Curtea de Conturi a examinat Raportul auditului situațiilor financiare ale Consiliului Coordonator al Audiovizualului la 31 decembrie 2017.
Urmare a procedurilor de audit asupra veniturilor nominalizate s-au constatat unele deficiențe care au compromis afirmațiile entității privind plenitudinea și regularitatea acestei clase de tranzacții, după cum urmează în continuare:
- Plenitudinea veniturilor încasate au fost denaturate urmare a stabilirii nejustificate a cuantumului taxei de licență.Auditul relevă, că numai începând cu 26 octombrie 2017, urmare a modificărilor cadrului legal, a fost stabilită expres taxa de licență de emisie în cuantum de 3 250 lei. Astfel, până la operarea modificărilor respective, CCA neavând atribuții legale a stabilit și a perceput taxa de licență, constituind neregulamentar venituri în sumă de 54,3 mii lei.
- Plenitudinea calculării veniturilor de la taxa de reglementare a fost afectată urmare a nestabilirii/nefuncționalității procedurilor de control intern. Astfel, urmare a lipsei de comunicare între subdiviziunile Consiliului și a insuficienței activităților de control instituite în entitate, nu s-a efectuat reconcilierea listei radiodifuzorilor luați la evidența ca plătitori de taxă cu registrul licențelor eliberate/prelungite de drept/cesionate și corectarea ulterioară a neregulilor. În consecință, deși numai 90 din 124 de titulari de licență (cca.73%) au prezentat rapoartele financiare, managementul Consiliului nu a luat măsurile de responsabilizare a radiodifuzorilor.
- Situația creanțelor pentru taxele gestionate de CCA nu prezintă o imagine fidelă, fiind cauzată de control intern insuficient. Managementul CCA nu a utilizat măsuri de responsabilizare a radiodifuzorilor, nefiind calculate penalități în sumă de 22,0 mii lei.
- Exactitatea și plenitudinea tranzacțiilor financiare aferente cheltuielilor pentru susținerea radiodifuzorilor nu au fost asigurate prin reglementări exhaustive. Cele mai semnificative cheltuieli ale Fondului constituie cheltuielile de finanțare a producerii emisiunilor de interes social de către radiodifuzori. În pofida naturii sensibile a domeniului, reglementările privind utilizarea cheltuielilor nu sunt clare și exhaustive, lăsând loc pentru interpretări. Astfel, alocarea mijloacelor se efectuează în baza deciziei CCA, în lipsa unui concurs, ne fiind reglementate criteriile de departajare a beneficiarilor de finanțări, ne fiind stabilite modul de evaluare a volumului cheltuielilor ce urmează a fi finanțate și justificarea utilizării mijloacelor alocate. Aceste circumstanțe au compromis transparența și echitatea alocațiilor.
- Exercitarea eronată a tranzacțiilor cu privire la calcularea și achitarea contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii a rezultat cu deferențe de circa 17 mii lei între datele CCA și CNAS privind soldul decontărilor.
- Lipsurile semnificative ale bunurilor au condus la denaturarea situației patrimoniale, acestea fiind condiționate de gestionarea neconformă. CCA nu a stabilit proceduri de control intern privind buna gestionarea și asigurarea integrității bunurilor entității, inclusiv prin neatribuirea numerelor de inventar pentru mijloace fixe, neîntocmirea actelor de predare-primire a bunurilor, prezența bunurilor care nu se utilizează și/sau nu sunt funcționale, efectuând inventarierea formală a fondurilor fixe în anii precedenți anului auditat. În rezultatul inventarierii realizate la situația din 01.12.2017 au fost depistate lipsuri în sumă de 691,7 mii lei și surplusuri în sumă de 14,6 mii lei.
- Raportarea adecvată a situațiilor mijloacelor fixe este denaturată de iregularitățile privind integritatea acestora. auditul a stabilit existența a 3 sisteme informaționale „Mediamon” (un disc și un procesor pe care acestea au fost înregistrate) în valoarea totală de 415,0 mii lei, constatate lipsă în cadrul inventarierii anterioare. Totodată, modulele nu sunt funcționale și nu prezintă un bun util în activitatea entității.
- Deficiențele în managementul gestionării clădirii CCA nu au asigurat exactitatea și evaluarea a prezentării activului în raportul financiar. CCA deține în gestiune o clădire, proprietatea statului la valoarea inițială de 12 608,8 mii lei (uzura 33%) și un teren aferent la valoarea de 11 272,3 mii lei. Potrivit Registrului bunurilor imobile, asupra imobilelor este aplicat sechestrul din a.2010.
Deși obiectul litigiului între CCA și un agent economic, proprietar al unor încăperi din clădirea nominalizată a constat în restabilirea unor spații cu suprafețe mici, sechestrul a fost înregistrat integral pe imobilele gestionate de CCA. Astfel, circumstanțele create generează neasigurarea integrității patrimoniului public, și poate implica după sine cheltuieli suplimentare.
Cumulul deficienților consemnate mai sus a condiționat emiterea opiniei cu rezerve asupra situațiilor financiare ale Consiliului Coordonator al Audiovizualului pentru exercițiul bugetar 2017.
Dina Roșca