Cum este afectat Grupul Trans-Oil și climatul investițional de decizia Comisiei pentru Situații Excepționale (CSE) a Republicii Moldova privind nerambursarea TVA la exportul de ulei de floarea soarelui?
Grupul Trans-Oil solicită abrogarea imediată a dispoziţiei nr. 21 din 18 mai 2022 a CSE a Republicii Moldova, care prevede, excluderea de la deducere a sumelor TVA, aferente mărfurilor, serviciilor procurate, folosite pentru efectuarea exportului uleiului de floarea soarelui.
În calitate de cel mai mare procesator de semințe oleaginoase și principalul producător de ulei de floarea soarelui din Republica Moldova, Trans-Oil consideră că decizia CSE este îndreptată în mod direct și premeditat împotriva segmentului de procesare a semințelor oleaginoase al Grupului din republică.
Dreptul la deducere și, respectiv, de rambursare a TVA pentru operațiunile de export reprezintă un principiu fundamental de funcționare a instituției TVA. Acesta se regăsește în Directiva 2006/112/CE a Consiliului Europei din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată (fiindu-i dedicat un titlu separat), pe care Republica Moldova s-a angajat să o implementeze prin Acordul de Asociere cu UE.
„Considerăm această decizie fără precedent ca o încălcare flagrantă a unui drept economic fundamental, îndreptată exclusiv împotriva unui anumit producător autohton. Decizia de a nu rambursa TVA este o practică vicioasă de naționalizare a profiturilor unei întreprinderi private, care poate fi interpretată ca o amenințare directă și nerezonabilă la o afacere într-o economie de piață liberalizată”, susține conducerea Grupului Trans-Oil.
Istoricul desfășurării evenimentelor
La jumătatea lunii aprilie 2022, uzina de ulei Floarea Soarelui SA, companie a Grupului Trans-Oil, a decis, din cauza creșterii prețurilor de achiziție la floarea soarelui și a costurilor de producere, să alinieze prețul de vânzare a uleiului îmbuteliat la costul de producere a acestuia. Compania a anunțat lanțurile de retail că va mări prețul de vânzare a uleiului îmbuteliat, de la 29 la 37 lei pentru o sticlă de ulei Floris, începând cu data de 1 mai 2022.
Este important să precizăm că uzina nu a livrat nici o sticlă de ulei din fabrică la preț nou – contractele Floarea Soarelui SA cu comercianții cu amănuntul prevăd că notificarea oricăror modificări ale condițiilor de livrare, inclusiv a prețului, se face cu cel puțin 2-3 săptămâni înainte de implimentarea schimbărilor de facto.
Cu toate acestea, prețul uleiului în magazine a început să crească imediat. La începutul lunii mai, prețul uleiului de floarea soarelui în mai multe lanțuri de retail a ajuns la 48-50 lei sticla.
În data de 18 mai, CSE a decis ca, pe perioada stării de urgență, uleiul deodorizat să fie inclus în lista produselor de importanță socială, al căror adaos comercial este limitat prin lege la un maxim de douăzeci la sută (pe tot lanțul – de la producător la vânzătorul final).
În plus, acționarii Grupului Trans-Oil (Vaja Jhashi și Oaktree Capital Management LP) au decis să mențină prețul producătorului la 29,1 lei (TVA inclus) pentru o sticlă de ulei Floris, pe piața internă a Republicii Moldova.
Acțiunile comune ale CSE (includerea uleiului în lista mărfurilor de importanță socială), pe de o parte, și ale Grupului Trans-Oil (menținerea prețului producătorului la nivelul de 29,1 lei), pe de altă parte, au dus la scăderea prețului uleiului Floris pe rafturi de la 50 la mai putin de 35 lei pentru o sticlă. Acest rezultat pozitiv a fost obținut în urma unui dialog deschis între Grupul Trans-Oil și autorități în cadrul unei conferințe online care a avut loc în data de 13 mai 2022.
Însă, în mod neașteptat și vreo explicație, CSE decide că din 19 mai 2022, TVA-ul la exportul și reexportul uleiului de floarea soarelui nu va mai fi restituit pe durata stării de urgență în Republica Moldova.
CSE este bine informată că vânzarea uleiului îmbuteliat pe piața moldovenească reprezintă doar 7-8% din cifra de afaceri a uzinei Floarea Soarelui SA. Cota majoritară de vânzări (93%) revine operațiunilor de export al uleiului – operațiuni care nu afectează în niciun fel prețul uleiului de pe piața locală sau puterea de cumpărare a cetățenilor moldoveni.
Mai mult, menținerea prețului producătorului la nivelul de 29,1 lei pentru piața locală se cuantifică în suma de 400-500 mii USD pierderi pe lună pentru Grupul Trans-Oil, din cauza vânzării sub costul de producere a uleiului Floris. Și anume un export profitabil ar fi trebuit să-i compenseze producătorului această subvenționare a prețului uleiului pe piața moldovenească.
Deoarece decizia CSE stabilește nerambursarea TVA la export de ulei, suma nerestituită se atribuie la costurile perioadei (adică, la contul 714 conform Planului de conturi contabile al Republicii Moldova). Drept consecință, sinecostul uleiului crește imediat cu încă 10-11%, ceea ce anihilează eforturile Grupului de a limita prețul uleiului! Dacă CSE a avut intenția să reducă prețul uleiului pe rafturile magazinelor, efectul acestei decizii este întocmai invers.
În fapt, decizia CSE reprezintă o deposedare “legiferată” de profituri a unei afaceri locale. Istoria însă a demonstrat, din plin, că apucăturile de “luptă contra chiaburilor” nu aduc un rezultat benefic.
Deci, care este beneficiul acestei decizii a CSE pentru cetățeanul de rând, pentru dezvoltarea producătorului local sau pentru îmbunătățirea mediului investițional în Republica Moldova? Este oare dorința de naționalizare a profiturilor afacerilor private un argument valid care prevalează asupra obligației oricărui guvern de a menține legitimitatea și predictibilitatea relațiilor economice din țară? CSE nu a dat niciun argument sau explicație.
Care sunt riscurile și consecințele acestei decizii?
După cum a fost menționat mai sus, exportul de ulei de floarea soarelui a devenit brusc „mai scump” cu 10-11%, ceea ce discriminează în mod clar producătorul local și îl face pur și simplu necompetitiv pe piețele de export.
Nu este cert cât timp va mai putea Trans-Oil să limiteze prețul uleiului Floris pe piața locală, deoarece nu există niciun suport pentru a continua subvenționarea acestui preț, în situația când vânzările la export nu mai sunt profitabile.
Profitul din export trebuia să acopere pierderile Grupului Trans-Oil rezultate din vânzările pe piața locală. Anume acest profit ar fi făcut posibilă asigurarea pieței locale cu ulei Floris ieftin, sub prețul costului de producere, pe toată perioada situației excepționale în republică. În circumstanțele actuale, însă, Trans-Oil nu mai poate garanta subvenționarea prețului uleiului Floris – creditele și dobânzile la ele, salariile și impozitele trebuie acoperite din ceva, iar Guvernul Republicii Moldova, cu siguranță, nu se gândește la aceste plăți.
Pe termen lung, procesarea semințelor de floarea soarelui și valoarea adăugată care ar fi rămas în țară va scădea, iar bugetul va pierde din încasări multele taxe și impozite, atât la nivel republican, cât și la cel municipal. Conform datelor statistice publicate recent de Banca Națională a Moldovei, uleiul de floarea soarelui ocupă locul trei în topul exporturilor de mărfuri pentru primul trimestru al anului 2022 (99,2 milioane USD). Liderii clasamentului sunt porumbul (164,1 milioane de dolari) și floarea soarelui (133,9 milioane de dolari) – mărfuri care nu au fost supuse procesării agro-industriale și, deci, nu aduc economiei țării un plus de valoare adăugată.
Guvernele majorității țărilor depun eforturi pentru a favoriza, pe cât e posibil, producătorul local. Guvernul Republicii Moldova a mers însă pe o altă cale și a decis să extermine un producător autohton. Decizia CSE va duce la reducerea activității de procesare a semințelor oleaginoase de către Grupul Trans-Oil în Republica Moldova. De asemenea, țara poate pierde know-how-ul și echipa înalt calificată de 750 de specialiști și lucrători, care sunt angajați în prezent la uzinele de procesare din Bălți și Ceadîr-Lunga.
Deși Guvernul Republicii Moldova depune, cel puțin verbal, multe eforturi pentru a crea capacități de prelucrare agro-industrială a produselor agricole în țară, acțiunile de facto ale autorităților moldovenești au un efect invers și advers, contribuind la stoarcerea și anihilarea uzinelor locale și revenirea la exportul primitiv de semințe de floarea soarelui din republică, cu importul ulterioar al uleiului, la un preț pe care guvernul și societatea nu-l vor mai putea controla.
În același timp, în data de 7 aprilie 2022, Guvernul României a organizat consultări cu participarea producătorilor români de ulei și grăsimi – consultări concentrate în jurul obiectivului de a crește în mod special nivelul de procesare și producția de ulei pentru piața internă românească și pentru export. Premierul României Nicolae Ciucă a susținut că România poate juca un rol important la nivelul Uniunii Europene pentru a compensa pierderea de importuri de ulei și grăsimi din Ucraina. Din păcate, nu acestea sunt și obiectivele CSE a Republicii Moldova.
O lovitură atât pentru afacerile Grupului Trans-Oil, cât și pentru fermierii ucraineni
Din martie 2022 până în prezent, uzina de ulei Floarea Soarelui SA a achiziționat circa 65.000 de tone de semințe de floarea soarelui de origine ucraineană, iar activitatea uzinei se bazează, în continuare, pe aceste stocuri.
Prin urmare, decizia CSE reprezintă o lovitură adusă și posibilităților fermierilor ucraineni de a-și vinde surplusul de semințe de floarea soarelui procesatorilor din Republica Moldova, blocând, astfel, orice efort de a ajuta Ucraina să exporte stocurile de floarea soarelui (în circumstanțele unui război în desfășurare pe teritoriul statului vecin).
În ciuda numeroaselor solicitări din partea Grupului Trans-Oil, CSE nu și-a revocat decizia și a menținut prevederea privind nerambursarea TVA la exportul de ulei de floarea soarelui, introdusă prin Decretul nr. 21 din 18 mai 2022. Până astăzi, autoritățile nu și-au justificat deciziile și nu au comentat declarațiile Grupului Trans-Oil.