Directorul Executiv al Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM), Viorel Furdui, vine cu un mesaj către cei care guvernează țara – „avem nevoie de pași înainte, dar nu ……în urmă”, precizează el.
„Cu toții ne-m bucurat mult de schimbări și angajamentele asumate, inclusiv în domeniul autonomiei locale și descentralizării. Deoarece, în domeniul dat, în ultimii ani a existat un blocaj total, iar pe alocuri un regres evident (la nivel de viziune, comunicare, plafonarea taxelor locale etc.). Trebuie să recunoaștem că oamenii noi, colegii primari deveniți deputați și care se bucură de un mare respect în rândul APL, inclusiv programul electoral și în special cel guvernamental, au generat și încă mai generează o mare doză de optimism și încredere că cele asumate și promise NU vor rămâne doar niște declarații sterile și vor fi implementate, pentru asigurarea unei autonomiei locale reale”, comunică Furdui.
Însă, adaugă el, realitatea și faptele concrete încep să genereze mari semne de îngrijorare, la care atrage atenția „până când nu este târziu și pentru a corecta lucrurile”:
1. Prima acțiune care a apărut și bulversează în prezent pe toate APL și riscă să exploadeze situația – circulara ministerului finanțelor privind formare bugetelor pentru anul 2022, prin care majoritatea covârșitoare a APL s-au pomenit cu reduceri importante, la capitolul transferuri cu destinație generală. Aceste reduceri reprezintă o lovitură foarte dură asupra bugetelor locale, iar pentru unele APL sunt chiar vitale, care pot bloca activitatea normala a multor APL. Argumentele formaliste ale MinFIn în acest sens, NU au nici o valoare, ținând cont că anume MinFIn și guvernările anterioare, au creat probleme respective, prin practicile de a pune pe umerii APL mai multe costuri/competente dar FĂRĂ acoperire financiare corespunzătoare! Numai legea salarizării cât ”valorează” în acest sens, nemaivorbind de finanțarea instituțiile sociale etc.
2. În timp ce APL încă nu și-au revenit de la prima lovitură, astăzi aflăm de o altă inițiativă și mai năstrușnică, înregistrată în parlament și prin care orice consilier și sau reprezentant al societății civile, va avea dreptul să contexte orice decizie/act emise de un consiliu Local și primar!!!!??? Dacă cineva dorea să inventeze un instrument de a bloca activitatea APL și de a discredita prin aceasta actuala guvernare în fața APL – cred ca nu găsea unul mai bun. Doar imaginativă implementarea acestei inițiative în condițiile Republicii Moldova, unde rânza, răutatea și atacul la persoană (acoperită de regula prin politică) sunt foarte mare și bine cunoscute. Este evident că întreg sistem administrativ/decizional la nivel locale va fi distorsionat, dezechilibrat și complet funcționalitatea sistemului administrativ și vor deveni o armă de răfuială împotriva primarilor incomozi și majorităților din consilii. Astfel, de fapt fiind blocată total activitatea majorității APL din Republica Moldova, iar în consecință va fi practic imposibil de a realiza proiecte, investiții și alte activități în interesul colectivităților locale. Doar imaginați-vă situația cu sute și mii de contestări de decizii ale APL, judecăți interminabile, suspendări de executare a actelor/deciziilor luate…etc.. iar motive și doritori de a contesta (din motive subiective, pur politice etc.), se vor găsi întotdeauna. În această situație, când vor mai fi realizate competențele, planurile și proiectele de dezvoltare a localităților noastre???? În prezent și așa, există un control excesiv asupra APL! Toate actele APL obligatoriu se publică! Totodată, o sumedenie de organe de control se perindă prin primării: Curtea de Conturi, Inspecția financiară, Inspecția ecologica, Inspecția în construcții, diferite agenții…. In afară de aceasta, toate – dar TOATE actele adoptate de consiliu sau primar sunt verificate sub aspectul legalității de către Cancelaria de Stat, care este în drept să le conteste! Ne mai vorbind de procuratura, MAI, CNA……., care pur si simplu cum a recunoscut si Procurorul general expres – pur si simplu au terorizat APL. Toate acestea, în condițiile când Consiliul Europei, prin ultima sa recomandare din 2019, dar si prin foaia de parcurs semnată in aprilie 2021 de către Guvernul RM, a atras atenție la controlul excesiv asupra APL din RM care blochează activitatea normală a APL și a recomandat măsuri concrete privind diminuarea lui.
3. Printre alte inițiative îngrijorătoare și neconsultate cu CALM/APL în prealabil:
– Proiectul de lege, prin care se triplează prețul normativ la terenuri și se interzice transmiterea proprietății publice în locațiune cu dreptul de a construi. Astfel fiind limitat dreptul ……..
– Proiectul de lege prin care se instituie obligația de a construi drumuri cu piste de bicicliști, fără a face deosebire de situație și condițiile din mediul rural și urban.
În fond, adaugă reprezentantul CALM, posibil că unele inițiative de acest gen au dreptul la existență, însă ele trebuie foarte bine gândite și corelate cu realitățile și diversitatea mare existentă în localitățile din RM.
„Contăm că aceste proiecte, în fond, sunt făcute în baza situației din Chisinau, dar care ar putea fi puțin relevante și chiar dăunătoare, situației din restul localităților din RM. Deja nu odată ne confruntam cu această problemă – nu poți face politici/legi doar în baza situației din Chișinău… Plus, la toate acestea, atunci când se vine cu așa inițiative și obligații pentru APL, cineva evaluează impactul și mai ales costurile financiare, administrative etc. ale APL??? Un aspect foarte important al legalității, deoarece, pornind de la Constituției și finalizând cu legislația în vigoare din domeniul APL, orice competență suplimentară impusă de către legislator, trebuie să fie estimată și acoperită financiar. Altfel, astfel de inițiative pot fi considerate ilegale, abuzive și având drept scop de răfuială cu cei incomozi”, susține Furdui.
Întrebarea directorului CALM este: „Unde sunt inițiativele destinate consolidării autonomiei locale și creșterii capacităților lor, inclusiv financiare? Vrem să vedem mai întîi inițiative și măsuri promise și stipulate expres în programul de guvernare și alte documente/angajamente, care vizează descentralizarea și consolidarea autonomiei locale? Creșterea reală a bazei fiscale ale bugetelor locale? Reducerea controlului administrativ și politic excesiv și alte acțiuni prevăzute, inclusiv în recomandările Consiliului Europei?”
Totodată, Furdui a mai adăugat: „Credem că una din problemele fundamentale care urgent trebuie să fie soluționată de către actuala guvernare – stabilirea unui mecanism efectiv de consultare prealabilă a tuturor inițiativelor care vizează drepturile și interesele APL cu CALM, dar si cu reprezentanții APL din cadrul parlamentului. Mai ales la nivel de Parlament. Plus, nu ar încurca o coordonare și comunicare mai bună pe intern. Foarte mult sperăm că aceste mesaje să fie înțelese corect, să fie de ajutor și să fie auzite la timp”, se mai arată în mesajul reprezentantului CALM.
Doina Secrieru