Vineri, 23.12.2016, Parlamentul Republicii Moldova a aprobat, în primă lectură, proiectul de lege nr 507 din 22.12.2016 cu privire la modificarea și completarea unor acte legislative (cu referire la modificarea Legii fondului rutier și a Legii privind finanțele publice locale).
Acest proiect de lege reprezintă un pas absolut important și deosebit de necesar pentru implementarea documentelor strategice aprobate de Parlament și Guvern precum: Strategia Națională de Dezvoltare Moldova 2020, Strategia Națională de Descentralizare, Strategia Națională de Dezvoltare Regională, Strategia de Transport și Logistică 2013-2022.
Prin aprobarea acestui proiect de lege vom fi cu un pas mai aproape de implementarea unui mecanism de întreținere a drumurilor bazat pe performanță, mult mai aproape de un fond rutier de generația a II-a cu o repartizare clară și transparentă a mijloacelor, în care utilizatorii drumurilor sunt cei care prin intermediul delegaților săi decid prioritățile investiționale.
Proiectul de Lege propus, prevede operarea unor modificări în Legea fondului rutier și Legea privind finanțele publice locale. Modificările Legii Fondului Rutier au drept scop implementarea conceptului de eficientizare a întreținerii drumurilor publice locale, prin asigurarea cu mijloace financiare a competențelor Autorităților Publice Locale de nivelul I și II, stabilite prin lege.Conceptul privind eficientizarea întreținerii drumurilor publice locale propus de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor a fost supus unor ample dezbateri publice începând cu 21 septembrie 2015, iar pe parcursul anului 2016 a fost organizată o platformă largă de discuții cu implicarea parlamentarilor, reprezentanților Autorităților Publice Centrale, Autorităților Publice Locale de nivelul I și II, reprezentanții CALM-ului, ai Uniunii Transportatorilor și Drumarilor, experți, alți reprezentanți ai societății civile și ale organizațiilor de profil.
La momentul actual, deși competențele de întreținere a rețelei de drumuri comunale și străzi, aparțin APL I, acestea nu dispun de mijloace financiare care să sprijine competențele stabilite prin lege.În plus, planificarea, de la nivel central, a lucrărilor de reparație a drumurilor publice locale de interes raional nu este eficientă.
Prin modificările operate la Lega Finanțelor Publice Locale, Guvernul propune un mecanism nou de eficientizare a reparației și întreținerii drumurilor publice locale prin repartizarea a 50% din volumul total colectat al taxei pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova către Autoritățile Publice Locale de nivelul I, în funcție de numărul de locuitori în unitățile teritorial-administrative respective, iar Autorităților Publice Locale de nivelul II – mijloace financiare din fondul rutier, pentru reparația și întreținerea drumurilor publice locale de interes raional, în funcție de lungimea acestora, exprimată în kilometri echivalenți.
Astfel, conform prognozei pentru anul 2017, APL I vor primi 385,9 mil lei repartizate după principiul numărului de locuitori în unitatea administrativ-teritorială, ceea ce ar însemna aproximativ 115 mii lei la mia de locuitori.
În același timp, prin aprobarea din data de 21 decembrie a HG cu privire la lista drumurilor, se face o claritate în ceea ce privește drumurile locale administrate de APL II, în conformitate cu care, pentru întreținerea unei infrastructuri de drumuri locale de 3112 km echivalenți (din totalul de 10721km ), consiliile raionale vor primi aproximativ 415 mil lei.
Cu aceste mijloace financiare, APL I si APL II vor putea finanța studiile de fezabilitate și proiectarea drumurilor locale, vor avea mijloace pentru întreținerea de iarnă și pentru lucrări de întreținere curentă, dar, poate, cel mai important este faptul că APL vor avea mijloace pentru coparticipare pentru accesarea finanțării din fonduri destinate infrastructurii sau pentru coparticipare în inițiative private.
Acest proiect de lege reprezintă o reformă esențială în vederea eficientizării întreținerii drumurilor locale și un pas înainte în vederea instituirii unui fond rutier de generația a II-a, contribuind la realizarea unui cadru stabil şi mecanism transparent de finanţare a întreţinerii şi reparației drumurilor publice.
Diana Munteanu