În anul curent, spre deosebire de anii precedenţi, seminarele instructive privind prognoza bugetului pentru anul următor, 2016, precum şi estimările pentru următorii 2 ani consecutivi, 2017 şi 2018, se desfășoară cu întîrziere de aproximativ o lună. Astfel, în zilele de 22-24 iulie specialiştii din cadrul Direcţiei finanţe a Consiliului raional au întrunit la seminare primarii, contabilii-şefi din primării, managerii instituţiilor de învăţământ preşcolar şi preuniversitar din raion, conducătorii şi contabilii-şefi ai subdiviziunilor Consiliului raional. Acest lucru s-a produs în mod tradiţional în perioada imediat următoare după ce de la Ministerul Finanţelor au fost remise Notele Metodologice privind elaborarea de către autorităţile administraţiei publice locale a proiectelor de buget. Moderatori al seminarelor au fost şeful Direcţiei finanţe Simion și șeful- adjunct Axenia Para, scrie causeni.md.
În cadrul seminarelor au fost explicate particularităţile elaborării propunerilor de buget la venituri şi cheltuieli pentru anul 2016. Astfel, a fost menționat că veniturile bugetelor satelor (comunelor), oraşelor se formează din: 1.1) venituri proprii: a) impozitul pe bunurile imobiliare; b) taxa pentru patenta de întreprinzător; c) impozitul privat (conform apartenenţei patrimoniului); d) taxele locale aplicate, în conformitate cu Codul fiscal; e) încasări din arenda terenurilor şi locaţiunea bunurilor domeniului privat al UAT; f) alte venituri prevăzute de legislaţie; 1.2) defalcări de la impozitul pe venitul persoanelor fizice, colectat în teritoriul UAT respective: a) pentru bugetele satelor (comunelor) şi oraşelor (municipiilor), cu excepţia oraşelor (municipiilor) de reşedinţă de raion şi a unităţii teritoriale autonome cu statut juridic special – 75% din volumul total colectat în teritoriul UAT respective; b) pentru bugetele oraşelor (municipiilor) de reşedinţă de raion şi a unităţii teritoriale autonome cu statut juridic special – 20% din volumul total colectat în teritoriul UAT respective; 1.3) transferuri cu destinaţie generală; 1.4) transferuri cu destinaţie specială; 1.5) mijloace speciale; 1.6) fonduri speciale. Defalcările vor fi efectuate direct la primării şi nu la Consiliul raional.
Cheltuielile bugetelor UAT (cu excepţia celor efectuate din contul transferurilor cu destinaţie specială, exceptând transferurile indicate la pct. 5.2.3) vor fi în dependenţă directă de suma veniturilor obţinute de fiecare UAT, şi nu de valoarea estimată la nivel central sau de autorităţile APL de nivelul al doilea. Colectarea mai bună a veniturilor bugetelor UAT nu influenţează sumele de echilibrare de la bugetul de stat. Fiecare autoritate APL urmează să fie direct interesată de a colecta cît mai multe venituri pentru a putea cheltui mai mult, potrivit competenţelor şi necesităţilor sale specifice.
În cadrul seminarului a fost accentuat faptul, că transferurile pentru învăţămîntul preşcolar pentru fiecare UAT au fost calculate în baza cheltuielilor aprobate de către autoritățile APL pentru anul 2015 pentru instituțiile respective din contul transferurilor cu destinație specială (sursa 3T) fiind indexate la indicele de creștere a prețurilor de consum conform prognozei indicatorilor macroeconomici pe anuu respectivi. A fost luat în calcul și costul majorărilor salariale prevăzute pentru anii 2016-2018, conform politicilor salariale. Totodată, avînd în vedere că, în conformitate cu Legea nr. 435-XVI din 28 decembrie 2006 privind descentralizarea administrativă, instituţiile preşcolare şi extraşcolare (creşe, grădiniţe de copii, şcoli de artă, de muzică) ţin de domeniul propriu de activitate al autorităţilor APL de nivelul întîi, iar şcolile primare şi şcolile primare-grădiniţe, gimnaziile şi liceele, instituţiile de învăţămînt secundar profesional, şcolile-internat şi gimnaziile-internat cu regim special, alte instituţii din domeniul învăţămîntului care deservesc populaţia UAT de nivelul al doilea, ţin de domeniul propriu al autorităţilor APL de nivelul al doilea, cheltuielile pentru instituţiile şi activităţile respective, prevăzute din contul transferurilor cu destinaţie specială de la bugetul de stat, pot fi suplimentate de către autorităţile respective din contul resurselor financiare proprii.
De asemenea, cu referinţă la investiţiile şi reparaţiile capitale, e de menţionat că pentru autorităţile APL, suplimentar la mijloacele prevăzute în bugetele proprii pentru aceste scopuri, vor fi pasibile din contul Bugetului de Stat prin Fondul Naţional de Dezvoltare Regională, Fondul de Investiţii Sociale, Fondurile Ecologice (Naţional şi locale), Fondul de Eficienţă Energetică, Fondul rutier, precum şi din contul fondurilor băneşti atrase nemijlocit de către autorităţile APL de la donatorii atît din interiorul, cît şi din exteriorul ţării.
Rezumativ, menţionăm, că în cadrul seminarelor factorilor de decizie din teritoriul raionului le-au fost oferite informaţii ample pentru ca elaborarea proiectelor de bugete pentru anii următori să decurgă în strictă conformitate cu legislaţia în vigoare, care, sub acest aspect stimulează primăriile să colecteze cât mai multe venituri pentru a putea efectua cheltuieli. Concomitent atât autorităţile publice locale, cât şi managerii instituţiilor publice sunt orientaţi spre elaborarea, înaintarea la diferiţi donatori, apoi implementarea diferitor proiecte investiţionale, care ar avea impact benefic pentru instituţii în parte şi localităţi în ansamblu, căci anume aceasta este calea europeană de dezvoltare, spre care tindem.