Ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Iurie Chirinciuc, a prezentat raportul său la un an de activitate.
Ministrul a enumerate următoarele realizări:
- „Am semnat Acordul de finanțare cu Banca Mondială, în sumă de 80 mln. dolari pentru reparația a circa 300 km de drumurilor locale. Dacă până în prezent se reparau capital doar drumurile naționale, pentru prima dată, vom demara reparația primelor patru coridoare de drumuri locale, care fac legătură între raioanele republicii. Și anume: ➢ R1 Cornești –Sinești-Cornova-Onișcani-Răciula-R21 – 48,5 km; ➢ M2 Peresecina-Hârtopul Mare-Izbiște-Ohrincea-R23- 33,2 km; ➢ R1-Pârlița-Bălănești-Seliște-R25 – 40,9 km; ➢ R3-Pojăreni-Costești-Horești-Țipala-R32 – 34, 6 km;
- În anul 2016 au fost date în exploatare 56 km de drumuri naționale și 66 km au fost reabilitați. Am întreprins toate acțiunile necesare pentru mobilizarea antreprenorilor, pentru executarea în termen a lucrărilor de reconstrucție a drumurilor naționale. În 2017 vor fi finalizate lucrările pentru circa 200 km de drumuri naționale. Pe următoarele sectoare de drum : ➢ Chișinău-Ungheni; ➢ Drumul de ocolire al orașului Ungheni; ➢ Hâncești-Leușeni; ➢Sărăteni-Sîngerei; ➢ Primul sector de drum pe centura orașului Chișinău; ➢Sculeni-Fălești-Bălți;
În acest an, vom demara lucrările pe alte trasee naționale, si anume: ➢ Hîncești-Leova-Cantemir; ➢ Soroca-Arionești; ➢ Porumbrei –Cimișlia; ➢ Drumurile ocolire ale orașelor, Vulcănești, Comrat, și a localităților Bahmut și Slobozia-Mare;
- În premieră pentru Republica Moldova, primarii vor primi direct mijloacele financiare din Fondul Rutier pentru reparația și întreținerea drumurilor, după o formulă transparentă, care are drept scop de a descentraliza și depolitiza repartizarea fondului rutier.
- În 2017 vor fi demarate lucrările pentru construcția celui mai mare pod rutier de conectare al Republicii Moldova cu Romania, care va fi amplasat în localitatea Zagarancea, r-nul Ungheni. Acest proiect este finanțat din grantul oferit de Comisia Europeană, datorită căruia vom reduce distanța dintre Chișinău și Iași 26 km.
- După 16 ani, am reușit să aprobăm noua Listă a Drumurilor naționale, regionale și locale.
- Toate întreprinderile din gestiunea Ministerului, au devenit profitabile, după ce au fost deblocate și lichidate restanțele salariale. Am pregătit actele necesare pentru demararea procesului de restructurare al CFM, începând cu anul 2017.
- Pentru prima dată, după 25 de ani, pe râul Nistru planează un glisor, procurat pentru Bacul Molovata. Nava asigură și pe gheața râului, transportarea cetățenilor și a produselor alimentare.
- În 2016, a devenit o prioritate combaterea transportului ilicit de pasageri și mărfuri. Au fost organizate controale inopinate, în rezultatul cărora au fost retrase 526 plăcuțe și certificate de înmatriculate. Această prioritate va rămâne și pentru 2017.
- Pentru 2017 o altă prioritate a Ministerului este cântărirea din mers al camioanelor de mare tonaj.
- În 2016 au fost introduse modificări în Codul Transporturilor Rutiere și Legea Drumurilor. O dată cu implementarea lor,în 2017, cetățenii vor beneficia de servicii de transport mai sigure și de calitate”.
„Stimați cetățeni, acțiunile expuse mai sus nu le-aș fi realizat fără suportul dumneavoastră. În 2016, prin participarea activă a Partidului Liberal am reușit să asigurăm o guvernare eficientă. Recunosc, că mai sunt foarte multe de realizat, și vom reuși să le ducem până la capăt, doar dacă vom menține o stabilitate politică”, a menționat Chirinciuc.
Dina Roșca