
Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a publicat recent Raportul de audit asupra rapoartelor financiare ale UAT comuna Trușeni, municipiul Chișinău, încheiate la 31 decembrie 2023 și Raportul de audit al conformității asupra procesului bugetar și gestionării patrimoniului public la unitatea administrativ-teritorială comuna Trușeni, municipiul Chișinău, în anul 2023.
Auditul public extern a identificat multiple deficiențele și carențe majore în gestionarea patrimoniului public și a resurselor financiare ceea ce a determinat emiterea unei opinii contrare de audit. Printre principalele constatări ale auditului se numără:
- Lipsa unei evidențe clare a terenurilor proprietate publică: În Registrul bunurilor imobile (RBI) sunt înregistrate 65,8 ha, în timp ce în evidența contabilă figurează doar 8,97 ha, cu o valoare de 10,27 milioane lei. Prin urmare, suprafața terenurilor 56,83 ha în valoare de 50,92 milioane lei nu sunt recunoscute și evaluate în contabilitate. De asemenea UAT com. Trușeni nu dispune de date veridice privind Cadastrul funciar, deoarece ultima actualizare a acestuia a fost efectuată în 2008.
- Evidența eronată a investițiilor capitale: Auditul a constatat UAT com. Trușeni nu a capitalizat valoarea investițiilor capitale în active în curs de execuție în valoare de 32,51 milioane lei și nu a decontat valoarea proiectelor care sunt depășite și neconforme normativelor aplicabile, în sumă de 1,06 mil.lei. Aceste deficiențe au condus la supraevaluarea conturilor de investiții capitale cu 33,56 mil.lei.
- Nereguli în evidența sistemului de alimentare cu apă și canalizare: UAT comuna Trușeni nu a înregistrat corect lucrările de construcție a sistemului de alimentare cu apă și canalizare, în valoare de 25,57 mil.lei, ceea ce a dus la subevaluarea instalațiilor de transmisie și a cheltuielilor privind uzura mijloacelor fixe cu 298,28 mii lei. De asemenea, servicii topografo-geodezice în valoare de 71 mii lei au fost contabilizate eronat ca cheltuieli, deși urmau a fi capitalizate în valoarea colectorului de canalizare.
- Nereguli în evidența construcțiilor speciale Lucrările de reparație capitală a construcțiilor speciale, în valoare de 6,94 milioane lei, nu au fost reflectate corect în evidența contabilă. Totodată, din cele 109 străzi existente în comuna Trușeni, doar 29 sunt înregistrate în evidența contabilă, cu o valoare de 42,71 milioane lei, ceea ce indică o omisiune semnificativă în raportarea patrimoniului public.
- Erori la recunoașterea creanțelor bugetare Auditul a identificat o subevaluare de 5,32 milioane lei a creanțelor contribuabililor aferente impozitelor și taxelor, cauzată de aplicarea eronată a normativelor contabile.
- Înregistrarea neconformă a patrimoniului public. UAT com. Trușeni a inclus eronat în componența acțiunilor și alte forme de participare în capitalul social clădirea în valoare de 1,65 milioane lei transmisă în comodat către IMSP CS Trușeni. De asemenea nu a capitalizat lucrările de reparație capitală în valoare de 183,2 mii lei, ceea ce a condus la subevaluarea clădirilor cu 1,82 milioane lei.
Cu referire la Raportul de audit al conformității asupra procesului bugetar și gestionării patrimoniului public la unitatea administrativ-teritorială comuna Trușeni, municipiul Chișinău, în anul 2023, Curtea de Conturi a evidențiat că patrimoniul gestionat de această unitate administrativ-teritorială a fost afectat de multiple neconformități. Acestea au fost generate de deficiențele sistemului de control intern managerial și de asumarea insuficientă a responsabilității de către factorii de decizie în exercitarea atribuțiilor funcționale. Deficiențele identificate au influențat negativ asupra proceselor de planificare și estimare a veniturilor bugetare, gestionare a resurselor umane, stabilire a plăților salariale și ajutoarelor materiale, planificare și executare a contractelor de achiziții publice, gestionare a bunurilor proprietate publică a UAT, inventariere și casare a patrimoniului public.
Această concluzie este susținută de următoarele constatări ale auditului:
APL comuna Trușeni nu dispune de date fundamentate pentru estimarea corectă a veniturilor din impozite și taxe locale, iar sistemele informaționale utilizate pentru evidența acestora (SIA Contul curent al contribuabilului și SIA Cadastru fiscal 2.0) furnizează date care se contrazic, ceea ce afectează colectarea și calcularea corectă a veniturilor. De asemenea, autoritățile locale nu au adoptat măsuri adecvate pentru extinderea bazei impozabile și pentru a responsabiliza agenții economici să plătească taxa pentru dispozitivele publicitare, reușind să perceapă taxa doar de la 8 agenți economici, în condițiile în care numărul acestora este mult mai mare, ceea ce a dus la ratarea unor venituri adiționale.
APL comuna Trușeni a admis abateri la planificarea și executarea cheltuielilor publice: a efectuat achiziții cu 14,6 milioane lei mai puțin decât valoarea planificată, nu a inclus în planul de achiziții 19 contracte de mică valoare în sumă de 1,9 milioane lei, nu a asigurat respectarea termenelor de executare a lucrărilor de reparații și a admis divizarea achizițiilor publice (mobilier și lucrări de construcție) în sumă de 749,2 mii lei.
APL comuna Trușeni nu a asigurat organizarea concursului pentru ocuparea funcției de conducător a IMSP Centrul de Sănătate Trușeni, a numit în calitate de membru al Consiliului de administrație a IMSP CS Trușeni – Primarul comunei, precum și a acordat sporuri de performanță în sumă de 95,57 mii lei în lipsa actului administrativ al Primarului. De asemenea, au fost identificate neconformități în procesul de acordare a ajutoarelor materiale, valoarea acestora fiind alocate fără argumentarea necesară și în lipsa documentației justificative pentru 27 beneficiari.
APL comuna Trușeni a admis mai multe nereguli în gestionarea patrimoniului și a proiectelor publice, printre care lipsa documentației corespunzătoare pentru inventarierea patrimoniului, nefinalizarea unor proiecte de importanță socială în care au fost investite resurse financiare în volum de 9,64 milioane lei și lipsa înregistrării a drepturilor de proprietate asupra 9 terenuri cu suprafața totală de 0,49 ha și 11 construcții cu suprafața la sol de 1.650 m2. De asemenea, au existat deficiențe în procedura de casare a mijloacelor fixe, iar schimbarea destinației unor terenuri a fost aprobată fără documentația necesară, ceea ce prezintă riscuri pentru gestionarea corectă a resurselor publice. Totodată, s-a constatat un conflict de interese la aprobarea unei decizii a Consiliului comunei și un control insuficient asupra activității unei instituții fondate de către consiliul comunal în a cărei capital social au fost vărsate 250 mii lei, activitățile căreia se suprapun cu o altă întreprindere municipală, care la fel este fondată de Consiliu.
Curtea de Conturi a evidențiat multiple neconformități cauzate de deficiențele sistemului de control intern și asumarea insuficientă a responsabilității, afectând estimarea veniturilor, cheltuielile publice și administrarea patrimoniului, iar recomandările formulate urmăresc remedierea acestor deficiențe pentru îmbunătățirea transparenței și eficienței guvernanței locale.