Campania electorală pentru alegerile parlamentare din acest an a fost mai scumpă decât cea de acum patru ani. Potrivit rapoartelor financiare depuse la Comisia Electorală Centrală, toți candidații înregistrați în cursă au cheltuit în total peste 117 milioane de lei, de trei ori mai mult decât în campania precedentă.
Cu toate acestea, în acest an, a fost înregistrată cea mai scăzută rată de participare la votdin istoria alegerilor parlamentare a Republicii Moldova – de 55,86%.
Dacă raportăm cheltuielile la cei 1.598.514 de voturi exprimate din acest an, atunci rezultă că atragerea unui vot a costat în medie 78 de lei, față de 22 de lei cât a costat atragererea unui vot în campania pentru alegerile anticipate din noiembrie, 2010.
Cei mai mulți bani pentru atragerea unui alegător a cheltuit Partidul pentru Neam și Țară atât în cadrul campaniei electorale din acest an (2.416 lei) , precum și în cadrul campaniei de acum patru ani (253 lei), doar că diferența e de aproape nouă ori mai mare. Totuși, cei 4,1 milioane de lei pe care i-a cheltuit concurentul electoral i-a adus în acest an numai 1.697 de voturi, ceea ce este insuficient pentru a trece în Parlament.
Partidele pro-europene, care au acces în Parlament și au anunțat deja crearea unei alianțe (PLDM, PD și PL) au cheltuit împreună 75 milioane de lei, ceea ce constituie peste 60% din totalul cheltuielilor concurenților electorali, notează agora.md.
Elena Cojocaru