În nouă luni ale anului curent, numărul documentelor fiscale electronice prezentate Serviciului Fiscal de Stat (SFS) de către contribuabilii persoane juridice și persoane fizice prin intermediul serviciilor electronice oferite de sistemul informațional al SFS a crescut, față de aceeași perioadă a anului 2018, cu 8,5% și a depășit cifra de 2 mil. 41,6 mii.
Datele statistice ale Centrului de Tehnologii Informaționale în Finanțe (CTIF), care exercită funcțiile de administrator tehnico – tehnologic al sistemului informațional al SFS, arată că numărul documentelor fiscale prezentate în format electronic de către contribuabilii persoane juridice a sporit, față de nouă luni ale anului 2018, cu 4,2% și a alcătuit peste 1 mil. 700,3 mii, iar numărul documentelor remise de către contribuabilii persoane fizice – cu 36,2% și a constituit circa 341,2 mii.
Conform acelorași date, în perioada de referință, numărul total al contribuabililor care au accesat serviciile fiscale electronice a crescut, față de finalul anului 2018, cu circa 10% și a alcătuit peste 268,9 mii, dintre care 158,2 mii sunt persoane juridice și 110,7 mii – persoane fizice.
De cele mai multe ori contribuabilii au accesat serviciile sistemelor informatice Declarația electronică persoane fizice, Declarația electronică persoane juridice și e – Factura. În nouă luni ale anului 2019, serviciul Declarația electronică persoane fizice a înregistrat peste 4 mil. 556,3 mii de accesări, iar serviciile Declarația electronică persoane juridice și e – Factura – 2 mil. 708,1mii și, respectiv, 1 mil. 731,7 mii de accesări.
Persoanele juridice și persoanele fizice ce desfășoară activitate de întreprinzător pot accesa serviciile fiscale electronice în baza acordului de conectare la aceste servicii încheiat cu CTIF. Pentru a accesa serviciile respective, responsabilii contribuabililor menționați, inițial, se vor autentifica, în scopul obținerii conturilor de utilizator, pe portalul www.raportare.gov.md sau www.servicii.sfs.md prin intermediul serviciului guvernamental de autentificare și control al accesului MPass, cu utilizarea semnăturii electronice.
Persoanele fizice care doresc să utilizeze serviciile fiscale electronice urmează să se autentifice pe portalul www.raportare.gov.md sau www.servicii.sfs.md prin intermediul serviciului MPass cu ajutorul semnăturii electronice obținută preventiv, după care sistemul va crea în mod automatizat conturile de utilizator. Semnătura electronică poate fi obținută de la CTIF sau de la ați prestatori de servicii acreditați în domeniul semnăturii electronice avansate calificate.
Pentru a afla mai multe informații despre procedura de conectare la serviciile fiscale electronice, puteți suna la Centrul unic de apel al SFS 080001525, deservit de Direcția asistență clienți a CTIF. Apelurile la numărul 080001525 sunt gratuite și pot fi efectuate din orișicare localitate a republicii de la orice telefon mobil sau fix.
Cristina Pendea