Mai multe aspecte din activitatea zilnică a autorităților publice locale au fost dezbătute într-o recentă ședință cu primarii din raion. În debut, dna Eleonora Graur, președintele raionului Rezina, a vorbit despre activitatea comisiei raionale, instituită în scopul verificării unităților de comerț din raion și evitării pe viitor a încălcărilor în procedura de eliberare a autorizațiilor anuale de activitate. Dumneaei a menționat că activitatea comisiei date este una de verificare și ajutorare a primarilor, agenților economici în scopul perfectării pachetului complet de acte. ”Ne-am propus să-i ajutăm pe proprietarii de unități comerciale, vorbindu-le despre toate actele pe care trebuie să le aibă, conform legislației în vigoare. Le-au fost înmânate prescripții, oferite termene de lichidare a neajunsurilor. În cazul în care dânșii vor continua să activeze fără a aduce în ordine toate actele, doar atunci se va proceda la sancționări”, a spus dna președinte. Urmare a verificărilor, efectuate de către membrii comisiei raionale, dânșii au întocmit o notă informativă, care le-a fost înmânată tuturor primarilor.
Următorul subiect din agenda ședinței l-a constituit organizarea concursurilor pentru suplinirea funcției de director la instituțiile preșcolare. Dna Lilia Lazari, șeful Direcției Învățământ, Tineret și Sport Rezina, a vorbit în detalaii despre pașii pe care urmează să-i întreprindă administrația publică locală în procesul de identificare a directorului unei instituții de învățământ preșcolar. Dna Lazari a răspuns și la mai multe întrebări, venite din partea primarilor prezenți în sală.
În continuare, despre conlucrarea administrației publice locale de nivelul I cu instituțiile medicale din raion a vorbit dna Nina Postu, directorul IMSP ”Spitalul raional Rezina”. Dna medic a făcut referință la cazurile frecvente când sunt nevoiți să trateze pacienți fără polițe de asigurare medicală, de pe urma acestui fapt suferind cetățenii care-și plătesc cu onestitate asigurarea medicală și instituția. Totodată, le-a solicitat primarilor conlucrare (prin intermediul asistenței sociale, a rudelor etc) așa, încât asemenea cazuri să nu rămână povară pe spatele instituției medicale sau a cetățenilor. Cu atât mai mult, cu cât asemenea persoane, deseori, nu dispun nici de acte de identitate.
O altă problemă stringetă, despre care dna Postu vorbește frecvent la întrunirile raionale, este alcoolismul, în special printre persoanele tinere. Situația necesită o implicare conjugată a mai multor actori, în scopul diminuării stării de fapt.
Și la capitolul ”donarea de sânge” situația în raion este precară. Dna Postu a menționat în context că rezervele de sânge, pe care le primește spitalul, sunt în dependență de aproptul la donare la nivel republican, pe care îl are raionul. ”Putem veni în sat, la adunări cu cetățenii, ca să le explicăm, să-i convingem de necesitatea participării în campaniile de donare a sângelui”, a mai spus dna medic.
Dna Galina Rotaru, directorul Agenției pentru Ocuparea Forței de Muncă (AOFM) Rezina, le-a comunicat celor prezenți că instituția a reluat procesul de colectare a cererilor doritorilor de a munci legal în Israel. Dumneaei s-a referit și la următorul aspect: recent, au primit o circulară de la Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei, potrivit căreia persoanele deținătoare de teren agricol nu vor mai fi luate în evidența AOFM Rezina.
Dl Ion Tcaci, șeful Direcției raionale pentru Siguranța Alimentelor, a vorbit despre mai multe aspecte, care necesită rederesare cât mai urgentă. În primul rând, este vorba despre sălile de ceremonii, care activează în primării: ”Vă rog frumos, veniți la noi pentru a conlucra și a face ordine în aspectul dat”, le-a solicitat dl Tcaci primarilor.
Piețile agricole din localități, la fel, prezintă un pericol mare. Din 14, câte activează în raion, doar 2 sunt autorizate – cele din Rezina și Horodiște.
Amenajarea gropilor Bekari și a cimitirelor pentru cadavrele de animale a fost următorul aspect, abordat de către dl Tcaci și unde este necesar de redresat situația cât mai stringent. ”Locuitorii aruncă care și pe unde nimerește aceste cadavre. Vă imaginați ce pericol comportă ele pentru sănătatea oamenilor în condițiile când marea majoritate a populației utilizează apă din fântânile de mină”, a atenționat în context dl Ion Tcaci.
Și câinii vagabonzi prezintă un pericol real, la diminuarea căruia nu se lucrează aproape defel. Foarte frecvent sunt înregistrate cazuri când acești câini atacă oamenii, nemaivorbind de sursa de infecții, pe care o prezintă animalele. Vorbitorul le-a spus primarilor că angajații direcției pe care o conduce sunt gata să-i ajute, doar să întreprindă pași concreți în această privință. Și a adus drept exemplu primăria Rezina, care intenționează să amenajeze un azil pentru câinii vagabonzi.
Dl Tcaci i-a mai îndemnat pe primari să găsească câteva mii de lei în buget pentru a trata spațiile verzi împotriva bolilor și dăunătorilor. S-a referit și la cele 890 de hectare de livezi nelucrate din raion, la terenurile pârloagă, care sunt adevărate focare de boli și dăunători. ”Solicităm să ne invitați la ședințele consiliilor locale, deoarece acolo unde am fost, ne-am convins că aceste întâlniri sunt foarte eficiente – apar întrebări, probleme, se discută, se dau soluții”, a mai spus dl Tcaci.
Dl Arcadie Mușinschi, vicepreședintele raionului în probleme juridico-sociale, le-a solicitat dlor primari să achite cât mai operativ salariile și servciile, ”ca să putem asigura funcționarea în regim normal. Nu lăsați pentru ultimele zile ale lunii. Datorită unei erori de soft, la trezorerie toate datele sunt introduse manual în calculator și prelucrarea documentelor necesită mult timp”.
A vorbit dl Mușinschi și despre premiile anuale pentru funcționarii publici, plata cărora a fost prevăzută, pentru prima dată, în buget. Chiar în acea zi primise o scrisoare privind modul de calculare și plată a premiului anual, pe care le-a dat-o și primarilor. Dl Mușinschi a mai atenționat că termenul de achitare a acestui premiu este luna februarie 2016.
Dl Ghenadie Moiseenco, șeful Secției Situații Excepționale, a vorbit despre rezultatele controlului obiectivelor cu aglomerări de persoane, menționând că în casele de cultură au fost depistate încălcări grave. ”Nici una nu corespunde cerințelor. Conducătorilor le-au fost înmânate prescripții, dar până azi ne-au raspuns doar cinci primării”, a spus dl Moiseenco. Dumnealui a mai vorbit și despre faptul că în instituțiile de învățământ din localitățile care nu dispun de gaze naturale, sunt utilizate buteliile, de cele mai multe ori acestea sunt instalate în interior.
În context, dna Eleonora Graur a menționat că fiecare conducător trebuie să evalueze situația și să lichideze neajunsurile. ”Lăsați la o parte aspecte mai puțin importante și puneți accent pe cele de securitate a locuitorilor”, a fost îndemnul dnei președinte.
În continuare, dna Eleonora Graur a transmis celor prezenți mesajul dlui Vitalie Cuiban, șeful-adjunct al Inspectoratului de poliție Rezina, care în virtutea evenimentelor din ultimele zile, se afla la Chișinău, dar care a ținut să le solicite primarilor să discute cu oamenii din localități vizavi de situația creată în țară, să le explice cum stau luicrurile, ca aceștia să cunoască realitatea.
După cum se vede din cele relatate, ședința a fost una cu o agendă plină, s-au dezbătut aspecte foarte importante pentru buna funcționare a administrației publice locale.