Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței, Raportul auditului financiar al Raportului Guvernului privind executarea bugetului de stat pe anul 2017 și Raportul auditului de performanță a managementului datoriei sectorului public pe anul 2017.
Misiunea de audit a constatat că, prin Legea bugetului de stat pe anul 2017, parametrii bugetului de stat, au fost precizați la venituri în sumă de 33778,3 mil.lei și la cheltuieli – de 37802,6 mil.lei, cu un deficit bugetar de 4024,2 mil.lei.
Drept urmare, exercițiul bugetar pe anul 2017 a înregistrat la venituri un nivel de executare a indicilor precizați de 100,5% și la cheltuieli – de 93,9%, în același timp deficitul bugetar fiind la nivel de 38,0%.
De asemenea, Curtea de Conturi atestă tranzacțiile de dezafectare a mijloacelor bugetului de stat prin majorarea datoriei de stat interne în rezultatul emiterii obligațiunilor de stat pentru crearea rezervei de lichidități (cash buffer) cu plasarea în anul 2017 a mijloacelor bănești în conturile de depozit al BNM în sumă de 508,9 mil.lei și imobilizare pentru susținerea sectorului financiar .
Mai mult ca atât, procesul de returnare a datoriei urmare asumării obligațiilor de plată derivate din garanțiile de stat acordate băncilor supuse lichidării înregistrează sume nesemnificative (209,9 mil.lei). Datoria rămasă de 13050,6 mil.lei poate afecta grav bugetele ulterioare.
Concomitent, se menționează că procesul de întocmire a Raportului Guvernului privind executarea bugetului de stat pentru anul 2017 a fost influențat/afectat de reforma autorităților publice centrale. În consecințe, a fost prelungit termenul de prezentare a rapoartelor pentru 10 autorități publice centrale, iar Ministerul Educației Culturii și Cercetării nu a prezentat până în prezent varianta finală a Raportului financiar pentru anual 2017.
Curtea de Conturi a examinat, la fel, în cadrul ședinței Raportul auditului de performanță a managementului datoriei sectorului public pe anul 2017.
Misiunea de audit a constatat că, la 31.12.2017, datoria sectorului public a fost în scădere față de perioada similară din anul precedent. Astfel, soldul datoriei sectorului public a constituit 58451,7 mil.lei, din care datoria externă – 34179,2 mil.lei (1998,8 mil.dol.SUA), și datoria internă – 24272,5 mil.lei. În anul 2017, față de anul precedent, soldul datoriei sectorului public s-a diminuat cu 851,4 mil.lei (-1,4%). Comparativ cu anul precedent, ponderea datoriei sectorului public în Produsul Intern Brut la 31.12.2017 a înregistrat o scădere cu 4,9 p.p., constituind 38,9%. Soldul datoriei de stat la finele anului 2017 a constituit 51660,3 mil.lei, din care datoria de stat externă – 29081,8 mil.lei (1700,7 mil.dol.SUA), și datoria de stat internă – 22578,5 mil.lei. Ca pondere în Produsul Intern Brut, datoria de stat la finele anului 2017 constituia circa 34,4%. Indicatorii de sustenabilitate ai datoriei de stat s-au încadrat în limitele stabilite.
Auditul a constatat că nivelul de debursare redus a surselor de finanțare din contul împrumuturilor externe reiese din nerespectarea de către instituțiile responsabile de implementarea proiectelor aflate în derulare a termenului de implementare, principala cauză fiind neîndeplinirea în termen a precondițiilor de debursare prevăzute în contractele de împrumut.
Cheltuielile totale destinate deservirii datoriei de stat, comparativ cu anul precedent, s-au majorat cu 118,3 mil.lei. Din totalul plăților destinate deservirii datoriei de stat (20,4 mlrd.lei), pentru achitarea sumei principale au fost direcționate 18,4 mlrd.lei, iar pentru achitarea ratelor de dobândă – 1,9 mlrd.lei. Astfel, pentru deservirea datoriei de stat interne au fost utilizate 18,7 mlrd.lei, iar pentru deservirea datoriei de stat externe – 91,1 mil.dol.SUA (echivalentul a 1687,6 mil.lei).
În contextul celor relatate, Curtea de Conturi concluzionează că datoria sectorului public la finele anului 2017 a fost în scădere față de perioada similară a anului precedent, înregistrându-se și o scădere a ponderii în Produsul Intern Brut. Concomitent, a fost înregistrată o creștere a datoriei de stat interne, datorită emisiunii valorilor mobiliare de stat pentru crearea unei rezerve de lichidități (508,9 mil.lei) și pentru finanțarea deficitului bugetar (600,0 mil.lei), care s-a încadrat în parametrii de risc și de sustenabilitate aferenți, în limitele aprobate prin Programul „Managementul datoriei de stat pe termen mediu (2017-2019)”. S-a constatat lipsa cadrului legal pentru crearea rezervelor de lichidități, în acest context fiind necesară reglementarea privind situațiile de creare și utilizare a rezervelor de lichidități, rolurile și responsabilitățile fiecărui participant în acest proces. Se menționează necesitatea consolidării procesului de management al datoriei sectorului public, în special, al datoriei de stat, prin dezvoltarea managementului de supraveghere și monitorizare a portofoliului datoriei, riscurilor de sustenabilitate și vulnerabilitate, în scopul evitării riscurilor financiare adiționale pentru bugetul de stat.
Dina Roșca