Ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor Iurie Chirinciuc i-a convocat într-o ședință specială pe managerii companiei OHL ZS, la data de 2 martie 2016, pentru a discuta problema executării cu întârziere a lucrărilor de reabilitare a drumului naţional R1 Chişinău-Ungheni-Sculeni, anunță serviciul de presă al MTID.
La ședință au mai participat viceministrul Transporturilor Vitalie Rapcea, managerul-șef interimar al Administrației de Stat a Drumurilor (ASD) Veaceslav Teleman, managerul-șef adjunct al ASD Serghei Polișciuc, șeful Direcției întreținerea drumurilor Andrei Cuculescu, membrul Consiliului de Administrație al companiei OHL CZ Jose M. Perez Yuste, managerul de proiect al companiei OHL ZS Adrian Vovec și Moises Louredo (OHL CZ).
Ministrul Iurie Chirinciuc a menționat că administrația companiei OHL ZS are semnate cu MTID două contracte de reabilitare a drumurilor. Primul este pe tronsonul Strășeni-Bahmut cu o lungime de 44 de kilometri. Conform prevederilor contractuale acest segment de drum urma să fie finalizat în data de 30 iulie 2016, iar în august drumul urma să fie dat în exploatare. La moment, însă, progresul fizic al lucrărilor în baza acestui contract este de doar 10 la sută. Cel de-al doilea contract vizează lucrările de construcție a drumului de ocolire a orașului Ungheni cu o lungime de circa 8 kilometri. Finalitatea contractului este 30 iulie 2016, iar progresul fizic al lucrărilor executate – circa 12 la sută din volumul planificat.
Iurie Chirinciuc a subliniat că Ministerul are rezerve foarte mari față de șansele executării în termen a lucrărilor planificate ținând cont de inerția și lipsa unei abordări serioase a angajamentelor contractuale manifestate de reprezentanții companiei OHL ZS. Cu toate acestea, inginerul care supervizează lucrările a dat asigurări că, până la data de 7 noiembrie, sectorul de ocolire a orașului Ungheni va fi dat în exploatare, ceea ce înseamnă că firma se poate încadra în termenul limită al contractului, care prevede un termen de 200 de zile de aplicare a amenzilor pentru întârzieri. În ceea ce privește contractul pentru segmentul de drum Strășeni-Bahmut de 44 de kilometri, reprezentantul companiei nu a oferit, deocamdată, informația definitivă despre situația pe acest sector, motivând că a solicitat informații suplimentare, care încă nu i-au fost puse la dispoziție.
„Vreau să accentuez că, noi, oficialii Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, dar și cei ai Administrației de Stat a Drumurilor suntem total nemulțumiți de prestația companiei OHL ZS pe piața Republicii Moldova, pentru că lucrările merg foarte anevoios, iar compania nu respectă angajamentele stipulate în contracte”, a spus ministrul Iurie Chirinciuc.
După o oră de discuții și explicații reprezentanții Ministerului Transporturilor și ai companiei OHL ZS au făcut declarații pentru presă.
Membru Consiliului de Administrație al companiei OHL CZ Dl Jose M. Perez Yuste a promis că managerii companiei vor mobiliza toate resursele necesare pentru ca ambele contracte (RSPSP/W4/02, RSPSP/W4/03) să fie finalizate până la sfârșitul anului 2016. Termenul convenit pentru drumul de ocolire a orașului Ungheni este de 7 noiembrie 2016, iar porțiunea km 24-68 a traseului Chișinău-Ungheni urmează a fi finalizată în proporție de 90% până în data de 15 decembrie.
Reprezentanții OHL ZS și-au asumat angajamentul de a începe lucrările pe șantier din data de 9 martie 2016 declarând că vor mobiliza suplimentar utilaje și personal din data de 15 aprilie 2016. Potrivit afirmațiilor managerilor OHL ZS, pe sectoarele Strășeni-Bucovăț, Bucovăț-Călărași, Călărași-Bahmut ale traseului Chișinău-Ungheni-Sculeni km 24-68 echipamentele vor fi suplimentate cu 6 excavatoare, 45 mașini, 1 stație de reciclare a asfaltului. De asemenea, ei au dat asigurări că la data de 1 aprilie 2016, uzina de asfalt importată va fi operațională.
Ministrul Transporturilor Iurie Chirinciuc a afirmat că, deocamdată, nu are motive să trateze cu încredere promisiunile managerilor OHL ZS și a menționat că ministerul va monitoriza zi de zi mersul executării lucrărilor de reabilitare a drumului naţional R1 Chişinău-Ungheni-Sculeni.
„Reprezentanții companiei OHL ZS trebuie să înțeleagă că contractele prin care și-au luat angajamentul de a reabilita drumul pe traseul Chișinău-Ungheni și drumul de ocolire a orașului Ungheni nu sunt doar niște contracte economice, ele implică și consecințe politice, pentru că ei reprezintă o companie europeană de reconstrucție a drumurilor și cetățenii Republicii Moldova așteaptă de la ei o abordare serioasă în manieră europeană”, a spus Iurie Chirinciuc.
„Dacă managerii OHL ZS nu vor aborda cu maximă seriozitate prevederile contractuale și promisiunile făcute astăzi, ei vor discredita nu doar numele și reputația companiei, dar și numele Uniunii Europene. Noi i-am atenționat, că dacă compania nu va respecta condițiile contractuale, Ministerul va începe un război mediatic total, pentru ca OHL ZS să nu mai aibă credibilitate și să nu poată activa nu doar în Republica Moldova, ci în toate țările Europei de Est și cele de Vest”, a accentuat Ministrul Transporturilor Iurie Chirinciuc.
Diana Munteanu