În ajunul începerii noului an școlar, 12 instituții de învățământ general din raioanele Cahul, Hâncești, Ungheni, Sângerei, Fălești, Drochia, Soroca, Florești și Strășeni au primit calculatoare noi. Tehnica de calcul a fost oferită de către Provincia Jeju, Republica Coreea, în baza unui memorandum de colaborare cu Ministerul Educației din Republica Moldova.
Ministrul educației Corina Fusu a menționat că celor 12 gimnazii și licee le-au fost repartizate câte 10 sau 15 computere. Instituțiile beneficiare au fost selectate după anumite criterii, printre care se numără: nivelul de dotare cu TIC; numărul minim de 175 elevi și/sau statut de școală de circumscripție; implementarea formulei de finanțare per elev; instituții de învăţământ cu perspectivă de dezvoltare.
”Provincia Jeju va oferi 450 calculatoare sau laptop-uri pentru a fi repartizate instituțiilor de învățământ din Republica Moldova. Primul lot – 150 de computere, a fost distribuit astăzi, iar următoarele loturi vor ajunge în țara noastră în următorii 2 ani.
Abilitățile digitale sunt foarte importante, deoarece fiecare dintre noi, fie la serviciu, fie acasă, facem uz în permanență de ele. Școala nu poate să nu țină cont de tendințele și necesitățile societății moderne, de aceea atât Codul educației, cât și Strategia Educație – 2020 prevăd formarea competențelor digitale și integrarea eficientă a TIC în educație, iar standardele minime de dotare cu TIC a instituțiilor de învățământ stabilesc norma de 1 calculator la 20 elevi.
Le suntem recunoscători partenerilor din Coreea, deoarece donația respectivă contribuie la atingerea acestor normative, înlesnindu-le elevilor din Republica Moldova accesul la tehnologii informaționale și la lecții practice în domeniu” a spus Corina Fusu.
Iurie Țurcanu, director al Liceului Teoretic ”Al. Pușkin” din Ungheni, a apreciat înalt utilitatea tehnicii de calcul: ”În instituția noastră își fac studiile 994 de elevi și activează 76 de cadre didactice. Unii elevi și profesori dispun de laptop-uri sau computere personale, pe care le utilizează atât la desfășurarea orelor, cât și la pregătirea temelor. Totuși, fiecare elev trebuie să aibă acces la tehnica de calcul modernă pentru a deprinde abilitățile necesare, a căuta informații și a-și îmbogăți cunoștințele”.
Reamintim că în vederea promovării TIC în școli, în luna mai curent Ministerul Educației a aprobat Metodologia de organizare şi desfăşurare a evaluării competenţelor digitale pentru cadrele didactice din învăţământul general și Metodologia de organizare şi desfăşurare a evaluării competenţelor digitale ale elevilor din învăţământul primar, gimnazial şi liceal. Aceste documente sunt instrumente necesare pentru punerea în aplicare a Standardelor de competențe digitale, aprobate în 2015.
Memorandumul de înțelegere privind cooperarea în domeniul Tehnologiilor Informaționale și Comunicațiilor a fost semnat pe 21 septembrie 2015, la Chișinău, de către Ministerul Educației din Republica Moldova și Oficiul Special Guvernamental pentru Educație al Provinciei Jeju din Republica Coreea.
Elena Ivanov