Eugeniu Rusu, directorul Agenţiei de Stat pentru Proprietatea Intelectuală (AGEPI), a venit cu unele explicații privind „Indicațiile geografice”, informează PROVINCIAL.
Potrivit spuselor sale, „Indicațiile geografice” (IG) sunt cele care identifică un produs ca fiind originar dintr-un anumit teritoriu, regiune sau localitate. Principala condiție este ca reputația, calitatea sau orice altă caracteristică a produsului să poată fi atribuită originii sale geografice. De regulă, IG poartă numele localității din care provin (ex. Codru, Ștefan Vodă).
„Apropo, una dintre cele mai vechi indicații geografice este C͟H͟I͟O͟S͟, care desemnează vinurile roșii ce provin din insula grecească cu aceeași denumire. Ele datează din sec. al V-lea î. Hr. și erau considerate 𝑑𝑒 𝑙𝑢𝑥.
Deși la prima vedere pare că nu există diferențe majore între o marcă și o indicație geografică, vă asigur că ele există și sunt suficient de sesizabile. De exemplu, în timp ce prima indică cine este producătorul, cea din urmă indică proveniența geografică. Și dacă IG garantează direct calitatea, nu pot deveni generice și sunt protejate nelimitat în timp, marca garantează indirect calitatea, poate deveni generică și este protejată timp de 10 ani (cu posibilitate de reînnoire)”, a mai spus Rusu.
De asemenea – a remarcat el – înregistrarea Indicației geografice facilitează apariția unui drept colectiv, care presupune doar dreptul de a utiliza indicația protejată și nu poate fi transmisă sub nicio formă (moștenire, licență, cesiune). Per a contrario, în cazul mărcii dreptul este individual și îi permite titularului de a-l utiliza, dispune și de a-l transmite.
„Așadar, oricare dintre opțiuni ar fi mai potrivită pentru produsul dvs., nu stați pe gânduri. Noi vă așteptăm cu cererea de înregistrare”, a conchis directorul AGEPI.
Cristina Gurez