
Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a publicat recent Raportul de audit asupra rapoartelor financiare ale unității administrativ-teritoriale (UAT) orașul Șoldănești încheiate la 31 decembrie 2023 și Raportul de audit al conformității asupra procesului bugetar și gestionării patrimoniului public la unitatea administrativ-teritorială orașul Șoldănești în anul 2023.
Auditul public extern a identificat multiple nereguli și denaturări semnificative ale informațiilor financiare, fiind emisă opinia contrară. Printre principalele constatări ale auditului se numără:
- Neaplicarea cerințelor din Legea nr.121/2007 privind inventarierea și delimitarea terenurilor proprietate publică: UAT or. Șoldănești nu deține documente justificative pentru gestionarea unei suprafețe de 623,53 ha, raportată în Darea de seamă funciară la 1 ianuarie 2024. Registrul Bunurilor Imobile (RBI) indică doar 342,6 ha cu drept de proprietate, dintre care doar 11,2 ha sunt evaluate. Această neconformitate a dus la o subevaluare semnificativă a patrimoniului public și a veniturilor aferente, estimată la 492,26 milioane lei.
- Aplicarea eronată a regulilor de recunoaștere a bunurilor transmise în gestiune întreprinderilor fondate: UAT or. Șoldănești nu a înregistrat în evidența contabilă aportul în capitalul social al întreprinderilor „Regia Apă Șoldănești” și „Salubrizare”, ceea ce a determinat o subevaluare a acțiunilor și altor forme de participare de 33,61 milioane lei;
- Lipsa inventarierii și delimitării bunurilor proprietate publică: auditul a constatat imposibilitatea confirmării soldului clădirilor raportate de UAT, deoarece datele din evidența contabilă indică doar 13 clădiri cu o suprafață de 7.488,7 m2, în timp ce RBI arată existența a 94 de clădiri cu o suprafață totală de 31.433,5 m2. Această discrepanță a dus la subevaluarea clădirilor cu valori semnificative;
- Nerecunoașterea în evidența contabilă a obiectivelor de infrastructură tehnico-edilitară: UAT or. Șoldănești a înregistrat eronat în contabilitate transmiterea în gestiune economică a 6 apeducte și sisteme de canalizare către ÎM „Regia Apă Șoldănești”, excluzând din evidență valoarea acestora (1.481,6 mii lei), deși conform Ordinului Ministerului Finanțelor nr. 216/2015, acestea trebuiau menținute în contabilitate și amortizate. De asemenea, nu a fost majorată valoarea instalațiilor de transmisie cu lucrările de reparație capitală de 131,9 mii lei efectuate pe str. Jucov nr. 4. Aceste erori au condus la subevaluarea instalațiilor de transmisie cu 1,61 milioane lei și supraevaluarea cheltuielilor perioadei cu 131,9 mii lei. Totodată, obținerea probelor de audit este limitată, deoarece UAT nu a aplicat corect legislația privind înregistrarea bunurilor domeniului public și nu a recunoscut în evidența contabilă toate obiectivele de infrastructură tehnico-edilitară.
- Neînregistrarea drumurilor și a străzilor ca active publice: nu au fost respectate prevederile Ordinului Ministerului Finanțelor nr. 216/2015 și nu au fost capitalizate lucrările de reparații capitale la drumuri în valoare de 1,49 milioane lei, ceea ce a dus la subevaluarea construcțiilor speciale și supraevaluarea cheltuielilor pentru servicii cu aceeași sumă. De asemenea, există limitări în obținerea probelor de audit privind soldul construcțiilor speciale, iar subevaluarea acestora este estimată ca fiind semnificativă, deoarece UAT nu a recunoscut în contabilitate suprafața și valoarea drumurilor, străzilor și trotuarelor. Discrepanțele dintre datele RBI (19,9 ha) și cele din Darea de seamă funciară (224,49 ha) confirmă nereguli în evidența contabilă.
Constatările auditului relevă necesitatea consolidării controlului intern și respectării prevederilor legale privind gestionarea patrimoniului public și a resurselor financiare. În context, Curtea de Conturi a formulat recomandări pentru remedierea deficiențelor identificate.
Cu referire la Raportul de audit al conformității asupra procesului bugetar și gestionării patrimoniului public la unitatea administrativ-teritorială orașul Șoldănești în anul 2023, Curtea de Conturi a evidențiat cele mai relevante constatări ale auditului.
Ca urmare a misiunii de audit efectuate asupra procesului bugetar și gestionării patrimoniului public la unitatea administrativ-teritorială orașul Șoldănești pentru anul 2023, Curtea de Conturi a identificat multiple neconformități cauzate de: insuficiența sistemului de management financiar și de control și de responsabilitatea nesatisfăcătoare a factorilor de decizie la exercitarea atribuțiilor funcționale, care au dus la planificarea și estimarea neconformă a veniturilor bugetare; majorarea cheltuielilor ca urmare a planificării neconforme a contractelor de achiziții; gestionarea neconformă a produselor alimentare; nerespectarea normelor de inventariere a patrimoniului public; gestionarea neconformă a fondului funciar ș.a.
Principalele constatări ale auditului includ:
- Planificarea necorespunzătoare a veniturilor bugetare: UAT orașul Șoldănești nu a dispus de informații complete și corecte pentru a realiza o estimare corectă a veniturilor bugetare, ceea ce a dus la ratarea unor venituri potențiale de 275,0 mii lei din extinderea bazei impozabile.
- Execuția cheltuielilor bugetare neconformă: Au fost înregistrate cheltuieli suplimentare de 15,48 milioane lei față de cele prevăzute în planul anual de achiziții, divizarea achizițiilor în valoare 2,8 milioane lei, prin aplicarea unor proceduri separate, cheltuieli majorate în sumă totală de 153,78 mii lei la executarea unor lucrări de reparații capitale, cheltuieli nejustificate pentru retribuirea muncii în sumă de 115,37 mii lei, nevalorificarea granturilor primite în valoare de 319,56 mii euro (6,44 milioane lei), precum și gestionarea neconformă a cheltuielilor efectuate pentru produsele petroliere (81,5 mii lei). De asemenea, au fost identificate neconformități în respectarea normelor financiare pentru alimentația copiilor.
- Gestionarea neconformă a patrimoniului public: UAT or. Șoldănești nu a întreprins măsuri în vederea încasării plăților pasibile de la folosirea terenurilor proprietate publică a APL aferente obiectivelor privatizate, cu o suprafața totală de 9,0 ha, fapt ce a dus la ratarea veniturilor pasibile încasării de la 105,80 mii lei până la 2,1 milioane lei. S-au constatat deficiențe în procesul de inventariere a patrimoniului public, ceea ce denotă o lipsă de control intern adecvat, o neglijență în gestionarea resurselor și, o abordare iresponsabilă sau neprofesională a activităților financiare și operaționale
Curtea de Conturi subliniază necesitatea unei gestionări mai eficiente și conforme a resurselor financiare și a patrimoniului public, în scopul asigurării unei administrații publice transparente și responsabile.