În cadrul unui interviu pentru www.curentul.md, Igor Corman, administratorul SEBN MD, s-a referit la realizările din ultimul an, provocările cu care s-a confruntat compania, planurile de viitor, dar şi la alte aspecte importante.
C: Dle Corman, SEBN MD a ajuns la a noua aniversare de când a venit în Republica Moldova. Despre perioada anterioară de activitate, am avut deja ocazia să discutăm. Dar cum a fost al nouălea an, adică practic anul 2024?
I.C.: În acest an ne-am continuat activitatea în cele două fabrici pe care le avem la Orhei și Strășeni. A fost anul în care am finalizat procesul de producţie la VW T6 PA. Acesta a fost proiectul cu care am lansat activitatea fabricii în Moldova şi care ne-a adus notorietate și recunoaștere în cadrul grupului internaţional din care facem parte.
Totodată, în acest an am continuat proiectul Skoda Octavia și am lansat procesul de producție al unui proiect nou – Skoda Karoq. Astfel, în ciuda contextului geopolitic regional și, chiar dacă avem războiul lângă Republica Moldova, ne bucurăm de încrederea clientului și fondatorilor şi aceasta a făcut posibilă lansarea noului nostru proiect.
Prin urmare, la moment avem două proiecte, Skoda Octavia și Skoda Karoq, ceea ce ne permite să menținem numărul total de angajaţi la circa 3200.
Deci, continuăm să contribuim și la bugetul țării.
C: Cele menţionate de Dvs., ţin de realizări. Şi dacă vorbim de provocări?
I.C.: În acest context aş menţiona întâi de toate faptul că, în ciuda insecurităţii din zonă și a schimbărilor din industria automotive, am reușit să aducem noi proiecte. Acest lucru este extrem de important atât pentru noi, cât şi pentru Republica Moldova, în general.
Apoi, aş menţiona şi faptul că, în condiţii deloc uşoare, am reuşit să păstrăm numărul de angajaţi. Pentru noi este o mândrie aparte faptul că reuşim să-i asigurăm pe aceşti oameni cu locuri de muncă acasă, în Republica Moldova, mai ales că şi condiţiile pe care le oferim sunt comparabile cu cele din ţările europene dezvoltate.
C: Aveţi careva politică aparte în raport cu angajaţii?
I.C.: Eu aş zice că mai degrabă e vorba de atitudinea pe care o avem faţă de ei, încercând să le creăm cele mai bune condiţii de muncă. Astfel, doar în ultimii doi ani am operat noi majorări de salariu de circa 30%. De asemenea, angajații noștri beneficiază de hrană gratuită, transport gratuit și asistență medicală.
În context aş mai menţiona şi faptul că continuăm implementarea Programului „Grija față de angajaţi”, menit să le ofere acces la produse și servicii de calitate la prețuri avantajoase în baza parteneriatelor cu agenți economici din regiune (bănci, farmacii, centre medicale, școli auto, supermarketuri). Astfel, angajații companiei noastre beneficiază de carduri de reduceri de la 5% până 20% la produsele și serviciile partenerilor menţionaţi.
C: Din câte ştiu SEBN MD acordă o atenţie deosebită programului de formare în învăţământul dual.
I.C.: Aşa este. La moment, SEBN MD are încheiate acorduri de colaborare cu Școala Profesională din Orhei și cu Colegiul de Inginerie din orașul Strășeni. Pentru anul de învăţământ în curs, am stabilit ca şi obiectiv creșterea numărului de elevi-ucenici în program de la 15 la 30 de la Școala Profesională din Orhei şi 5 elevi de la Colegiul de Inginerie. Elevii beneficiază de salariu de ucenic, transport gratuit și formare profesională din partea companiei, fiind asistaţi de cei mai calificați angajați ai companiei.
Un alt obiectiv atins în implementarea programului de formare duală a fost crearea unui Laborator Tehnic, cu tot echipamentul necesar pentru dezvoltarea abilităților tehnice ale elevilor în domeniul pneumaticii de bază și industriale, electrotehnicii, mentenanţei, roboticii, imprimare și modelare 3D. Acest laborator este unic în grupul SEBN, ce ne va permite să formăm cu resursele proprii viitorii specialiști.
C: În anii precedenţi SEBN MD a fost implicat în mai multe activităţi de responsabilitate socială. Aţi avut careva activităţi de acest fel şi în ultimul an?
I.C.: Da, pentru că aceasta e o parte indispensabilă a politicii companiei noastre în general. Astfel, am continuat susţinerea sportului de performanță – în luna mai, Școlii Sportive din Orhei i s-au oferit echipamente necesare pentru asigurarea securităţii în timpul antrenamentelor.
De asemenea, al patrulea an consecutiv, am implementat campania „Hai la școală cu SEBN MD”. În cadrul campaniei, 10 copii din familii social-vulnerabile au beneficiat de suport financiar pentru achiziţionarea rechizitelor şcolare.
Şi pe viitor vom continua acţiunile de acest gen, manifestându-ne pe această cale responsabilitatea socială, care pentru noi e un lucru important şi necesar.
Pe de altă, responsabilitatea noastră socială se manifestă și prin contribuțiile lunare pe care le aducem la bugetul țării. Spre exemplu: până la finele lunii noiembrie, compania noastră a contribuit în acest an cu 189 milioane MDL, iar pentru toți anii de activitate – cu 840 milioane MDL. Este o sumă impunătoare care demonstrează angajamentul nostru pe termen lung față de bunăstarea comunității, ceea ce contribuie direct la prosperitatea întregii țări.
C: Ce planuri de viitor are SEBN MD?
I.C.: Ne aşteptăm la un an mai bun. Şi când spun acest lucru am în vedere inclusiv speranța ca criza din regiune să se aplaneze şi situaţia politică să se stabilizeze, pentru ca să avem un impact mai redus asupra activităţii noastre.
De asemenea, ne dorim ca proiectele pe care le avem să le menţinem, respectiv și numărul de angajaţi, și să consolidăm baza pentru proiecte noi de perspectivă. Obiectivele sunt ambițioase, dar realizabile. Am toată încrederea în marea noastră echipă, de acea sunt optimist că noi vom reuși și totul va fi bine.