În data de 25 mai 2017, în cadrul ședinței Consiliului Tehnico-Economic în ramura Drumurilor din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor prezidată de viceministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Vitalie Rapcea, s-a luat decizia de a se iniția, începând cu anul curent, amenajarea Benzilor Rezonatoare pe drumurile Republicii Moldova cu o intensitate a traficului sporită și cu un risc sporit de producere a accidentelor rutiere, potrivit unui comunicat de presă.
Benzile rezonatoare sunt denivelări create la nivelul stratului de uzură a carosabilului, cu o adâncime de maxim 12 mm, care la interacțiunea cu anvelopele mașinii crează o vibrație avînd un puternic efect rezonator. Rolul acestora este să avertizeze conducătorii de autovehicule că depășesc zona carosabilului, marcată și destinată sensului de deplasare.
Benzile rezonatoare se amenajează, de regulă, pe extremitățile părții carosabile sau pe mediană pentru avertizarea conducătorilor de autovehicule, la ieșirea de pe partea carosabilă sau pentru a diminua cazurile de ieșire a autovehiculelor pe contrasens. Cel mai des, benzile rezonatoare pot fi întâlnite pe autostrăzi, pe drumurile expres și drumurile naționale, din extravilanul localităților, pe care se înregistrează o intensitate mare a traficului rutier.
Din practica țărilor ce utilizează benzile rezonatoare acestea s-au dovedit a fi extrem de eficiente la sporirea siguranței rutiere. Astfel, în Japonia, de exemplu, s-a reușit micșorarea cu circa 50% a numărului de accidente, și circa 70% a numărului de decese, cauza cărora sunt ciocnirile și ieșirea de pe partea carosabilă.
Potrivit notei informative privind analiza situației accidentare, pentru perioada 01.01.2016- 31.12.2016, a INP al IGP, au fost înregistrate ciocniri între vehicule- 261 (41,8% din numărul total de accidente), în care au decedat- 58 persoane (19% din numărul total) au fost traumatizate – 443 persoane (15% din numărul total).
Diana Munteanu