În cadrul unui interviu pentru www.curentul.md, șeful Departamentului Cadastru din cadrul Agenției Servicii Publice (ASP), Angela Matcov, a spus care sunt procedurile de înregistrare a unui bun imobil.
„Pentru ca un bun imobil să fie înregistrat pentru prima dată în cadastru este nevoie ca proprietarul acestuia să se prezinte cu documentele ce confirmă dreptul de proprietate, la ghişeul registratorului, la Centrul multifuncţional care se află în zona de activitate a organului cadastral teritorial”, a precizat Matcov.
De regulă, potrivit reprezentantului ASP, acestea sunt:
1. Actele de drept asupra terenului, de exemplu, titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren;
2. Actele de drept asupra construcţiei sau încăperii izolate, cum ar fi un contract de vânzare-cumpărare sau un proces verbal de recepţie a lucrărilor de construcţie.
„În cazul în care organul cadastral nu deţine planul bunului imobil, solicitantul va fi nevoit să asigure întocmirea documentaţiei cadastrale, prin contractarea lucrărilor cadastrale, care presupun identificarea şi măsurarea bunurilor immobile”, comunică șeful Departamentului Cadastru.
În același timp, Matcov spune că decizia de înregistrare a bunului imobil şi drepturilor asupra lor este luată de registrtorul organului cadastral.
„Totodată, în cazul unei situaţii care implică refuzul de a înregistra bunul imobil şi drepturile asupra lui, registratorul va emite o decizie scrisă, care poate fi contestată. Modul de contestare este descris în rubrica „Întrebări frecvente” de pe pagina oficială web a Agenţiei”, a conchis reprezentantul ASP.
Doina Muntenau