Organizația Națiunilor Unite (ONU) a lansată astăzi, 25 noiembrie curent, la Chișinău campania Internaţională „16 zile de acţiuni împotriva violenţei în bază de gen”, care are drept scop prevenireaşi combaterea violenţei în bază pe gen prin creşterea gradului de conştientizare a violenţei drept încălcare a drepturilor omului, consecinţele şi costurile acesteia, mecanismele de combatere la nivel comunitar şi naţional.
Sloganul Organizației Națiunilor Unite pentru anul 2014 este „Orange YOUR Neighbourhood” ce constituie un îndemn de sensibiliza publicul larg asupra fenomenului violenței în bază de gen prin folosirea culorii „orange” în calitate de simbol pe tricouri, fulare și alte materiale promoționale. În Republica Moldova în calitate de slogan național a fost propus mottoul:Trăiește-Ți Viața Fără Violență, care promovează parteneriatul şi non-violenţa în relațiile interpersonale și în viaţa de familie, în scopul reducerii violenţei.
Printre obiectivele strategice la nivel național este informarea publicului cu privire la fenomenul violenţei în bază de gen; sensibilizarea opiniei publice cu privire la cadrul internațional și național existent în prevenirea şi combaterea violenţei în familie şi violenţei împotriva femeilor, precum şiprotecţia victimelor; tendințele de modificare a legislației naționale; mobilizarea și implicarea tuturor partenerilor sociali întru prevenirea şi combaterea violenţei în bază de gen şi a violenţei în familie, precum şi o mai bună protecţie a victimelor şi a persoanelor vulnerabile; cultivarea toleranței 0 în rândul populației față de fenomen.
Anul 2014 este unul important pentru Republica Moldova, în primul rînd prin Semnarea și Ratificarea Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană, astfel aderînd la marea familie europeană și asumîndu-ne angajamentul de a asigura o armonizare a legislației naționale la cadrul juridic european.
În Republica Moldova activităţile Campaniei sunt organizate de către Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei în parteneriat cu Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Educaţiei, Ministerul Tineretului şi Sportului, Ministerul Sănătăţii, Misiunea OSCE în Moldova, UN Women, OIM, Gender -Centru, Centrul La Strada, Fondul Provocările Mileniului.
În cadrul Campaniei la nivel naţional şi local va fi desfăşurat un program complex de activităţi.
Campania „16 Zile de acţiuni împotriva violenţei în bază de gen”, iniţiată în 1991, cuprinde perioada 25 noiembrie – 10 decembrie, începând cu Ziua Internaţională pentru Eliminarea Violenţei Împotriva Femeilor şi finalizând cu Ziua Internaţională a Drepturilor Omului, fiind stabilită o conexiune simbolică între eliminarea violenţei împotriva femeilor şi drepturile omului.
Elena Cojocaru