Premieră pentru Republica Moldova. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor reziliază contractul cu întreprinderea „Pa&Co International SRL”, din România, care a fost selectată în cadrul unei licitații internaționale să repare traseul M3 Chișinău-Giurgiulești. Contractul care se reziliază include porțiunea de drum de la kilometrul 151 la km 171, Ciumai Vulcănești și porțiunea de la kilometrul 179 la km 190, Vulcănești – acces spre satul Cișmichioi.
Potrivit unui comunicat al MTID, decizia de reziliere a fost luată după o serie de tentative eșuate de a ajuta antreprenorul să înedplinească lucrările în conformitate cu documentația de licitație. Incapacitatea antreprenorului de a produce progres pe aces contract (aproximativ 2,64% din volumul lucrărilor) și eșecul total al antreprenorului de a asigura un management adecvat al traficului a determinat conducerea MTID și cea a Unității de Implementare a Proiectului să rezilieze prezentul contract.
Timp de doi ani, compania românească a întreprins acțiuni de pregătire, curățare și amenajare a șantierului, dar pe care nu le-au finalizat nici până astăzi. De asemenea, muncitorii au început să efectueze și lucrări de terasament (săpături și umpluturi), însă nici acestea nu au fost terminate. Astfel, din 140 de utilaje necesare pentru reabilitarea drumului, pe șantier au fost mobilizate doar 16 unități. De asemenea, pentru acest contract, antreprenorul nu deține materiale în stoc. Acesta a eșuat în a prezenta toate rețetele de mixturi ce trebuiau să fie folosite în cadrul proiectului de reabilitare conform specificațiilor tehnice. Pe porțiunea de drum transmisa antreprenorului nu au fost executate nici măcar lucrări de întreținere a suprafeței carosabile.
Datorită necesității stringente de intervenție pe acestă porțiune de drum Ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Iurie Chirinciuc, a dispus ca începand cu luna Octombrie să se intervină pentru a se freza și compacta, cu adaos de material, porțiunea de drum care face obiectul prezentului contract. În aceste circumstanțe, până la instalarea vremii reci, pe acest segment de drum se va circula în regim normal.
Până în primăvară vor fi pregătite documentele pentru relicitarea acestui sector de drum, astfel încât în vara 2017 să înceapă lucrările.
Contractele cu agentul economic din România au fost semnate în data de 24 martie 2014, iar lucrările au început la 28 august 2014. Conform contractului, termenul de realizare a lucrărilor este de doi ani, plus 365 zile perioada de notificare a defectelor. Adică, darea în exploatare a lucrărilor urma să fie făcută pe 28 august 2016.
Menționăm că, valoarea contractului semnat cu „Pa&Co International SRL” a fost de aproximativ 19 milioane de euro, bani oferiți sub formă de împrumut de către BERD. Din această sumă, agentul economic a primit doar o tranșă de 566 mii de euro în calitate de avans,, care vor fi recuperati prin încasarea contravalorii garnației bancare. Totodată, ei au fost amendați cu 21 de mii de euro pentru că nu au elaborat la timp planul de executare al lucrărilor. Este pentru prima dată în Republica Moldova când se realizează un contract finanțat de partenerii noștri europeni de dezvoltare. Ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor îi avertizează și pe ceilalți agenți economici care s-au angajat să repare drumuri în Republica Moldova și au întârziat cu darea în exploatare a lucrărilor, să se mobilizeze cât mai rapid pentru a finisa operațiunile începute, or abordarea ministerului va fi unitară pentru toți antreprenorii.
Elena Ivanov