Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a examinat în cadrul ședinței publice din 23 iunie curent Raportul auditului conformității exercițiului bugetar în cadrul autorităților publice locale din raionul Sângerei pe anul 2015 și Raportul auditului conformității gestionării patrimoniului public în cadrul autorităților publice locale din raionul Sângerei pe anul 2015.
Potrivit unui comunicat al CCRM, raionul Sîngerei are o suprafață totală de 103,4 mii ha, populația raionului constituind 85,3 mii de locuitori. În anul 2015, în raion, în sectorul public erau încadrate 3000 unități de personal, fiind finanțați 27 executori primari și 262 executori secundari de buget, inclusiv: 113 instituții de învățămînt, 100 instituții de cultură, artă și acțiuni pentru tineret, 17 instituții din cadrul asigurării și asistenței sociale etc.
Analiza bugetelor unităților administrativ-teritoriale (UAT) din raion denotă, că sursa de bază a veniturilor o constituie transferurile de la bugetul de stat, fondurile speciale și proiectele investiționale, a căror pondere a atins nivelul de 85,6% în anul de referință, prin urmare veniturile proprii, mijloacele speciale și defalcările de la veniturile generale de stat au constituit 14,4%.
Misiunea de audit a fost realizată la următoarele entități din raion: Aparatul președintelui raionului; Direcția finanțe (DF); Direcția educație (DE); Direcția Asistență Socială și Protecție a Familiei (DASPF); Secția cultură (SC), primăriile or. Sîngerei, or. Biruința, satelor și comunelor: Alexandreni, Chișcăreni, Coșcodeni, Cubolta, Drăgănești, Sîngereii Noi, Rădoaia. De asemenea, unele probe de audit au fost acumulate la: 19 administrații ale autorităților publice locale (AAPL) din cadrul UAT din raionul Sîngerei; 4 instituții de învățămînt; Inspectoratul Fiscal de Stat (IFS) Sîngerei și Oficiul cadastral Teritorial (OCT) Sîngerei.
Pentru anul 2015, bugetul raionului la partea de venituri a fost aprobat în sumă de 242,5 mil. lei, rectificat la 291,3 mil. lei și executat la nivelul de 273,9 mil. lei, prevederile modificate fiind executate la nivel de 94%, inclusiv veniturile curente – la nivel de 102%.
La capitolul conformității exercițiului bugetar, misiunea de audit a depistat mai multe devieri.
Astfel, nu a fost estimat și aprobat corespunzător impozitul pe venitul din salariu.
AAPL și serviciul fiscal din raion nu au întreprins acțiuni prompte privind estimarea, calcularea și colectarea deplină la buget a impozitelor pe proprietate. Totodată se denotă nerespectarea cadrului legal-normativ, monitorizarea ineficientă a procesului, precum și lipsa unor proceduri ale controlului intern la capitolul evaluării și colectării veniturilor din impozitele menționate.
AAPL nu au monitorizat activitățile desfășurate de agenții economici în teritoriul administrat, ceea ce condiționează neîncasarea unor venituri la bugetele locale, ca urmare a gestionării neconforme a patrimoniului public.
Au fost identificate rezerve nevalorificate vizavi de impozitul pe bunurile imobiliare achitat de persoanele fizice. Impozitul pe bunurile imobiliare (evaluate) achitat de persoanele fizice nu a fost rectificat spre majorare.
Au fost admise iregularități la colectarea plăților pentru arenda terenurilor agricole, ca rezultat bugetele locale fiind lipsite de venituri. Drept exemplu, urmare a atribuirii terenurilor agricole în arendă fără organizarea licitațiilor publice respective, la unele AAPL bugetele locale au fost lipsite de venituri în sumă de minimum 13,3 mii lei (10%) și maximum 67,3 mii lei (50%).
Planificarea neconformă și administrarea ineficientă a veniturilor din taxele locale au lipsit bugetele UAT de venituri în sumă de 217,7 mii lei.
Încălcările comise de factorii de decizie din cadrul AAPL supuse auditării au determinat efectuarea unor cheltuieli ineficiente, neregulamentare și contrar competențelor, care nu se încadrează în limitele prevederilor legal-normative. La nivelul autorităților publice din raion și al entităților publice subordonate a existat un șir de deficiențe în activitatea desfășurată, care au ținut de: retribuirea muncii; acordarea premiului anual persoanelor de demnitate publică și funcționarilor publici din veniturile obținute suplimentar la cele aprobate (rectificate); acordarea indemnizației unice la expirarea mandatului alesului local; respectarea destinațiilor și competențelor la efectuarea cheltuielilor; administrarea și gestionarea mijloacelor bugetare din fondul de rezervă; executarea cheltuielilor pentru investiții și reparații capitale; executarea procedurilor de achiziție publică; efectuarea cheltuielilor pentru amenajarea teritoriilor.
Unele AAPL au achitat lucrări de reparații capitale în sumă totală de 808,0 mii lei, care, efectiv, nu au fost executate, precum și au recepționat lucrări, care nu au fost efectuate, în sumă totală de 408,8 mii lei, și pentru care nu au fost efectuate achitări, ceea ce denotă o administrare frauduloasă a banilor publici.
Urmare a nerespectării principiilor de bună guvernare, auditul a elucidat iregularități la gestionarea cheltuielilor din bugetele UAT, care s-au soldat cu: achitarea neregulamentară a plăților salariale; denaturarea datelor din dările de seamă; încălcarea procedurilor la achizițiile de mărfuri și servicii; efectuarea de cheltuieli neregulamentare pentru investiții și reparații capitale, astfel nefiind asigurată eficiența utilizării banului public.
Auditul conformității gestionării patrimoniului public a relevat un șir de abateri și încălcări. Potrivit echipe de audit, inventarierea elementelor de activ a fost efectuată de către unele AAPL în mod formal, nefiind constatate neajunsuri de bunuri materiale în sumă totală de 224,5 mii lei.
Unele AAPL nu au reflectat în evidența contabilă bunuri imobile în sumă totală de 3,6 mil. lei, precum și nu au stabilit valoarea de cost a 65 de obiecte. De asemenea, a fost admisă efectuarea unor înregistrări contabile eronate privind mijloacele fixe deținute în valoare totală de 10,6 mil. lei.
Nu a fost asigurată înregistrarea integrală la organul cadastral a 62 unități de bunuri imobile proprietate publică cu valoarea totală de 73,9 mil. lei.
În evidența contabilă din cadrul AAPL nu a fost reflectată valoarea capitalului social în sumă totală de 187,7 mii lei, depus la fondarea întreprinderilor municipale (ÎM). De asemenea, au fost admise deficiențe privind formarea și modificarea capitalului social al ÎM, precum și privind majorarea valorii mijloacelor fixe transmise în gestiune sau locațiune. Astfel, nu a fost ajustată valoarea mijloacelor fixe cu valoarea reparațiilor capitale efectuate, în sumă de 12,1 mil. lei; în capitalul social al ÎM au fost transmise bunuri materiale în valoare de 1,0 mil. lei, care nu au aparținut fondatorului cu drept de proprietate publică; nu a fost asigurată modificarea capitalului social al ÎM cu valoarea bunurilor materiale înstrăinate în sumă de 189,0 mii lei; nu au fost operate modificări în documentele de constituire ale întreprinderilor la Camera Înregistrării de Stat în termenul legal de 30 de zile din data aprobării deciziei fondatorului de majorare a capitalului social al ÎM, cu suma totală de 10,1 mil .lei; transferul cu destinație specială în sumă de 430,0 mii lei către o instituție publică a fost înregistrat neregulamentar în evidența contabilă ca aport în capitalul social al întreprinderii;
Unele complexe imobiliare cu valoarea totală de 4,5 mil. lei nu au fost administrate prudent, nefiind păstrată unitatea și destinația lor edilitară, iar o parte din construcții, instalații și utilajele tehnice sînt distruse sau lipsesc.
Pe parcursul mai multor ani, AAPL nu au efectuat monitorizarea financiară a ÎM prin aplicarea și evaluarea indicatorilor de performanță și de rezultat, ceea ce condiționează lipsa constatării și soluționării la timp a unor riscuri operaționale în activitatea întreprinderilor.
Unele AAPL au evitat procedura de licitație publică, astfel nu a fost asigurată încasarea în bugetele locale a veniturilor de la licitații
AAPL nu au aplicat prevederile legale în relațiile de folosință a bunurilor imobile și terenurilor publice, ceea ce a determinat neîncasarea veniturilor în bugetele locale în sumă totală de 1,0 mil. lei.
În cadrul relațiilor de înstrăinare a bunurilor imobile, unele AAPL nu au asigurat administrarea regulamentară sau eficientă a patrimoniul public, fapt ce a condiționat neîncasarea în bugetele locale a unor venituri potențiale în sumă de 2,3 mil. lei.
Prin administrarea neconformă și ineficientă a patrimoniului public de către AAPL, au fost generate situații, cînd în bugetele locale nu au fost încasate potențiale venituri din vînzarea și folosința efectivă a bunurilor imobile.
Entitatea supusă auditului urmează să informeze Curtea de Conturi semestrial despre implementarea recomandărilor în termen de 12 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Hotărîrea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.
Elena Ivanov
Hello!
Am observat ca se discuta pe domeniu imobiliar aici si vreau sa pun o intrebare.
Am 2 garsoniere ramase de pe urma bunicilor mei si as vrea sa le vand fara sa platesc vreun comision.
Pe romaneste, unde as putea sa le vand fara a avea de-a face cu intermediari.
Am tot cautat site-uri de genul, dar peste tot dau de agentii.
Am intrebat si unele cunostinte si mi-au recomandat olx si http://urgentimob.ro
Voi ce parere aveti de acestea? Stiti alte site-uri?
Va multumesc.