Cu referire la reținerea Ministrului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Iurie Chirinciuc, care a avut loc la data de 27.04.2017, Partidul Liberal (PL) menționează următoarele:
În comunicatul de presă a Centrului Național Anticorupție este indicat că Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, în complicitate cu alte persoane, ar fi exercitat presiuni unei companii câştigătoare a licitaţiilor finanţate de Banca Europeană de Investiţii (BEI) cu scopul de a o constrânge să cedeze o parte din volumul de lucru unor agenţi economici afiliaţi.
Deasemenea se mai invocă și faptul că pe parcursul perioadei 2016-2017, ministrul şi şeful Administraţiei drumurilor ar fi creat impedimente agentului economic câştigător prin neavizarea unor acte pentru executarea lucrărilor, prin tergiversarea aprobărilor de la MTID şi ASD, precum şi prin somarea acestuia de a încheia subcontracte cu firme apropiate funcţionarilor.
Totodată, făcînd referire la materialele urmăririi penale, în Comunicatul său de presa CNA a indicat că în rezultatul acţiunilor de urmărire penală, a fost documentată o şedinţă din februarie 2017, în cadrul căreia a fost fixată întâlnirea dintre ministrul transporturilor, directorul ASD, administratorii companiilor Global Trans Construct şi Nouconst cu agentul economic câştigător al contractului de reabilitare a drumului R6 M1 – Ialoveni. În timpul discuţiilor, acesta ar fi fost somat să cedeze 50 la sută din volumul de lucrări (din suma totală de aproximativ 9 000 000 de euro) companiilor menţionate mai sus. Ulterior, referindu-se la o indicaţie a ministrului, administratorul Global Trans Construct ar mai fi estorcat de la acelaşi agent economic 5 la sută din suma contractului, adică circa 400 000 de euro, o parte din bani (80 000 de euro) urmând să revină factorilor de decizie din cadrul ASD.
În realitate însă, învinuirile ce îi se aduc în mod oficial de către CNA ministrului Iurie Chirinciuc sînt de altă natură și nu au nici o tangență cu circumstanțele expuse în comunicatul de presă al CNA și ulterior preluate de mass media.
În argumentarea poziției invocate, considerăm necesar de a adduce la cunoștința opinie publice că ulterior reținerii ministrului Iurie Chirinciuc, acestuia i-a fost adusă la cunoștință Ordonanța de recunoaștere în calitate de bănuit din data de 06.02.2017.
Potrivit circumstanțelor faptice indicate în ordonanța enunțată, ministrului Iurie Chirinciuc i se impută că, acesta, ”de comun acord și în urma unei înțelegeri prealabile cu persoane neidentificate de organul de urmărire penală, urmărind scopul de cupiditate, provocînd impedimente în activitatea agenților economici, manifestate prin refuzul avizării actelor decisive, a organizat o schemă infracțională pentru a dobîndi foloase și bani care nu i se cuvin, în exercițiul funcției.”
Totodată, tot Iurie Chirinciuc, ”de comun acord cu factorii de decizie ai Ministerului Mediului și alte persoane necunoscute de organul de urmărire penală, folosindu-se intenționat de situația de serviciu, a comis depășirea atribuțiilor de serviciu soldate cu urmări grave intereselor publice sau drepturilor și intereselor ocrotite de lege ale persoanelorfizice sau juridice”.
Reieșind din textul ordonanței menționate, constatăm că învinuirile ce I se aduc nu au nimic în comun cu circumstanțele invocate de către CAN în comunicatul plasat pe pagina oficială www.cna.md și care ulterior a fost remis presei.
Mai mult ca atît, analizînd conținutul ordonanței respective, se constată că nici pentru organul de urmărire penală nu este clar ce fel de urmări grave au avut loc în urma pretinselor acțiuni imputate ministrului.
Astfel, se mai invocă că, ”la 18 aprilie 2017, Iurie Chirinciuc de comun acord și în urma unei înțelegeri prealabile cu factorii de decizie ai Ministerului Mediului și persoane neidentificate de organul de urmărire penală, au emis Ordinul comun nr. 86/56 din 18.04.2016 pentru aprobarea ”Instrucțiuni cu privire la modul de utilizare a gropilor de împrumut”, care nu a fost prezentat Ministerului Justiției pentru efectuarea expertizei juridice și înregistrarea de stat a actelor de stat normative departamentale”.
Respectiv în opinia organului de urmărire penală, ”Iurie Chirinciuc și factorii de decizie ai Ministerului Mediului, folosindu-se de prevederile ordinului în cauză, telephonic și personal, influiențau factorii de decizie ai administrației publice locale pe întreg teritoriul al RM, pentru a facilita accesul agenților economici la extragerea ilicită de substanțe minerale utile (argilă) pentru construcția, reparația, reparația capital, reabilitarea, modernizarea și extinderea drumurilor publice, argila care urma a fi procurată conform caietului de sarcini, rezultat din planul de finanțare a mijloacelor bănești acordate de către BERD.”
Subliniem faptul că, acestea sunt toate motivele și probele care sunt prezentate în susținerea învinuirilor aduse ministrului, Iurie Chirinciuc și care au servit drept motiv de reținere a ministrului.
Deci, observăm că, în conținutul ordonanței 06.02.2017 nu se regăsesc careva probe temeinice în susținerea bănuielii invocate, fiind relatate doar informații exclusiv declarative.
Pentru a evidenția lipsa legalității învinuirilor ce i se aduc ministrului Iurie Chirinciuc, menționăm că Ordinul comun nr. 86/56 din 18.04.2016 pentru aprobarea ”Instrucțiuni cu privire la modul de utilizare a gropilor de împrumut”, care nu a fost prezentat Ministerului Justiției pentru efectuarea expertizei juridice și înregistrarea de stat a actelor de stat normative departamentale” nu a produs careva efecte juridice, deoarece la data de 09 noiembrie 2016 a fost abrogat și nici o cerere privind autorizarea gropilor de împrumut nu au fost satisfăcută.
În același context declarăm cu toată responsabilitatea că ordinil comun al ministrilor nu a fost contestat în instanța de judecată și nimeni nu a pus la îndoială legalitatea acestuia.
Respectiv, toate cele expuse mai sus, denotă doar faptul că, Partidul Liberal și Mihai Ghimpu au devenit incomod pe arena politică din Republica Moldova, astfel, încerîndu-se în mod intenționat și meschin, prin utilizarea jocurilor murdare și mișelești, de a îi înlătura de la guvernare.
Astfel, subliniem că, în cazul reținerii de ieri a ministrului, Iurie Chirinciuc s-a făcut exclusiv în scopul maninulării în masă a opiniei publice, utilizînd sursele mass-media, care au publicat și au promovat informații denigratoare și absolute eronate privind motivele reținerii.