Aproape 70 de profesori și copii din 30 de localități din Moldova, reprezentanți ai Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică, Direcțiilor locale de Învățământ și din partea structurilor ONU în Moldova – UN Women, UNFPA și UNICEF – au participat la un eveniment de lansare a proiectului Prevenirea violenței asupra copilului prin implicare comunitară, organizat de Fundația Terre des hommes Moldova (Tdh).
În deschiderea evenimentului, Elena Madan, directoarea Tdh Moldova, a menționat că „acest proiect este foarte important pentru echipa noastră și prin intermediul acestuia vom contribui la prevenirea violenței asupra copiilor în Moldova. Proiectul va fi implementat de organizația Terre des hommes Moldova, cu susținerea financiară a Fundației Oak din Elveția.”
„Vreau să-mi exprim gratitudinea în numele Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale față de Fundația Terre des hommes și Fundația Oak pentru lansarea acestui proiect”, a menționat Viorica Dumbrăveanu, secretar de stat al Ministerului, prezentă la evenimentul de lansare a proiectului. „Proiectul mă bucură pentru că se centrează pe copii, în primul rând și pe profesioniștii care interacționează cu aceștia. Este nevoie să prevenim violența și între copii, nu doar față de copii, este nevoie de schimbarea paradigmei, iar metodele de comunicare și de educație trebuie să fie non-violente – tocmai pe aceste aspecte se va axa viitorul proiect.”
Anatol Oprea, Specialist în Protecția Copilului la Tdh Moldova și coordonatorul proiectului a accentuat importanța implicării taților în acest proiect. „Vrem să schimbăm modelul clasic al ședințelor cu părinții la care participă doar mamele, iar tații se implică când copiii au deja probleme grave la școală. Țin în mod special la acest aspect al proiectului, pentru că implicarea activă a taților în educația copiilor le îmbunătățește abilitățile sociale și cognitive și le crește reziliența.”
Echipa Tdh i-a provocat pe reprezentanții comunităților beneficiare participanți la eveniment să se cunoască prin joc, aceasta fiind o metodă de lucru caracteristică organizației. Printre problemele cele mai stringente pe care vor să le abordeze în cadrul proiectului, profesorii și copiii din cele 30 de localități au menționat violența față de copii și între copii, în special cea verbală, bullying-ul, discriminarea, implicarea redusă a taților în viața școlară a copiilor.
„În cadrul unei tabere de vară dintre seniori și tineri, la organizarea căreia am participat cu patru ani în urmă, am constatat cu regret că stereotipul „bătaia e ruptă din rai” predomină în continuare în societate și chiar este încurajată și nu pentru că oamenii ar fi răi, dar pentru că nu au pregătirea necesară. Tocmai din acest motiv proiectul mi-a atras atenția, pentru că pune accent și pe implicarea părinților. În cadrul proiectului, ne dorim implicarea copiilor, în primul rând, susținerea din partea părinților și vrem, prin pași mici, dar siguri, să aducem schimbări în comunitate”, spune Eugenia Bordeiau, director interimar al Liceului Teoretic „Olimp” din satul Costești.
Proiectul de prevenire a violenței față de copii va derula pe parcursul a trei ani (noiembrie 2018 – noiembrie 2021) în 30 de localități din țară, care au fost selectate la începutul anului printr-un concurs public. Prin intermediul acestuia, organizația de protecție a copiilor își propune să prevină violența în școală și maltratarea copilului în familie prin transformarea culturii școlare, îmbunătățirea capacităților parentale, abilitarea copiilor, instruirea cadrelor didactice și a specialiștilor cu atribuții în protecția copilului și să contribuie la reducerea normelor sociale nocive care perpetuează cultura violenței față de copii. Activitățile proiectului îi vizează pe copiii de 7 – 18 ani, cadrele didactice, profesioniștii cu atribuții în protecția copilului și părinți. Copiii vor fi implicați și consultați la toate etapele de desfășurare a proiectului.
Transformarea a 30 de instituții școlare în centre de non-violență, prin crearea unei rețele de cluburi – cluburile ALEG; crearea unei rețele de 150 de copii, agenți ai schimbării; elaborarea de programe de instruire pentru profesori, psihologi și copii pe prevenirea bullying-ului și a violenței, promovarea drepturilor omului, egalității de gen și toleranței; programe de parenting și activități pentru părinți; un program de abilitare și implicare a taților în educația copiilor, la care vor participa cel puțin 600 de tați; instruirea copiilor în metodologia teatrului social și montarea spectacolelor care să abordeze subiectul drepturilor omului, toleranței pentru diversitate și egalității de gen; deschiderea a nouă Ludoteci – „biblioteci de jocuri” – și dotarea cu materiale noi a celor existente deja; oferirea de granturi mici pentru comunitățile partenere ale proiectului, care să promoveze normele sociale pozitive sunt o parte dintre activitățile pe care le va desfășura Tdh în cadrul proiectului.
Se estimează că cel puțin 3000 de copii, 1000 de părinți, 300 de cadre didactice și 300 de profesioniști cu atribuții în protecția copilului vor beneficia în urma activităților proiectului.
Dina Roșca