Curtea de Conturi a Republicii Moldova a examinat Raportul auditului rapoartelor financiare ale unității administrativ-teritoriale (UAT) raionul Ungheni încheiate la 31 decembrie 2020 și Raportul auditului asupra conformității procesului bugetar și gestionării patrimoniului public, transmite PROVINCIAL.
Din bugetul raional Ungheni sunt finanțate 52 de instituții (6 instituții publice ale Consiliului Raional și 46 de instituții de învățământ) cu un efectiv de personal de 2695 de unități.
Valoarea totală a activelor gestionate de către UAT raionul Ungheni la 31.12.2020 a constituit 366,1 mil. lei. Pentru anul 2020 bugetul raional a fost executat la partea de venituri în sumă de 326,8 mil. lei sau 96,8% din volumul alocațiilor precizate și la cheltuieli în sumă de 323,8 mil. lei sau 95,3%.
În opinia echipei de audit, cu unele excepții, rapoartele financiare ale UAT r. Ungheni oferă, sub toate aspectele semnificative, o imagine reală și fidelă în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil.
Opinia cu rezerve privind situațiile financiare, a fost determinată de următoarele efecte:
valoarea „Terenurilor” a fost subevaluată cu 449,5 mil. lei din cauza neaplicării conforme a regulilor de recunoaștere și evaluare a terenurilor de interes raional din domeniul public al UAT;
limitarea auditului în determinarea subevaluării contului „Construcții speciale” aferentă a 4 drumuri cu lungimea de 3,35 km, neînregistrate în evidența contabilă;
bunurile infrastructurii rutiere rezultate în cadrul inventarierii drumurilor de interes raional din anul 2017, nu au fost înregistrate și contabilizate inclusiv: plantații rutiere, poduri, pavilioane și indicatoare rutiere;
diminuarea neconformă a valorii contului „Instalații de transmisie” cu suma de 38,7 mil. lei, ca urmare a nerecunoașterii și necontabilizării a infrastructurii tehnico-edilitare din domeniul public aferente apeductului Zagarancea-Cornești;
nu s-a asigurat inventarierea și determinarea valorii juste a 15 rețele de gaze cu lungimea totală de peste 215 km în sumă de 88,6 mil. lei;
fondul de manuale încadrat în schema de închiriere și proprietate a Ministerului Educației și Cercetării transmis în custodie organelor locale, neconform a fost înregistrat de direcția educație și instituțiile de învățământ, fiind admis majorarea valorii contului „Alte mijloace fixe” cu suma de 6,5 mil. lei;
Aparatul președintelui nu a asigurat evidența formelor de participare în capital în interiorul țării și componenței bunurilor transmise de circa 164,9 mil. lei, precum și de neaprobarea pentru acestea a regimului juridic, a inventarierii și deținerii unei liste exhaustive a bunurilor transmise, subevaluarea estimată a contului constituie circa 14,5 mil. lei.
majorarea cheltuielilor și diminuarea concomitentă a creanțelor cu 5,9 mil. lei aferente mijloacelor financiare transferate ca contribuție pentru implementarea unor proiecte;
nu s-a asigurat menținerea și majorarea duratei de exploatare a drumurilor, și de recalculare a uzurii ca urmare a cheltuielilor capitale suportate de 75,5 mil. lei.
Misiunea auditului de conformitate, a avut drept scop evaluarea conformității procesului bugetar și gestionării patrimoniului public în raport cu criteriile regulamentare de ordin legal.
Autoritățile contractante nu au asigurat transparența achizițiilor publice de valoare mică prin conformarea acestora la o modalitate clară și formalizată de efectuare a lor, iar președintele raionului și Consiliul raional Ungheni nu au emis reglementări unice pentru toate entitățile din subordine.
În anul 2020, 46 instituții de învățământ au raportat 1508 contracte în sumă de 34,2 mil. lei sau 77 % din total efectuate prin achiziții de valoare mică. Doar 9 din 46 de instituții de învățământ au confirmat că au formate grupuri de lucru în achiziții publice.
Potrivit informației Agenției Achiziții Publice, pe anii 2019-2020 constatăm că, doar 15 din 46 de instituții de învățământ și Aparatul președintelui din 6 entități a Consiliului Raional Ungheni au prezentat darea de seamă pentru achiziții de valoare mică.
Achiziția a 2 autobuze de către grupul de lucru a Direcției educație s-a efectuat cu încălcări a legislației, din cauza lipsei transparenței și neefectuării unor proceduri eficiente preventive, condiționând anularea procedurilor inițiate în repetate ori, și la un preț ce depășește valoarea în vamă (1,07 mil.lei) cu 0,7 mil. lei.
Alocările pentru lucrările de gazificare s-au efectuat în lipsa criteriilor legale și fără asigurarea transparenței în achiziții și utilizarea eficientă a mijloacelor financiare bugetare. Prin deciziile Consiliului Raional Ungheni au fost aprobate alocări către APL de nivelul I în sumă totală de 5,1 mil. lei pentru lucrări de gazificare, care au fost contractate direct de la un SRL, fără a respecta transparența achizițiilor.
Aprobarea deciziilor este efectuată fără expertiză juridică, economică, tehnică și fără participarea Secției construcții din cadrul Consiliului Raional, iar prezentarea devizelor de lucrări este efectuată neoficial din partea angajatului din cadrul SRL Ungheni-Gaz, unde activează și fondatorul SRL-ului respectiv, care ulterior și participă la recepționarea lucrărilor.
Auditul menționează că, primăriile beneficiare nici nu dispun de grupuri de lucru de achiziții formate. Prețurile pentru lucrările de gazificare sunt semnificativ majorate, costul pentru aceiași lucrare/material diferă de la o primărie la alta, ceea ce rezultă un risc major a legalității și eficienței utilizării banului public.
Referitor la datele din Rapoartele financiare privind funcțiile vacante se relevă că, nu sunt veridice și descrise narativ în Rapoartele anuale, lipsind plasarea publică a informațiilor și înaintarea propunerilor de ocupare prin concurs a funcțiilor vacante. Prin cumularea de funcții se înțelege realizarea, pe lângă atribuțiile funcției de bază, a atribuțiilor unei funcții vacante sau temporar absente pe parcursul lunii gestionare. Șeful secției cultură a aprobat contracte de cumulare a funcțiilor vacante datate din anul 2017, cheltuielile anului 2020 constituind 106,9 mii lei.
Neasigurarea regularității administrării patrimoniului public, s-a soldat cu neînregistrarea conformă în Registrul bunurilor imobile, a drepturilor de grevare patrimonială asupra construcțiilor în valoare de 332,0 mil. lei și terenurilor aferente cu suprafața de 85,4 ha, precum și a terenurilor aferente drumurilor cu lungimea de 177 km.
Autoritățile nu raportează conform condițiilor legale rezultatele de monitoring financiar și patrimonial. Respectiv, nu s-a asigurat o evidență și evaluare totală a investițiilor realizate în cadrul parteneriatului public privat de livrare a agentului termic estimate la minim 8,0 mil.lei. În lipsa justificărilor necesare au fost suportate neregulamentar cheltuieli din bugetul auster a instituțiilor de învățământ de 260,0 mii lei.
Consiliul Raional nu a delegat către Întreprinderea Municipală Apă-Ungheni gestiunea serviciului public de alimentare cu apă, prin contract de gestiune. Nu s-a efectuat inventarierea și detalierea analitică a bunurilor infrastructurii tehnico-edilitare din administrare în valoare totală de 79,5 mil.lei. Lipsa monitorizării activității operatorului raional Întreprinderea Municipală Apă-Ungheni și a evidenței consumatorilor, a condiționat neîncasarea veniturilor de 1,4 mil. lei, acumularea nejustificată a creanțelor pentru serviciile livrate în anul 2020 de peste 0,5 mil. lei.
În final, Curtea de Conturi relevă deficiențe în gestiunea fondurilor bugetare și patrimoniului public local a UAT r. Ungheni, cauzate de neimplementarea sistemului de control intern managerial și de responsabilitatea factorilor decizionali, fiind formulate pe marginea observațiilor de audit recomandările de rigoare.
Cristina Pendea