Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței Raportul auditului conformității asociat auditului de performanță „Managementul serviciilor publice de transport urban și impactul fiscal bugetar al acestora”.
Obiectivul general al auditului a constat în evaluarea conformității și eficienței organizării și monitorizării oferirii serviciilor publice de transport urban de către autoritățile publice locale, precum și evaluarea conformității și eficienței gestiunii patrimoniului public de către întreprinderile prestatoare de acest serviciu.
Pentru realizarea obiectivului general au fost stabilite obiective specifice:
- Managementul sistemelor de transport public urban este reglementat și organizat de autoritățile publice locale conform și în mod eficient și este asigurat un impact fiscal bugetar pozitiv ?
- Operatorii serviciilor publice de transport urban au înregistrat, gestionat și raportat în mod adecvat și eficient patrimoniul administrat ?
III. Serviciile de transport urban au fost prestate de operatorii economici în mod cost-eficient și la tarife adecvate ?
Curtea de Conturi denotă că, deși autoritățile publice centrale și locale au realizat competențele acordate în domeniul organizării și monitorizării activităților de transport public urban de pasageri, există unele rezerve de îmbunătățire a cadrului de reglementare, controlului funcționării serviciului public de transport local și a utilizării eficiente a resurselor aferente fondurilor publice, care se referă în principal la:
– imperfecțiunea cadrului normativ privind administrarea serviciului public de transport local prin delegarea gestiunii;
– capacitățile organizaționale și financiare reduse a autorităților locale au generat lipsa la nivel local a unor strategii realiste cu obiective etapizate privind dezvoltarea și funcționarea transportului public urban de pasageri;
– autoritățile nu dețin controlul deplin asupra administrării serviciilor publice de transport în regim de taxi, prin autorizarea și monitorizarea activității acestora;
– neconformarea la prevederile legale de atribuire prin concurs a rutelor;
– monitorizarea neadecvată a respectării condițiilor de autorizare și executare conformă a programelor de transport;
– lipsa interacțiunii registrelor oficiale de înregistrare/autorizare a unităților de transport în regim taxi, care ar urma să limiteze desfășurarea de activități ilicite și eschivarea de la plata impozitelor și taxelor în buget;
– stabilirea neuniformă, nefundamentată economic și netransparentă a cotelor taxelor locale;
– absența și/sau irelevanța supravegherii din partea fondatorilor a activității întreprinderilor municipale de transport, precum și un management corporativ vulnerabil au generat un șir de deficiențe și iregularități, care s-au soldat cu administrarea ineficientă a bunurilor publice; nerecuperarea creanțelor; utilizarea ineficientă și neconformă a fondurilor de salarizare; procurarea bunurilor, lucrărilor și serviciilor în lipsa unor proceduri de achiziții publice transparente etc.;
– întreprinderile municipale nu au asigurat prestarea cost-eficientă a serviciilor de transport, prin ce au irosit mijloacele bugetare alocate pentru subvenționarea activităților de transport;
– acordarea facilităților la achitarea serviciilor de transport în lipsa evaluării impactului economic și social;
Entitatea supusă auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor trimestrial, în termen de 12 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Dina Roșca