Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor a convocat reprezentanții Consiliilor raionale și primarii la o întrunire specială, în cadrul căreia a prezentat Propunerile de modificare a Politicii bugetar-fiscale pentru anul 2016 și propunerea de Politică publică de eficientizare a întreținerii drumurilor locale, care a fost elaborată în conformitate cu Strategia națională de descentralizare.
La întrunirea din 12 februarie au participat ministrul Transporturilor dl Iurie Chirinciuc, viceministrul Transporturilor dl Vitalie Rapcea și secretarul de stat dl Oleg Tofilat, consultanți din Direcția dezvoltarea drumurilor (MTID), reprezentanți ai Autorităților Publice Locale de nivel 1 și 2, ai Congresului Autorităților Locale și alți membri ai societății civile.
Ministrul Transporturilor Iurile Chirinciuc a menționat în cuvântul său de deschidere că în anul 2015 Fondul Rutier a avut de suferit foarte mult din cauza situației social-economice și politice din Republica Moldova, fiind redus cu 485 milioane lei.
„Consecințele acestei reduceri le-am simțit cu toții pentru că ea a afectat în primul rând infrastructura drumurilor și calitatea întreținerii. Noi am venit cu o viziune clară în susținerea dumneavoastră. Vrem să schimbăm metodologia de repartizare a mijloacelor Fondului rutier, astfel încât primarii să nu fie nevoiți să se milogească în fața actorilor politici pentru a obține finanțarea, care în conformitatea cu metodologia propusă de MTID, li se cuvine pe bună dreptate”.
„Propunerea noastră este coordonată cu finanțatorii externi, care recomandă ca Fondul Rutier și fie descentralizat și mijloacele lui să fie utilizate strict pentru necesitățile pentru care este prevăzut. Cuantumul Fondului rutier este stabilit în Strategia de transport și Logistică și în Acordurile de reabilitare a infrastructurii naționale, semnate de Republica Moldova și instituțiile financiare internaționale. Nerespectarea acestor angajamente poate atrage după sine sistarea finanțării reabilitării infrastructurii rutiere. Noi avem suportul instituțiilor financiare în reabilitarea infrastructurii cu condiția respectării angajamentelor de întreținere a drumurilor reabilitate, ceea ce protejează investițiile făcute de Bănci”, a subliniat Iurie Chirinciuc.
Viceministrul Transporturilor dl Vitalie Rapcea a atras atenția, că în Propunerea bugetar fiscală pe anul 2016 se instituie un nou impozit – pe autovehicule. Impozitul pe autovehicule se achită de către subiectul impunerii în părţi egale nu mai târziu de 15 august şi 15 octombrie a anului curent. Contribuabilii care achită suma integrală a impozitului pentru anul calendaristic în curs până la 30 iunie a anului respectiv beneficiază de dreptul la o reducere cu 15% a sumei impozitului ce urmează a fi achitat. Persoanele juridice şi persoanele fizice care dobândesc autovehicule după 30 iunie a perioadei fiscale respective achită impozitul pe autovehicule nu mai târziu de 25 martie a perioadei fiscale următoare celei de gestiune. Impozitul pe autovehicule se achită la contul trezorerial de venituri al bugetului unităţii administrativ-teritoriale după locul (adresa) înmatriculării autovehiculului: în cazul persoanelor fizice – după adresa de domiciliu, în cazul persoanelor juridice – după adresa juridică, în cazul filialelor, reprezentanţelor – conform sediului filialei, reprezentanţei.
„În conformitate cu Nota informativă la propunerile de Politică bugetar-fiscală, APL de nivelul I urmează să primească 346,1 milioane lei, care urmează a fi distribuiți după numărul de vehicule înmatriculate în localități, ceea ce va duce la o inechitate în repartizare fondurilor”, a accentuat ministrul Transporturilor Iurie Chirinciuc. „Spre exemplu, primăria orașului Anenii Noi, ar urma să beneficieze de 1589 mii lei la o mie de locuitori, în timp ce primăria orașului Telenești – doar 246 mii lei, iar satul Codrul Nou – doar 20 mii Lei. Asta în condițiile în care pentru întreținerea unui kilometru de drum în varianta albă este nevoie de circa 400 mii lei”, a exemplificat dl Iurie Chirinciuc.
„Dacă este să acceptăm propunerile de Politică bugetar-fiscală pentru 2016 cu referire la impozitul pe autovehicul, trebuie să menționăm că APL de nivelul 2 nu va primi nici un leu. Dacă până acum APL de nivel de 1 avea competențe, dar nu va avea mijloace, acum APL 2 va avea competențe, dar nu și mijloace financiare”, a mai adăugat ministrul Transporturilor.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor propune repartizarea a 50% din taxele pentru folosirea drumului de către autovehiculele înmatriculate în RM către Autoritățile publice locale de nivelul I și repartizarea mijloacelor financiare din Fondul rutier către Autoritățile publice locale de nivelul II, calculate pe km convențional de rețea, ceea ce reprezintă o alternativă mai bună de repartizare a taxei rutiere în contextul Strategiei naționale de descentralizare.
Iar propunerea MTID privind eficientizarea drumurilor locale presupune, la modul practic, următoarele: 50 de procente (350 milioane Lei) din taxa pentru întreținerea drumurilor (700 milioane Lei preconizate a fi colectate în 2016) să fie repartizată APL-urilor de nivelul I, iar celelalte 50 de procente – Fondului Rutier, care ar trebui să dispună de 1650 milioane lei (în conformitate cu Strategia de Transport și logistică), din care 1198 milioane lei ar urma să fie gestionați de MTID pentru reparația și întreținerea a 7568 km convenționali de drumuri publice naționale, iar celelalte 452 de milioane de lei – să fie repartizate APL-urilor de nivelul doi pentru întreținerea și reparația a 2854 de kilometri de drumuri locale, ținând cont de faptul că pentru întreținerea unui kilometru de drum convențional în 2016 vor fi alocați 151,1 mii lei.
Ministrul Iurie Chirinciuc a îndemnat reprezentanții Administrațiilor Publice Locale să analizeze cu atenție și seriozitate Propunerile de modificare a politicii bugetar-fiscal și Propunerea de eficientizare a drumurilor locale, dar și opțiunea Status Quo, care era utilizată ca instrument politic în campaniile electorale. (Vezi anexa 1)
„Mă bucur mult că ați venit să discutăm aceste propuneri și am încrederea că, în urma acestor discuții, suntem capabili să ajungem la o soluție integratoare, care ar avantaja atât Administrația Publică Locală de nivelul 1, cât și cea de nivelul 2, dar și pe orice cetățean care locuiește în Republica Moldova și își dorește să poată beneficia de drumuri de calitate europeană la ei acasă” a mai spus dl Chirinciuc.
„Dacă vom adopta o poziție fermă comună, ne va fi mult mai ușor să implementăm aceste politici și să repartizăm mijloacele Fondului rutier după necesitate și nu după criterii politice sau de alt fel”, a estimat dl Iurie Chirinciuc.
O bună parte din reprezentanții APL au susținut propunerile MTID remarcând că acestea oferă APL-urilor mai multă putere de decizie cu privire la drumurile de nivel local, dar și anumite mijloace financiare care vor putea fi utilizate ca și coparticipare în asimilarea fondurilor europene destinate reabilitării infrastructurii și dezvoltării regionale.
Diana Munteanu