Pe 26 august curent, la Rezina s-a desfășurat Conferința cadrelor didactice – cel mai important forum anual din domeniul educațional, menit să totalizeze rezultatele anului precedent și să stabilească prioritățile în noul an școlar. La lucrările Conferinței au fost prezenți angajați ai instituțiilor preșcolare și preuniversitare, reprezentanți ai colectivelor pedagogice, primari, tineri specialiști, lideri sindicali, consilieri raionali, șefi ai secțiilor și direcțiilor Consiliului raional – în total 260 de persoane din toate localitățile raionului. La fel, au fost prezenți dna Angela Prisăcaru, reprezentant al Ministerului Educației, specialist-coordonator, responsabil de raionul Rezina, dnii Arcadie Mușinschi și Andrei Godoroja, vicepreședinții raionului nostru.
După ce numeroasa asistență a onorat simbolica de stat a Republicii Moldova, s-a procedat la lucrările propriu-zise ale Conferinței. Unanim a fost votată agenda zilei, care prevedea: mesajul Ministerului Educației al RM (dna Angela Prisăcaru), sinteză asupra activității DÎTS Rezina (dna Lilia Lazari), mesajul vicepreședintelui raionului Rezina (dl Arcadie Mușinschi), discursurile liderilor de ateliere, omagierea tinerilor specialiști și luări de cuvânt.
Sitemul educațional din raion, în anul școlar 2014-2015, a inclus 65 de instituții de învățământ, inclusiv 28 – preșcolar, cu un contingent de 6986 de copii și elevi. Procesul educațional a fost asigurat de 796 de cadre didactice, 49,15% dintre care dețin grad didactic. Comunitatea pedagogică raională s-a completat în perioada de referință cu 10 tineri specialiști, care continuă să activeze și în acest an școlar. ”Ne bucurăm că și în anul curent avem 15 tineri, pe care îi salutăm și cărora le dorim drum bun în profesie”, a menționat dna Lazari.
La ediția 2015 a olimpiadei școlare raionale au participat 357 de elevi din 28 de instituții de învățământ. 151 dintre ei s-au clasat pe locuri premiante. Pentru stimularea lor și a 127 de preparatori au fost valorificate 67 de mii de lei.
Lotul olimpic raional la olimpiadele republicane a fost constituit din 47 de elevi; 4 dintre ei s-au întors cu mențiuni, 1 – deținător al locului III. Pentru prestația în cadrul etapei republicane a Concursului ”La izvoarele încelepciunii”, elevii Dumitru Blanari de la l/t ”Ștefan cel Mare” din Rezina și Ana-Maria Odobescu (l/t ”Ion Creangă” din Cuizăuca) s-au învrednicit de mențiuni.
Dna Lilia Lazari s-a referit și la rezultatele anului trecut de învățământ, inclusiv examenele de bacalaureat, menționând că reușita școlară pentru anul 2014-2015 a constituit 68,46% comparativ cu 56,85% în anul precedent. Mai sunt și rezerve, valorificarea cărora solicită o implicare plenară a tuturor actorilor din sectorul educațional. Școlarizarea copiilor și prevenirea abandonului școlar este un aspect aflat în permanență în vizorul angajaților DÎTS Rezina. Astfel, la finele anului școlar 2014-2015, neșcolarizat rămânea un copil din treapta primară, 3 din cea gimnazială abandonând școala din diferite motive.
În raion au fost create 10 centre de resurse, care prestează servicii pentru 47 de copii cu cerințe educaționale speciale, pentru fiecare din aceste centre fiind valorificate câte 65 de mii de lei. Pe viitor numărul lor va crește, or DÎTS tinde ca în fiecare instituție de învățământ să fie prestate servicii de asistență psiho-pedagogică.
Situația demografică influențează negativ starea de lucruri în domeniu – impune predarea a 2-3 discipline de către același cadru didactic, micșorarea numărului de clase, în unele cazuri – chiar schimbarea statutului instituției, formarea grupelor mixte în instituțiile preșcolare. Crește numărul de clase în condițiile activității simultane. Astfel, în anul de studii 2014-2015 am avut 38 de complete de clasă în 24 de instituții de învățământ, comparativ cu anul precedent de studii (2013-2014) – 36 de complete în 23 de instituții. În anul de studii 2014-2015 numărul de elevi în raionul nostru a constituit 5010 persoane, fiind în scădere comparativ cu anul 2013-2014, când acesta a fost de 5194 de copii. Începând cu 1 ianuarie 2016, în raion vor fi create 8 complexe educaționale gimnaziu-grădiniță.
În localitățile din teritoriu avem 299 de copii, ambii părinți ai cărora sunt plecați la lucru peste hotare, 935 de copii au rămas în grija unui singur părinte, celălalt fiind plecat. În anul de studii 2013-2014 aceste cifre erau de 386 și, respectiv, 980 de copii. 27 de copii au plecat cu părinții peste hotare, iar despre soarta lor de mai departe nu se știe nimic.
În raport, dna Lazari s-a referit și la instituțiile preșcolare, regretând faptul că marea lor majoritate nu dispun barem de câte un calculator. În context, a apreciat gestul dlui Simion Tatarov, primarul de Rezina, care a găsit posibilitate pentru dotarea instituțiilor preșcolare cu calculatoare, solicitându-le celorlalți primari să-i urmeze exemplul – ”nu e un lux, e o necesitate”…
În noul an de studii, DÎTS Rezina își va axa activitatea pe următoarele priorități: sporirea calității procesului educațional la toate treptele de școlaritate, prin implementarea politicilor educaționale; gestionarea optimă a patrimoniului și bugetului, precum și atragerea surselor extrabugetare de finanțare în scopul dezvoltării bazei tehnico-materiale și orientării acesteia spre modernizare; dezvoltarea profesională a angajaților din subordine; implicarea în proiecte și parteneriate comunitare; asigurarea șanselor egale în accesul la informație; asigurarea condițiilor necesare/optime pentru extinderea accesului la educație de bază; eficientizarea procedurilor de organizare și desfășurare a evaluărilor rezultatelor școlare; promovarea în continuare a principiilor educației incluzive.
În acest context au fost determinate obiectivele de activitate pentru anul de studii 2015-2016, ținându-se cont de problemele identificate în cadrul atelierelor de dezbateri și soluțiile propuse de către participanții la ele: asigurarea unei dezvoltări durabile a sistemului de învățământ din raion, prin implementarea politicilor educaționale; asigurarea bunei funcționalități a instituțiilor educaționale; sporirea calității procesului educațional; dezvoltarea profesională a angajaților din subordine.
Dl Arcadie Mușinschi, vicepreședintele raionului în probleme juridico-sociale, a stăruit asupra câtorva momente foarte importante în condițiile actuale. ”De la 1 ianuarie 2015 toate instituțiile de învățământ din raion au devenit instituții publice, au un buget autonom pe care-l execută pe parcursul anuluil. La planificarea bugetară pentru 2015, din 35 de instituții 26 au avut deficit bugetar – de mai mulți ani am trecut la planificarea per/elev, numărul mic de copii influențând negativ bugetele instituțiilor de învățământ. În cazul a 17 instituții, deficitul de 2 mln 419 mii de lei a fost acoperit dn componenta raională, pentru alte 9 instituții – din soldul disponibil (2 mln 379, 3 mii de lei). Pentru anul acesta finanțarea este asigurată.
În luna iulie am început să elaborăm bugetele pentru anul 2016. Și pentru anul viitor, în cazul a 22 de instituții avem deficit bugetar. Pentru 15 din ele acest deficit va fi acoperit din componenta raională, finanțarea celorlalte 7 rămânând o problemă. Estimativ, sunt necesare 2 milioane 55 de mii de lei. Urmează să găsim o soluție de asigurare a activității acestor instituții. Acum câțiva ani, în raion a fost formată o comisie care să examineze aceste probleme. Ne vom întruni, vom discuta și, până la 1 ianuarie 2016, trebuie să identificăm soluția optimă. Situația demografică se înrăutățește, copiii sunt tot mai puțini din an în an, iar numărul mic de copii nu poate asigura finanțarea normală a instituției”.
Dl Mușinschi a vorbit și despre o altă problemă, caracteristică pentru domeniul respectiv – cea a ptrimoniului. ”Nu este normal când proprietar e primăria, iar gestionar – direcția de învățământ, apar mereu probleme cât privește păstrarea acestui patrimoniu și folosirea lui conform destinației”, a spus dl vicepreședinte, solicitând și implicarea ministerului de ramură în găsirea unei soluții.
Pe final au vorbit în fața asistenței liderii sindicali – dna Ludmila Gherasimenco (Sindicatul ”Viitorul”) și dna Silvia Stratan (Sindicatul Educației și Științei), abordând și dumnealor mai multe probleme și temeri referitoare la respectarea drepturilor social-economice ale membrilor de sindicat. În același timp, s-a găsit loc și pentru cuvinte de felicitare, de drum bun în noul an școlar și de realizări pe potriva aspirațiilor.
Rezoluția Conferinței pedagogice a fost dată citirii de către dna Veronica Gheorghiță, directorul gimnaziului Ciorna.
Să le dorim pedagogilor noștri un an școlar nou bun, cu elevi cuminți și dornici de carte, cu rezultate frumoase și atingerea tuturor obiectivelor formulate în cadrul Conferinței din august.