Partidul ȘOR și Platforma „Pentru Moldova” cer amânarea implementării unei legi, care prevede noi reglementări în domeniul construcțiilor. Este vorba despre o modificare legislativă, efectuată în 2017, care a intrat în vigoare în 1 ianurie 2021. Motivul acestei solicitări constă în faptul că, din cauza condițiilor stipulate în acest document, au fost blocate lucrările de reparație și construcție a drumurilor, informează PROVINCIAL, cu referire la un comunicat de presă.
Într-un briefing de presă, deputatul Partidului ȘOR, Marina Tauber, a declarat că fracțiunea din care face parte i-a convocat la discuții pe reprezentanții Ministerului Economiei și Infrastructurii, ca urmare a mai multor demersuri și solicitări din partea autorităților publice locale.
„Problema constă în faptul că noile reglementări impun alți parametri pentru asfalt, total diferiți de ceea ce am avut până acum. În plus, în urma discuțiilor cu reprezentanții întreprinderilor de resort, am constatat că reforma respectivă a fost efectuată doar pe jumătate. Adică a fost modificat cadrul normativ, dar nu au fost puse la punct mecanismele care ar permite adaptarea la noile condiții atât a furnizorilor de materie primă, cât și a autorităților care efectuează aceste lucrări”, a declarat Marina Tauber.
Ea a mai precizat că una dintre condițiile obligatorii impuse producătorilor de asfalt este obținerea unui certificat de conformitate, eliberat de un laborator specializat, care ar urma să verifice dacă se respectă parametrii prevăzuți de legislație. Doar că, până în ziua de azi, un asemenea laborator nu există în Republica Moldova.
„Chiar și dacă ar exista această autorizație, nu avem niciun studiu sau recomandare, care să explice lucrurile în detaliu, în cazul lucrărilor de plombare, de exemplu. Pentru că, aici vorbim despre două tipuri de asfalt, care nu știm în ce măsură sunt compatibile. Adică dacă repari o groapă în asfalt și torni alt material decât a fost folosit inițial, nu există nici o siguranță în privința calității acestor lucrări”, a menționat Marina Tauber.
În plus, potrivit ei, există o problemă mare și în cazul construcțiilor capitale, cu o durată mai mare de un an, unde lucrările au fost deja demarate.
„Legea impune condiționalități mai stricte, dar nu spune clar ce se întâmplă cu contractele deja încheiate, conform unor proiecte elaborate după parametrii vechi. Ce se întâmplă în acest caz? Se încep lucrările de la zero, în baza unor proiecte elaborate tot de la zero? Dar cu investițiile de până acum ce facem, pierdem acești bani? În plus, asta înseamnă alți termeni, respectiv alte noi mari întârzieri”, a precizat deputatul Partidului ȘOR, Marina Tauber.
În concluzie, ea a atras atenția că există multe întrebări și lacune, iar în lipsa unor soluții și răspunsuri clare, această lege riscă rămână doar pe hârtie, iar drumurile nereparate.
„Suntem aproape în luna mai, dar până acum nu am putut repara niciun un centimetru de drum, anume din cauza acestui blocaj legislativ. O soluție, în opinia noastră, ar fi să amânăm pentru cel puțin jumătate de an, aplicarea noilor reglementări legislative, astfel încât să deblocăm lucrările de reparație a drumurilor. Iar între timp să ne preocupăm de detaliile tehnice, astfel încât să avem o reformă nu doar frumos formulată, dar și practică”, a conchis Marina Tauber.
Cristina Pendea