100 de școli au început să implementeze, în anul școlar 2015-2016, obiectul opțional ”Educație pentru Drepturile Omului”. Curriculum-ul revizuit și setul de materiale didactice pentru acest obiect au fost aprobate de Consiliul Național pentru Curriculum și Ministerul Educației în ianuarie 2015. Amnesty International Moldova a elaborat și distribuit în școli seturile didactice și a instruit profesori pentru implementarea acestui obiect. Activitățile se desfășoară în cadrul proiectului „Egalitatea Începe cu Educația”, implementat de Amnesty International Moldova, în parteneriat cu Ministerul Educației.
Cursul revizuit ”Educație pentru Drepturile Omului” este destinat elevilor din clasele gimnaziale și are ca scop informarea, sensibilizarea și împuternicirea elevilor de a întreprinde acţiuni informate pentru apărarea drepturilor lor și ale altora. Materialele cursului au fost pilotate în anul școlar 2013-2014, în 20 de școli. În cadrul pilotării au participat circa 500 de elevi. Lunar, experții și autorii se întruneau atât cu profesorii cât și cu elevii care participau la pilotare pentru a discuta despre calitatea materialelor. Ulterior toate propunerile au fost analizate, iar materialul ajustat. Amnesty International Moldova a elaborat setul de materiale necesare pentru implementarea acestui curs. Acestea sunt disponibile pentru profesorii care doresc să implementeze acest curs atât în varianta print cât și în varianta on-line. Seturile didactice conțin:
- 15 manuale pentru elevi,
- un Ghid pentru profesor și
- documentul de curriculum
Structura şi conţinutul Curriculum-ului de Educaţie pentru Drepturile Omului (clasele a VIII-a – a IX-a) sunt concepute pentru curriculum, la decizia şcolii, câte 1 oră săptămânal, timp de 2 ani (total 34 ore anual şi 68 ore total). Materialele pot fi utilizate şi de către diriginţi la orele de clasă, precum şi de profesorii care predau ştiinţe socio-umane. Cursul include 4 module. Primul modul abordează principiile drepturilor omului, inclusiv universalitatea, interdependenţa şi indivizibilitatea, egalitatea şi nediscriminarea, informarea şi participarea, obligaţiile statului etc. Al doilea modul se axează pe drepturi şi libertăţi din perspectiva drepturilor copilului, stipulate în Convenţia ONU privind drepturile copilului. Al treilea modul este dedicat egalităţii şi principiului de nediscriminare, iar modulul patru este axat pe dezvoltarea durabilă.
Carta Consiliului Europei privind Educația pentru Cetățenie Democratică și Educația pentru Drepturile Omului recomandă statelor membre să includă educaţia pentru drepturile omului în curriculum-ul pentru educaţia preşcolară şi pentru învăţământul primar, şi secundar, în învăţământul general şi profesional. De asemenea, statele membre ar trebui să continue să sprijine, să revizuiască şi să actualizeze educaţia pentru drepturile omului în curriculum, pentru a-i asigura relevanţa şi durabilitatea.
În context, disciplina opţională “Educaţie pentru Drepturile Omului” pune accent pe dezvoltarea comportamentelor civice în spiritul respectării şi promovării drepturilor omului. Educaţia pentru drepturilor omului are ca finalitate dezvoltarea unei societăţi democratice, caracterizată prin valori precum egalitatea, demnitatea, solidaritatea, participarea, libertatea, dreptatea, pacea, activitatea educativă subsumată acestui demers. Disciplina Opţională “Educaţie pentru Drepturile Omului”, prin tematica sa şi prin modul de abordare, se înscrie în seria de discipline preuniversitare postmoderne, fiind un răspuns adecvat la provocările educaţionale ale perioadei actuale.
Amnesty Internaţional promovează Educaţia pentru DO la nivel internațional, în mai mult de 80 de țări ale lumii în care activează. Metodele sunt diferite – de la educaţie formală şi cursuri specializate până la activități de instruire on-line sau prin intermediul platformelor de socializare – în funcţie de contextul social, cultural, politica educaţională locală.
Diana Munteanu