Pilotul elicopterului Mi -17 care și-a pierdut viața în Afganistan era originar din satul Leuşeni, raionul Teleneşti, avea 55 de ani şi se numea Oleg Groza. Venea des pe la baștină, servind un fel de reper la care se orientau copiii și tinerii din sat.
Elicopterul a fost prăbuşit de tallibani în Afganistan, iar toate persoanele aflate la bord – luate ostatice.
După absolvirea școlii medii Oleg a devenit cursant la școala militară de piloți de elicoptere din Sâzrani, Rusia, pe care a absolvit-o în 1981. A servit în Afganistan, unde a pilotat elicopterele de luptă Mi-24 și elicopterul multi-role Mi-8. Din 1991 până în 2005, când s-a pensionat, a servit în Brigada Mixtă de Aviație ”Decebal” de la Mărculești, exercitând funcția de pilot instructor și comandant de escadrilă.
După cum ne-a relatat Valeriu Luca, ex-comandantul unității respective, acum șef de departament la Autoritatea Aeronautică a Republicii Moldova, Oleg Groza a exercitat şi funcția de pilot-instructor pe elicopterul Mi-8MTL primit după 1993 în dotarea brigăzii. În orășelul militar Oleg a trăit împreuna cu soția și fiica sa, acum căsătorită în Rusia. Totodată,împreună cu alți piloți moldoveni Oleg Groza a participat la misiuni de pacificare sub egida ONU în Africa și Afganistan.
Mai mult, el a insistat în fața comandamentului pentru a organiza rotația echipajelor elicopterelor Mi-8 MTL trimise în misiune, ca personalul să acumuleze numărul necesar de ore de zbor pentru a-și păstra calificarea și măestria. În ultimul timp era comandant de echipaj pe Mi-17, un elicopter multi-role, variantă modernizată a navei MI-8, care poate transporta la bord până la 26 de pasageri pe o distanță de până la 900 km cu o viteză de croazieră de 230 km/oră. Plafonul acestei mașini constituia 6000 metri. De regulă, în asemenea misiuni componența echipajelor nu se schimbă.
”Era un pilot bun și e firesc ca, odată pensionat din aviația militară, să fie acceptat într-o companie civilă de aviație ca pilot-instructor pentru a-și transmite experiența. Compania în cauză executa misiuni pentru ONU și alte organisme internaționale, aeronavele fiind vopsite de regulă în culoare albă sau albastru deschis, având însemnele UN. Noi am avut asemenea misiuni pe parcursul a mai bine de 20 de ani, dar nu au fost cazuri când aceste aeronave ar fi fost atacate și doborâte. Oricum, zborurile în zonele respective presupun riscuri, iar noi, piloții, suntem conștienți de asta. Regretăm moartea colegului nostru și dorim ca drama care s-a abătut asupra echipajului să se termine cu bine”, a remarcat dl Luca.
Anatol Pasat, primarul de Leușeni, ne spune că, după decesul părinților săi, Oleg Groza venea mai rar în sat. ”Venea cu familia de Blajini la mormintele părinților săi Gheorghe și Fiodora. Ultima oară ne-am întâlnit la Blajinii din anul acesta. Am discutat mult cu el despre problemele localității, despre școala din sat, alegerile locale care trebuiau să aibă loc. Câte odată mai suna, odată chiar a aterizat cu un elicopter mic pe stadionul satului. Era foarte atașat de sat și odată mi s-a destăinuit că gândul la baștină îl susține întotdeauna în clipele de grea cumpănă. Nu ne-am așteptat la unasemenea deznodământ. Le-am spus sătenilor, colegilor lui de școală, dar și elevilor din sat că Oleg Groza își risca viața ca să aducă pace pe pământul afgan”, ne-a spus primarul.
Oleg Groza are două surori: Sabina, care trăiește în Chișinău şi Nelea, care este în sat.
sursa: cuvintul.md