pericol siguranţa lui.
Un alt indicator care nici pe departe nu garantează siguranţa la traficul rutier este cel ce limitează viteza până la 50 km/oră. Nu știm cum să înțelegem aceasta, pentru că un alt punct al Regulamentului Circulației Rutiere prevede că în localităţi nu trebuie să fie depăşită limita de viteză de 50 km/oră. Instructorul spune că în aceste locuri cel mai recomandat ar fi indicatorul care ar limita viteză până la 40 km/oră. Apropo, acest indicator este instalat tot pe aceeaşi stradă, doar că la intersecţia cu strada Ion Creangă.
Indicatoarele cu limitarea vitezei de până la 50 km/oră sunt instalate şi în preajma instituţiilor preşcolare, unde sunt recomandate cu totul alte indicatoare. Conducătorii auto se întreabă de unde au procurat autorităţile locale indicatoarele rutiere, pentru că nu ar fi fost respectate standardele respective. Astfel, indicatoare rutiere care ar trebui să aibă formă pătrată sunt dreptunghiulare. Acestea sunt cele care indică străzile cu sens unic şi locurile pentru parcare. Lângă Consiliul Raional Ungheni, pe strada Mihai Eminescu, precum şi Boico muncitorii au instalat câte un indicator rutier identic alături de cel existent. Avem străzi unde ele lipsesc, cu toate că ar fi trebuit să fie de mult instalate. Exemplu pot servi intersecţiile străzilor Oleg Ungureanu cu Decebal, Bălcescu colţ cu Naţională unde lipseşte indicatorul ce permite trecerea pietonilor, cu toate că zebra există.
Un alt semn rutier care stârneşte zâmbete este indicatorul instalat pe podul ce uneşte centrul oraşului cu cartierul Dănuţeni: interzicerea manevrării de întoarcere, dar aceasta deja este stipulat în regulamentul rutier.
Unele indicatoare rutiere ar fi împrumutate din ţările învecinate. Acestea, patru la număr, au fost instalate pe strada Ion Creangă. Întrebaţi ce ar putea indica, unii şoferi au intuit că drumul ar avea anumite denivelări. E greşit. Indicatorul atenţionează că în preajmă sunt întreprinderi industriale. Igor Cazilu spune că în Regulamentul Circulaţiei Rutiere al Republicii Moldova nu există un astfel de indicator.
Dina Roşca