Astăzi, 17 septembrie 2015, a avut loc inaugurarea Serviciului-plasament de urgență din cadrul Azilului republican pentru invalizi și pensionari din municipiul Chișinău.
La eveniment au participat reprezentanţi ai Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei (MMPSF), ai Organizației Internaționale pentru Migrație (OIM) şi ai Agenției Cehă pentru dezvoltare (CzDA) .
Serviciul-plasament de urgență este instituit pe bază de pilot, pe platforma existentă în cadrul Azilului republican pentru invalizi și pensionari din mun. Chișinău, subordonat ministerului. Scopul acestui serviciu este asigurarea protecţiei sociale în regim de urgență a migranților beneficiari și oferirea asistenței specializate pentru depăşirea situaţiei de dificultate și incluziunea socială. Serviciul-plasament are o capacitate de maxim 10 paturi, iar asigurarea funcționalității acestuia este realizată de personalul Azilului republican pentru invalizi și pensionari.
Beneficiarii serviciului-plasament de urgență pot fi cetăţeni ai Republicii Moldova care au atins vârsta de 18 ani, au fost repatriați cu statut de migrant aflat în dificultate, la fel, cetăţeni identificați pe teritoriul Republicii Moldova în situație de criză și necesită incluziunea socială/ familială. Perioada de plasament a beneficiarului o constituie trei luni, cu posibilitatea de extindere a acestui termen până la șase luni, în funcţie de complexitatea cazului și a problemelor care necesită intervenție pe un termen mai îndelungat.
Tipurile de servicii prestate în cadrul Serviciului-plasament de urgență sunt: plasament, alimentaţie, servicii de sănătate, asistenţă igienico-sanitară, asistență juridică, consiliere psihologică, asistență în vederea documentării beneficiarului, agrement. Identificarea beneficiarilor se realizează de către structurile teritoriale de asistență socială, ambasadele și oficiile consulare ale Republicii Moldova, precum și misiunile Organizației Internaționale pentru Migrație.
Menționăm că CzDA a asigurat susținerea financiară pentru crearea acestui serviciu, inclusiv echipamentul necesar și a organizat o vizită de schimb de experiență, acordând suport pentru incluziunea socială a beneficiarilor. Totodată, OIM în calitatea sa de implementator, a avut o contribuție semnificativă în organizarea procesului de dotare a serviciului și consolidare a capacităților profesioniștilor care urmează a fi implicați în prestarea serviciilor.
Elena Ivanov