
Cadrele didactice din 15 școli model au învățat să implementeze educația STEAM, inspirându-se din experiența Estoniei și Georgiei. Educația STEAM integrează Știința, Tehnologia, Ingineria, Arta și Matematica și le oferă elevilor oportunitatea de a cerceta, experimenta și găsi soluții creative la probleme reale, fie în școală, fie în comunitatea lor. Prin această abordare, elevii dezvoltă nu doar cunoștințe teoretice, ci și competențe practice, gândire critică și abilități de colaborare, pregătindu-se pentru provocările lumii moderne.
O sesiune de formare pe această temă a fost organizată recent în cadrul proiectului „Promovarea educației de calitate și a oportunităților de învățare pe tot parcursul vieții pentru toți”, implementat de PNUD și UNICEF cu sprijinul Uniunii Europene. Instruirile au fost susținute de experți în domeniul educației din Georgia și Estonia.
Timp de două zile, profesorii au analizat și au aplicat modele din cele două țări privind integrarea activităților și proiectelor STEAM în procesul educațional. Formarea s-a concentrat pe utilizarea așa-numitului proces de design ingineresc, o abordare sistemică utilizată la rezolvarea problemelor și dezvoltarea soluțiilor eficiente și sigure. Aceste competențe sunt esențiale pentru viitorii specialiști în domenii precum ingineria mecanică, electrică, civilă, software și multe altele.
Participanții au descoperit cum pot transforma temele pe care le predau, astfel ca acestea să fie cât mai captivante pentru elevi. Ei au construit modele de turbine eoliene, panouri solare și dispozitive pentru monitorizarea activității umane, folosind materiale reciclabile precum carton, motoare mici, panouri solare și LED-uri.
„Aceste exerciții simple, dar ingenioase, demonstrează cum conceptele de energie regenerabilă, aerodinamică și sustenabilitate pot fi aduse în sala de clasă într-un mod accesibil. Când elevii înțeleg scopul unei activități și pot face legătura dintre efortul depus și rezultatul obținut, învățarea devine mult mai eficientă. Rolul profesorului este să îi ghideze pe elevi să facă propriile descoperiri”, spune Ana Moraru, manager de proiect PNUD Moldova.
Profesorii au explorat, de asemenea, platforma digitală Amplify Science, care combină cercetarea științifică și analiza datelor. Aceasta poate fi utilizată de profesori la lecții, elevii fiind încurajați să adopte rolul de cercetători sau ingineri, să investigheze fenomene reale și să propună soluții bazate pe dovezi.
Un alt aspect al formării a vizat implicarea elevilor în propriul proces de învățare. Profesorii au comparat această abordare cu metodele tradiționale și au reflectat asupra modului în care pot deveni facilitatori ai învățării, nu doar transmițători de informații.




















