Astăzi, 14 iunie, a fost lansată cea de-a doua ediție a Barometrului de Afaceri din Republica Moldova. Pentru a diagnostica climatul de afaceri și potențialul investițional din țară, Asociația Investitorilor din România, Camera de Comerț și Industrie Franța-Moldova în parteneriat cu Camera de Comerț și Industrie din Tiraspol, au creat un instrument de informare accesibil autorităților, potențialilor investitori și publicului larg. Barometrul a fost realizat cu suportul financiar al Uniunii Europene prin Programul „Măsuri de Promovare a Încrederii”, implementat de PNUD.
Deși războiul din Ucraina afectează în continuare majoritatea sectoarelor economice din țară, toți indicatorii barometrului manifestă un trend de creștere. Per total, Barometrul de afaceri s-a îmbunătățit semnificativ în luna mai 2023, comparativ cu cea de la începutul anului. În același timp activitatea companiilor din Republica Moldova s-a ameliorat, inclusiv și percepția lor față de mediul de afaceri este una mai bună.
Astfel, indicele Barometrului, la general a reprezentat -19, în creștere de la -33, cât a fost în decembrie 2022. În special, s-a observat o dinamică pozitivă la mai multe categorii de companii: cele din Stânga Nistrului (de la -45 la -22), companiile medii (de la -35 la -19), companiile mari (de la -32 la -14), dar și cele din domeniul prestării serviciilor (de la -38 la -18). Companiile cu cel mai înalt indice al Barometrului de Afaceri sunt: Companiile din domeniul comerțului intern (-12), Companiile mici (-13), Companiile din mun. Chișinău (-13), Companiile mari (-14).
Per general, mai multe companii au înregistrat volume de majorări a investițiilor, comparativ cu decembrie 2022. Totuși, în continuare, mai multe companii declară scăderea volumului de investiții decât cele care declară majorări.
Ca și în decembrie 2022, pe malul drept al Nistrului, mai multe companii au obținut profit, decât numărul companiilor care au înregistrat pierderi. Totuși, incluzând companiile din Stânga Nistrului, indicele total rămâne negativ, deși în creștere de la -5 la -2.
Sondajele sunt structurate pe șase criterii de evaluare: cifra de afaceri, managementul angajării/HR, investiții, profit, perspective de dezvoltare, percepția climatului general de afaceri.
Activitatea este realizată cu sprijinul financiar al Uniunii Europene, în cadrul Programului UE „Măsuri de Promovare a Încrederii” implementat de PNUD Moldova.