Marți, 26 septembrie 2017, Oficiul Teritorial al Cancelariei de Stat Chișinău în colaborare cu Primăria Costești a organizat un seminar cu tematica ”Competențele Consiliului Local și ale Primarului, Legalitatea actelor emise, Organizarea ședințelor Consiliilor Locale”, potrivit costesti.md
În cadrul evenimentului Veronica ERMURACHE, specialist al Oficiului Teritorial al Cancelariei de Stat pe raionul Ialoveni a făcut o analiză asupra actelor emise de către autoritățile locale din raionul Ialoveni, aducînd la cunoștința publică că de la 01.01.2017 au fost notificate 54 de acte, dintre care 10 sunt din domeniul depășirii competețelor. Astfel, au fost aduse exemple concrete din raionul Ialoveni de acte ilegale emise de către autoritățile administrației publice locale, venind cu unele recomandări pentru evitarea la astfel de situații pe viitor în primăriile din raion. La fel a fost discutată procedura de convocare a ședințelor consiliilor raionale/locale întru respectarea art. 16 al Legii Administrației Publice Locale nr. 436 din 28.12.2006.
Ghenadie IURCO, șef al Oficiului Teritorial al Cancelariei de Stat a adus la cunoștință secretarilor Regulamentul cu privire la Registrul actelor locale aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 672 din 28.08.2017, unde urmează ca din anul 2018 autoritățile administrației publice locale să publice direct pe platformă în termenul stabilit de legislație actele emise de către autoritate în format PDF. Responsabilitatea pentru autenticitatea, plentitudinea și integritatea actelor administrative publicate în Registru le va reveni secretarilor consiliilor.
Secretarul Consiliului Local Costești, Cristina ROTARI, a prezentat o analiză asupra ședințelor Consiliului din anul 2016 în comparație cu cele ale anului 2017. De menționat este faptul că pe parcursul anului 2016 Consiliul Sătesc Costești a desfășurat 7 ședințe dintre care 4 ordinare și 3 extraordinare și 158 proiecte de decizie aprobate, iar în anul 2017, pînă la momentul actual, au fost desfășurate 3 ședințe ordinare și o ședință extraordinară și 85 de proiecte de decizie aprobate. Cu unele lacune totuși, Consiliul Sătesc Costești are o activitate continuuă, sunt respectate normele legislative și se conformează cu notificările Cancelariei de Stat elaborînd acte legale.
La finalul instruirii, cei 25 de secretari au primit cîte un certificat de participare, totodată a fost oferită o diplomă de mulțumire primarului Natalia Petrea pentru colaborare și implicare în buna desfășurare a seminarului.
Informăm că acest seminar a avut drept scop consolidarea relațiilor între Autoritățile Administrației Publice Locale și Oficiul Teritorial al Cancelariei de Stat pentru o conlucrare mai eficientă și totodată atenționarea secretarilor asupra consultării legislației și perfectarea unor acte administrative legale care să reprezinte Autoritatea Publică a fi un organ competent cu spcialiști caificați.
La eveniment au fost prezenți Ghenadie IURCO, șef al Oficiului Teritorial al Cancelariei de Stat, Daniela NEDELCIUC, șef-adjunct al Oficiului Teritorial al Cancelariei de Stat, Veronica ERMURACHE, specialist al Oficiului Teritorial al Cacelariei de Stat pe raionul Ialoveni, Lilia LARI și Irina SPATARU, consultanți ai Direcției Control Administrativ al Oficiului Teritorial al Cancelariei de Stat, Victor ISTRATIEV și Oleg MEREACRE, vicepreședinți ai raionului Ialoveni și 25 de secretari ai Consiliilor Locale din raionul Ialoveni.
Dina Roșca